کد خبر: ۱۳۵۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۳۲

بیماری مادر زادی که چشم کودک را بلعید/عکس

کودک ۵ ساله ای که با شکاف کام شدید به دنیا آمده بود، ۵ بار زیر تیغ جراحان رفته تا بتوانند بینایی او را نجات دهند.
به گزارش تیک به نقل از سلامت آنلاین، پسر بچه ۵ ساله آمریکایی به نام «اتان» به طور مادرزادی با شکاف کام شدید متولد شد و همین امر باعث بروز ناهنجاری در چشم چپ و سوراخ‌های بینی او شده بود. 
 
مادر «اتان» می‌گوید: «او در این سال‌ها نگاه‌های اطرافیان را تحمل کرده است و هرگاه کسی به او خیره می‌شد، جلو می‌رفت و خودش را معرفی می‌کرد و این کار به برقراری رابطه کمک زیادی می‌کرد. او به زودی وارد مدرسه می‌شود و همین امر من را نگران می‌کند. اما پسرم اعتماد به نفس کافی برای مقابله با واکنش اطرافیان دارد». 
 
«اتان» تاکنون تحت ۵ عمل جراحی قرار گرفته تا پزشکان بتوانند چشم چپ او را از نابینا شدن نجات دهند، شکاف کام او را ببندند و سوراخ‌های بینی برای او باز کنند. چشم راست او هم نابیناست و پزشکان در سال‌های آینده باید روی آن عمل جراحی اصلاحی انجام دهند. 
 
شکاف کام در واقع شکافی است که نرم کام، استخوان یا هر دو را شامل می‌شود. شایع‌ترین نوع شکاف کام در لب بالا و سقف دهان در اتصال به لب بالا و بینی ایجاد می‌شود. اما برخی افراد دچار نوع شدیدتر شکاف کام می‌شوند و این شکاف قسمت‌های دیگر صورت را نیز دربرمی‌گیرد. 
 
شکاف کامی که در صورت ایجاد می‌شود باعث جدا شدن استخوان و پوست و تغییر شکل و بدریختی صورت می‌شود. دانشمندان هنوز مشغول مطالعه روی علت اصلی شکاف کام هستند. اما در مطالعات خود دریافته‌اند که سابقه ژنتیکی یکی از علل بروز شکاف کام در کودکان به شمار می‌رود و احتمال ابتلای آنها را بالا می‌برد. برخی نیز ارتباطی را میان سموم و اسید فولیک و احتمال ابتلا به شکاف کام در نوزادان یافتند. 
 
جراحان معمولا در همان ابتدا و ۹ ماهه نخست پس از تولد اقدام به اصلاح نقص ایجاد شده می‌کنند تا کودک بتواند راحت‌تر تنفس کند و ببیند. اما در صورت شدید بودن این نقص مادرزادی، جراحان عمل آن را به بعد موکول می‌کنند. 
 
پدر بزرگ «اتان» می‌گوید: «اتان به خوبی می‌تواند از عهده کارهای خود بربیاید. او پسر باهوشی است و به جای فرار از مردمی که به او خیره می‌شوند، جلو می‌رود و خودش را معرفی می‌کند. او همیشه عروسکی همراه خود دارد که وقتی کودکی به او خیره می‌شود، با عروسک نزد او می‌رود و به این طریق می‌تواند با کودک ارتباط خوبی برقرار کند». 
 
به دلیل شدت شکاف کام «اتان»، غذا خوردن برای او از زمان تولد تاکنون دشوارتر شده است. پدربزرگ «اتان» می‌گوید: «بینایی او حتی بعد از عمل هم مانند افراد عادی نخواهد بود. او این موضوع را می‌داند و خیلی شجاعانه با آن برخورد می‌کند. در حال حاضر خانواده او به دنبال تامین هزینه تهیه سیستم الکترونیکی افزایش بینایی برای اتان هستند که قیمتی بین ۵۰۰۰ تا ۱۵ هزار دلار دارد».