کد خبر: ۱۳۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۰

توکلی:کاندیدای اصولگراها در سال 96،«معاون اول» معرفی کند

یک چهره اصولگرا در رابطه با پیشنهاد مدل انتخاباتی معرفی معاون از سوی کاندیدای ریاست جمهوری، گفت: از این پیشنهاد دفاع می‌کنم.
تیک: احمد توکلی در گفت و گو با خبرآنلاین در رابطه با ایده جدید اصولگرایان مبنی بر معرفی گزینه معاون اول از سوی کاندید ریاست جمهوری دوازدهم، گفت:این پیشنهاد از سوی آقای محمدجواد لاریجانی مطرح شد و به نظر من پیشنهاد بسیار خوبی است.

وی افزود: من از پیشنهاد معرفی معاون اول از سوی کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم دفاع می‌کنم. باید اینکار انجام شود.

توکلی در رابطه با این موضوع که چقدر احتمال می دهد اصولگرایان در این موضوع به اتفاق نظر برسند، گفت: من نمی‌دانم این پیشنهاد چقدر احتمال اجرایی شدنش باشد اما من اگر بودم حتما این کار را می‌کردم.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این سوال که«گمان می‌کنید چه کسانی به عنوان معاون قابلیت مطرح شدن دارند»، اظهار کرد: من که در این فضا نیستم تا بتوانم در این مورد نظر بدهم.

6 شهریورماه بود که سخنی از زبان محمدجواد لاریجانی مطرح شد تا پیام تازه ای را از گعده‌های انتخاباتی اصولگرایان مخابره کند. لاریجانی در پیشنهادی گفته بود:« در انتخابات آینده کاندیدای ریاست‌جمهوری و معاون اولش هر دو به مردم عرضه شوند. معاون اول در تشیخص گرایش اجرایی رئیس‌جمهور موثر است.»

این نقشه راه پیشنهادی محمد جواد لاریجانی، مورد توجه چهره های سیاسی از جمله احمد توکلی و حسین نجابت نماینده اصولگرای ادوار مجلس قرار گرفت.

حسین نجابت نیز در تأیید این پیشنهاد در گفت‌وگویی با خبرآنلاین گفته بود:« در کل اگر گفتمانی جلو برویم بهتر است یک نفر نامزد ریاست جمهوری می شود و بعد معاون اول و دو وزیر تأثیرگذار خود را معرفی می کند. آن وقت 4 نفر در فضای اجتماعی بحث و نقادی می کنند و اگر ادب و قواعد بازی را رعایت کنند ممکن است شاهد اتفاق دیگری به جز آنچه تاکنون سنت انتخابات ریاست جمهوری بود باشیم. یعنی اگر از بین 30 شخصیت اصولگرا 4 نفر بتوانند بین خودشان برای ریاست جمهوری، معاون اولی، وزارت فرهنگ و وزارت امور اقتصادی و دارایی تقسیم کار کنند اتفاقی نو خواهد بود.»

وی ضمن دفاع از این راهکار و اشاره به پیگیری این موضوع در جلسات انتخاباتی اصولگرایان تأکید کرد که«من از این مدل دفاع می کنم ولی اینکه در نهایت چه شود الان لُجنه اصولگرایان به تدریج دارد شکل می گیرد. جلساتی شروع شده همه این گروه ها همچون جبهه پیروان، ایثارگران و رهپویان و دیگران جلسات خودشان را دارند، حتی آخرین خبر هم یک تماسی بود که بین روحانیت مبارز و جامعه مدرسین انجام شد. اینها عناصر طیف اصولگرایی هستند حالا به چه جمع بندی برسند باید صبر کنیم و ببینیم. ولی اینهایی که می گویم در فضای سیاسی موج می زند. این بحث ها در جلساتی که ما هفته ای یک بار یا دو هفته یک بار می رویم وجود دارد.»

حال باید منتظر ماند و دید بعد از پیشنهاد محمد جواد لاریجانی برای معرفی معاون اول از سوی کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم و دفاع احمد توکلی و حسین نجابت از این مدل انتخاباتی، سرانجام این راهکار به موفقیت در میدان عمل ختم خواهد شد یا همچون انتخابات سال 88 و 92 تنها در قد و قامت یک پیشنهاد اردوگاه اصولگرایان باقی می‌ماند.