کد خبر: ۱۳۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۱۹
رییس کمیسیون بهداشت و درمان:

منابع عظیمی وارد بخش بهداشت درمان خواهد شد/دنبال رعایت عدالت در سلامت هستیم/مالیات ۷۰ درصدی بر درآمد پزشکان سو برداشت است

وی با تاکید بر اینکه ما نباید یکطرفه برای کسانی که خودشان دستی بر آتش دارند تصمیم بگیریم ادامه داد: مقدار زیادی فاصله بوده بین کسانی که تصمیم سازی می کردند با کسانی قانون را باید اجرا می کردند لذا بنا داریم نقش جامعه پزشکی را در تصمیم سازی پررنگتر کنیم.
به گزارش تیک، علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در نشست صمیمی با پرسنل بیمارستان مهر که در سالن کنفرانس این بیمارستان برگزار شد با اشاره به اینکه حدود سه ماه است فعالیت خود را در مجلس آغاز کرده ام به تشریح عملکرد سه ماهه خود در مجلس پرداخت و گفت: فکر کردم وظیفه دارم بعد از گذشت سه ماه گزارشی از عملکردم را خدمت مردم دوستان و همکارانم ارایه کنم.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تشریح چگونگی انتخاب خود به عنوان رییس کمیسیون بهداشت و درمان ادامه داد: 32 پزشک و دندانپزشک در مجلس شورای اسلامی هستند که کمیسیون بهداشت با 23 عضو فعالیت خود را آغاز کرد که بنده با اراده 22 نماینده دیگر مسئولیت ریاست بر کمیسیون را بر عهده گرفتم.

نوبخت با بیان اینکه در طول این مدت دولت محترم لایحه اصلاحیه ای برای بودجه ۹۵ به مجلس تقدیم کرد ادامه داد: چند موضوع مهم از جمله تامین معادل ۵۰۰۰ میلیارد تومان از طریق پخش اوراق مشارکت در اختیار سازمان بیمه سلامت برای جبران قسمتی از کسری ها بوجود آمده پیش بینی شد بود که کمسیون برنامه و بودجه بنا بدلایل متعدد که به دیگر پیشنهادهای دولت مربوط میشد لایحه پیشنهادی را رد کرد.

وی با بیان اینکه بعد از رد شدن لایحه پیشنهادی مجلس به تعطیلات تابستانی رفت ادامه داد: در این فاصله کمیسیون بهداشت به عنوان کمیسیون فرعی فعالیتهای متعددی انجام داد تا بتواند با افزایش این عدد از ۵۰۰۰ به ۸۰۰۰ میلیارد تومان در جهت تقویت کارخانه های تولید داخل و در راستای اقتصاد مقاومتی و پرداخت بدهی های معوقه طولانی به کادرهای محترم پزشکی و پرستاری گام مهمی بردارد.

رییس کمیسیون بهداشت با اشاره به اینکه دلایلی مبنی بر اینکه کمیسیون برنامه بودجه نباید این لایحه را از دیدگاه کمک به امر سلامت رد کند پیدا کردیم اظهار داشت: مکاتباتی با رییس مجلس و رییس کمیسیون برنامه و بودجه انجام دادیم و ثابت کردیم این ردیف بودجه می تواند تحقق پیدا کند و در این فاصله خیری برای بهداشت کشور  بوجود آمد و با محاسبات مجددی که انجام دادیم بالاخره کسری بودجه روی 8000 میلیارد تومان بسته شد و در نهایت کمیسیون برنامه بودجه موافقت کرد و و در صحن علنی کلیات و جزییات تصویب و شورای محترم نگهبان تایید کرد.

وی با بیان اینکه با تصویب این لایحه منابع عظیمی وارد بخش بهداشت و درمان خواهد شد ادامه داد: البته ممکن است اثر گذاری این منابع بر نظام بهداشت و سلامت کشور کمی زمانبر باشد اما مهم این است که منابع عظیمی وارد بخش بهداشت درمان خواهد شد که بسیاری از مشکلات نظام سلامت را حل خواهد کرد.

نوبخت در ادامه به لایحه برنامه ششم اشاره کرد و گفت: برنامه ششم چند ماده کلیدی در بخش بهداشت و درمان دارد که می تواند در بخش دولتی خصوصی و خیریه کل سرنوشت نظام بهداشتی کشور  را بهبود بخشد.

