کد خبر: ۱۳۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۸

توهم ائتلاف سیاسی میان اصولگرایان با دو گزینه «حسن روحانی و احمدی نژاد»

بدون شک ائتلاف سیاسی میان این جریان با دو گزینه نامبرده«حسن روحانی و احمدی نژاد» از اساس رد است، چه برسدبه اینکه قرار باشد این جریان از هر دو گزینه و همزمان حمایت کند.
انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از اهمیت و ویژگی های خاصی برخوردار است. نکته اول اینکه این دوره برخلاف چند دوره اخیر، خرداد را به خود نمی بیند و نکته بعدی اینجاست که برخی تلاش دارند تا ریاست جمهوری روحانی تک دوره ای جلوه دهند تا راه را برای بازگشت عناصر خود به قدرت باز کنند، مسئله بعدی و شگفتی اصلی اینجاست که برخی چهره های اوصولگرا مدعی شده اند که قرار است هم روحانی و هم احمدی نژاد در یک لیست حمایت آنها باشند.

 به گزارش تیک، بدون شک در میان چهره های سیاسی که این روزها در عالم سیاست ایران قدبرافراشته و می توانند وارد بازی شوند و افراد کاریزماتیک که توانایی پرشور کردن انتخابات را داشته باشند، به غیر از این دو نفر وجود ندارد. این گزینه ها رییس جمهور امروز ایران یعنی حسن روحانی و نیز رییس دولت های نهم و دهم هستند. افرادی که برخی جریان های سیاسی این روزها با توجه به منجلاب سیاسی که در آن فرو رفته اند سعی می کنند تا گزینه های مورد نظر را به خود نزدیک کنند تا شاید بتوانند در عرصه سیاست داخلی ایران خودی نشان دهند.

روحانی و احمدی نژاد در یک قاب؟!

در همین راستا برخی چهره های جریان اصولگرای ایران که بعد از بازی با برگ احمدی نژاد و جلیلی و نیز به چالش کشیده شدن در زمان انتخابات سال 94 دیگر توانی برای ماندن در عرصه قدرت را ندارد، مدعی شده اند که هم روحانی و هم احمدی نژاد در لیست حمایتی آنها قرار دارند. نکته ای که بیشتر از قابل درک و فهم بودن، از تصمیمی هیجان زده در میان جریان راستگرای ایران خبر می دهد.

اصولگرایان که می دانند در انتخابات پیش رو دست شان برای معرفی چهره برتر در رقابت تهی است، در تلاش هستند تا دو گزینه ای که احتمال رای آوری بیشتری دارند را به نام خود بزنند.

احمدی نژاد، مخالف سرسخت اصولگرایی،نه اصولگرایان

از هیچ کس پوشیده نیست که احمدی نژاد بعد از استفاده از بدنه اجتماعی اصولگرایان در انتخابات سال 84 و وارد عرصه شدن، استارت حذف تکفر و شاکله این جریان را از دنیای سیاست ایران زد ولی وی که می دانست برای انتخابات سال 88 بدون حمایت آنها با مشکل روبه رو خواهد شد، آشکار کردن این استراتزی را تا 22 خرداد سال 88 به تعویق انداخت.

وی بعد از اینکه توانست رییس دولت دهم شود، اقدامات خود را برای دور شدن ازاین جریان در پیش گرفت. از حذف وزرای نزدیک به این تفکر گرفته تا ایستادگی در برابر خواسته های ایدولوژیک اصولگرایان همه و همه برنامه ای بود که احمدی نژاد از پیش برایش نقشه داشت.

احمدی نژاد برای اصولگرایان هزینه نمیکند

حال احمدی نژاد، بدنه اجتماعی خاص خود را دارد و این سرمایه را با سرمایه اولیه اصولگرایان به جیب زده است ولی برای آنها هزینه نخواهد کرد.

برائت از محافظه کاران و رفاقت با مشایی

از سوی دیگر چهره های جریان اصولگرایی هر روز با اعلام برائت از این دست پروده خود سعی می کنند حافظه مردم را نسبت به اینکه باعث و بانی 8 سال ریاست احمدی نژاد بر دولت های نهم ودهم این جریان بودند، حذف کنند، ولی موفق نخواهند شد. از سوی دیگر رویکرد احمدی نژاد نسبت به اسفندیار رحیم مشایی که یکی از معضلات و بحران های موجود در دولت او بود هنوز تغییری نکرده است و جریان راست ایران با توجه به عقاید و تفکراتی که دارند به هیچ وجه با این ماجرا کنار نخواهند آمد، پس چگونه مدعی همکاری با احمدی نژاد هستند؟!

افزایش قدرت روحانی 96

نفر بعدی رییس جمهور امروز ایران است. فردی که در انتخابات سال 92 بنا به گفته برخی اعضای بزرگترین تشکل اصولگرا یعنی جامعه روحانیت مبارز، گزینه حمایتی آنها نبوده است. بر هیچکس پوشیده نیست که پشتیبانی آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی سبب موفقیت حسن روحانی در انتخابات سال 92 بود.امروزه نیز بسیاری از چهره های اصلاح طلب با تاکید بر موفقیت روحانی در عرصه های مختلف غیر از اقتصاد، بیان می کنند که درانتخابات سال 96 نیز از آن حمایت خواهند کرد. البته نباید فراموش کرد که حسن روحانی 92 با رییس جمهور سال 96 زمین تا آسمان تفاوت دارد. از سوی دیگر بسیاری از چهره های اصلاح طلب و اصولگرایی که تفکرشان با وی در تضاد بود در این سال ها به روحانی نزدیک تر شده اند و حتی به وی علاقه سیاسی پیدا کرده اند!

مخالفان و تمنای دوستی!

روحانی در سال 92دارای حمایتی ویژه بود که سبب رای آوری او شد؛ ولی امسال دارای کاریزمایی است که به تنهایی در کنار حمایت حداکثری جریان اصلاح طلب و میانه ایران موفقیت بیشتری را برای وی رقم خواهد زد به طور حتم نیازی به نزدیک شدن به اصولگرایان ندارد.

فراموش نشود جریان اصولگرایی تنها جامعه روحانیت یا اقشار معتدل آن نیستند، بلکه افرادی در میان آنها هستند که از روز اول آری مردم به روحانی، کمر مخالفت بسته بودند و هر روز رییس جمهور را به نقد می کشیدند،آن هم نه نقد های منصفانه بلکه مخالفت های مغرضانه. این نیز سبب دوری بیش از پیش روحانی ازاین جریان شده است.

تکاپو برای هیچ

با این دلایلی که مطرح شد، بدون شک ائتلاف سیاسی میان این جریان با دو گزینه نامبرده از اساس رد است، چه برسدبه اینکه قرار باشد این جریان از هر دو گزینه و همزمان حمایت کند.