کد خبر: ۱۳۵۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۰۸
هولوکاست داعش/هزاران‌نفر قربانی قتل‌عام‌های داعش

گزارش تکان‌دهنده آسوشیتدپرس از 72گور دسته‌جمعی در عراق و سوریه

بررسی‌های آسوشیتدپرس نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش اجساد هزاران تن از قربانیان خود را در 72 گور دسته جمعی در عراق و سوریه دفن کرده است.
به گزارش تیک به نقل از آنا، براساس ارزیابی جامعی که آسوشیتدپرس انجام داده، بین 5200 تا بیش از 15000 نفر قربانی کشتار جمعی و قتل عام‌های داعش احتمالا در مناطقی که گروه داعش در اختیار داشته یا دارد، دفن شده‌اند.

این اعداد و ارقام بر اساس مستندات و نقشه‌های 72 گور دسته جمعی، تفحص‌های انجام شده توسط مقامات عراقی، اظهارات افراد جان به در برده، برنامه‌های تبلیغاتی داعش و تحلیل میدانی از مناطقی که قربانیان دفن شده‌اند به دست آمده است. انتظار می‌رود با آزادسازی سرزمین‌های بیشتری از دست داعش، شمار این گورهای دسته جمعی افزایش یابد.

آسوشیتدپرس، در سوریه 17 گور دسته جمعی را شناسایی کرده که در برخی از آنها اجساد صدها عضو یک قبیله دیده می‌شود که هنگام پیشروی‌های داعش به صورت گروهی اعدام شده‌اند. در مورد 16 گور دسته جمعی واقع در خاک عراق که در مناطقی بسیار خطرناک واقع شده‌اند که امکان تفحص وجود ندارد، مقامات قادر به تخمین تعداد اجساد نیستند.

در کوهستان سنجار تعداد زیادی گور دسته جمعی وجود دارد که برخی از آنها در مناطق آزاد شده قرار دارند و برخی نیز در مناطقی هستند که در اختیار هیچ یک از طرفین نیستند، اما امنیت کافی برای تحفص در آنها تامین نشده است.

داعش هیچ تلاشی برای پنهان کردن آثار جنایاتش انجام نداده است. در حقیقت این گروه به این اقدامات افتخار می‌کند. اما اثبات اینکه مقامات سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌ها آن را یک کشتار جمعی (ژنوساید) در حال وقوع می‌دانند و در پی تعقیب آنها بابت این اقدام هستند، با توجه به بدتر شدن وضعیت گورها دشوار خواهد بود.

نائومی کیکولر، که اخیرا از طرف موزه هولوکاست در واشنگتن به این مناطق سفر کرده گفت: «ما شواهد روشنی از قصد نابود سازی یزیدی‌ها مشاهده می‌کنیم... عملا هیچ تلاشی برای مستند سازی سیستماتیک جرائم ارتکابی، محافظت از مدارک و اطمینان از اینکه گورهای دسته جمعی شناسایی و محافظت می‌شوند صورت نگرفته است.»

گورهایی هم هستند که همچنان امکان دسترسی به آنها وجود ندارد. وحشیگری‌های گروه داعش به خارج از منطقه ایزدی‌ها و شمال عراق نیز کشیده شده است.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که جنایات متعددی صورت گرفته است از جمله در ژوئن 2014 (تیر 93) در زندان بدوش 600 زندانی مرد کشته شده‌اند. بر اساس تصاویر دریافت شده از موسسه اطلاعاتی «آل سورس آنالیسیس» خراش‌های ایجاد شده روی زمین و اثر لاستیک خودروها نشان دهنده محل وقوع جنایت است.

در هر گور، از 3 جسد تا هزاران جسد

از 72 گور دسته جمعی مستند شده توسط اسوشیتدپرس، برخی حاوی 3 جسد و برخی دیگر در بر دارنده هزاران جسد هستند، اما کسی از تعداد دقیق اجساد خبر ندارد.

تقریبا هر منطقه‌ای که از کنترل داعش آزاد شده، گورهای دسته جمعی جدیدی در آن کشف شده است، نظیر آنچه که در یک استادیوم ورزشی در شهر رمادی عراق شناسایی شده است. پیدا کردن بسیاری از گورها کار آسانی است، زیرا روی اجساد تنها با لایه نازکی از خاک پوشانده شده است.

سیروان جلال، مدیر امور گورهای دسته جمعی در کردستان عراق می‌گوید: «آنها حتی سعی نمی‌کنند جنایاتشان را پنهان کنند... آنها سر قربانیان را می‌برند، به آنها شلیک می‌کنند، با خودرو زیرشان می‌گیرند، همه انواع تکنیک‌های کشتار را پیاده می‌کنند و حتی تلاش نمی‌کنند آن را پنهان کنند.»

به گفته استیو وود، تحلیلگر موسسه آل سورس، هیچ کس از افرادی غیر از اعضای داعش دره‌ای در عراق را که صدها زندانی شیعه در آن به قتل رسیده و سپس آتش زده شده بودند ندیده بود. اما تصاویر ماهواره‌ای از خاک جابجا شده منطقه‌ای در امتداد رودخانه به شناسایی مکان این جنایت کمک کرد.

بر اساس اظهارات 15 شاهدی که از این جنایت جان به در برده‌اند، زندانیان را بر اساس مذهبی که داشتند جدا کرده بودند. شیعیان را سوار کامیون‌ها کرده و چند کیلومتر آن طرف‌تر برده، به صفشان کرده و شمرده بودند.

یکی از قربانیان که جان به در برده می‌گوید: «من شماره 43 بود. شنیدم که تا شماره 615 شمردند و سپس یکی از داعشی‌ها گفت، امشب قرار است خوب بخوریم. مردی که پشت سر من بود پرسید، آماده‌اید؟ فرد دیگری گفت بله. و با مسلسل شروع به تیراندازی به سمت ما کردند. سپس به ردیف شروع به تیراندازی به ما از پشت کردند.» فرد مذکور وانمود به کشته شدن کرده و از این جنایت جان سالم به در برده است.
برچسب ها: داعش