نماینده مردم تهران افزود: ما حساسیت بیشتری در برنامه ششم انجام دادیم  و ماده قانونی مصوب چهارشنبه دهم شهریور از سوی کمیسیون بهداشت و درمان برای کمیسیون تلفیق فرستاده شد تا با تصویب آن در صحن علنی به قانون تبدیل شود.

وی ادامه داد: از زمان تاسیس مجلس و در 110 سال گذشته نزدیک 400 قانون مربوط به  بخش سلامت وجود دارد که 130 قانون مربوط به قبل انقلاب و 270 قانون و مصوبه مربوط به بعد از انقلاب است لذا کمیته ای برای تنقیح قوانین پیشنهاد شد تا این قوانین را پاکسازی و شفاف سازی نماید و بعضی را حذف و برخی را ادغام نماید.

نوبخت با اشاره به اینکه  بعضا قوانین متناقض هستند و باید حذف بشوند تصریح کرد: بعد از انجام کار تقنینی سیاست گذاری ما این بود که به امر نظارت بپردازیم و ضمانت بر اجرای قانون داشته باشیم  لذا نظارت بر امر قانون مسئله مهمی است و به جامعه مقدس پزشکی به انجمها،سندیکای بیمارستانها و کسانی که در قسمت اجرایی بودند نیازمندیم و دعوت می کنم از شورای عالی بیمارستانها و بیمارستان مهر و کسانی که علاقه مند هستند تا اسامی خود را بدهند تا بتوانیم از پتانسیل موجود در جامعه پزشکی برای تنظیم قوانین حسن استفاده را بکنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید یکطرفه برای کسانی که خودشان دستی بر آتش دارند تصمیم بگیریم ادامه داد: مقدار زیادی فاصله بوده بین کسانی که تصمیم سازی می کردند با کسانی قانون را باید اجرا می کردند لذا بنا داریم نقش جامعه پزشکی را در تصمیم سازی پررنگتر کنیم.

نوبخت در ادامه به مسایل پیش آمده حول و حوش جامعه پزشکی در ماههای اخیر پرداخت و گفت: کمی به جامعه پزشکی بی انصافانه هجمه شد  به فرض در بیمارستانی یک فردی قصوری کرده است. ومی شد اینگونه هجمه انجام نشود بالاخره قانون وجود دارد و می شود از طریق قانون رسیدگی کرد ولی اینکه یک قشر فرهیخته به صرف اینکه یک عزیزی مشکلی پیدا کرده به تمام انسانهایی که هر کدام گوهر نایابی هستند در کشور هجمه کنند درست نیست.

وی با بیان اینکه حل مشکلات جامعه پزشکی کمی ظرافت می خواهد ادامه داد: شورایی تعریف کردیم با نام شورای حفظ و اعتلای قداست حرفه برای اینکه اساتید ما زحمتهای بسیاری کشیدند برای تربیت نخبگان پزشکی و به سرنوشت این حرفه حساس هستند و اساتید و بزرگان مصرند مبادا از این حرفه حرمت شکنی شود.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه ما باید خودمان خودمان را پالایش کنیم تصریح کرد: اگر مشکلی وجود دارد باید خودمان رفع کنیم و اجازه ندهیم از بیرون با یک بهانه به جامعه پزشکی حمله شود البته ایده آل این است که مشکلات در بیمارستان حل شود در غیر اینصورت در نظام پزشکی به دست بزرگان حل می شود.

وی به تصمیم جدید در  کمیسیون بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت : تا امروز رسم بوده از سوی واحد های دولتی مثلا وزارت بهداشت یا دانشگاهها بر بخش خصوصی نظارت می کردند اما فکر کردیم بنا به چند دلیل این نظارت را بر بخش های دولتی و دانشگاهی اعمال کنیم چون برای بخش خصوصی به اندازه کافی قیم وجود دارد و نظارت می شود اما بر  دولتیها چه می گذرد آیا در اورژانس ها مسایل آموزشی رعایت میشود؟ تکریم بیمار و اطرفیانش رعایت می شود؟

نماینده مردم تهران در مجلس به دلایل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای نظارت بر بخشهای دولتی اشاره کرد و گفت: یکی در بعد انجام وظایف مان است  اینکه ما قسم خوردیم سلامت مردم را در بهترین وجه تامین کنیم و دیگری رعایت موازین علمی و اخلاق پزشکی است.

وی افزود: متاسفانه نظارتها بیشتر روی تعرفه تنظیم شده است در صورتی که ممکن است  تعرفه بیشتر گرفته نشود ولی کرامت بیمار و اطرافیانش مخدوش شود یا کار بر اساس موازین علمی صورت نگیرد یا خدای نکرده خود القایی صورت بگیرد این نظارت روی بد بینی نیست روی موردی است که در کشور اتفاق افتاد و مهترین مثالی که می شود گفت این است که چرا ما باید 8000 میلیارد تومان کسری داشته باشیم.؟گاهی اوقات بعضی پرسنل بهداشتی به زحمت یک میلیون حقوق می گیرند؟چرا این پولها کم آمد؟ اینها نشان میدهد جایی اختلالی وجود دارد و نظارتها بر نهادهای دولتی و قانونی و پرداختها به همین دلایل است.

نماینده مردم تهران در مجلس با رد شایعات مطرح شده مبنی بر اخذ مالیات 70 درصدی از درآمد پزشکان تصریح کرد: در روزهای اخیر مطالبی از قول من مطرح شد که باید از درآمد پزشکان 70 درصد مالیات گرفته شود که این مطلب صحت ندارد  اما در حقوق های نامتعارف یکی از جاهایی که زیر سوال رفت بخش درآمد پزشکان در واحدهای دولتی بوده است که به نظرم نوعی عدم رعایت عدالت است لذا  بعد از اینکه شورای عالی حقوق و دستمزد اعلام کرد حقوق پزشکان در بخش دولتی را تعیین و ابلاغ می کند ما هم اعلام کردیم نسبت به دریافت های کلان حساسیم و اینجا بود که عده ای از دلسوزان این حرفه اعلام کردند خودمان به حساب خودمان برسیم قبل از اینکه به حسابمان رسیدگی کنند و تصمیم بر این شد معلوم شود در بخش دولتی چه میگذرد.

نوبخت  افزود: گفتگوهایی را انجام دادیم تا سقفی برای این دریافتها بر اساس فعالیت ها در نظر گرفته شود و بر مازاد درآمد بیش از شقف درآمد مالیاتی اعمال شود که عدد 70 نیز از همانجا آمد. البته هیچ کدام اینها قانون نشد و همه چیز  به عهده هیات وزیران و وزارت بهداشت گذاشته شد.در کشور همسایه از مازاد درآمد پزشکان تا ۷۰ درصد مالیات برداشت می کنند و به حساب همان بیمارستان برای بهبود گردش کار و جبران درآمد دیگر پزشکان و پرستاران و یا خرید مایحتاج بیمارستان می شود.

وی ادامه داد: ضمن اینکه نباید انگیزه جامعه پزشکی کاهش یابد باید یک بالانسی نیز در دریافتها باشد بالاخره افراد مختلف در بخشهای مختلف همان بیمارستان و یا دانشگاه(اساتید علوم پایه و بازنشسته و دستیاران محترم)فعالیت می کنند و دولت و مجلس پاسخگوی همه هستند.

نوبخت با بیان اینکه مالیات 70 درصد بر درآمد پزشکان یک سو برداشت است ادامه داد: این اعداد از درآمدهای مازادی است که پلکانی خواهد شد و تنها در حد یک پیشنهاد است.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 40 هزار پزشک عمومی بیکار داریم افزود : مایی که به شرافت حرفه و اقتصاد پزشکی فکر می کنیم چه جوابی برای این جوانها داریم؟ اگر از راهش برویم و طبیب عمومی ویزیت کند هزینه درمان و بخشی از بیکاری این جوانان کاهش پیدا می کند.

نوبخت با بیان اینکه خودم را بی نیاز از راهنمایی دوستان نمی بینم تصریح کرد: چنانچه همکاران ارجمند راهنماییها و پیشنهادات سازنده خود را منعکس و یا به کمسیون بهداشت مجلس ارایه شود مزید امتنان خواهد بود.

وی در پایان به آخرین گزارش خود از عملکردش در مجلس پرداخت و گفت: در جامعه پزشکی یکسری قوانین حاکم است چه قوانین انتظامی چه قوانین عمومی که از نظر ما کمی کج سلیقگی در آن صورت گرفته که جامعه پزشکی را در بر گرفته بود به طور مثال اگر پزشکی مانند یک راننده ناشی به شکل غیر عمد بی مبالاتی کند و جان فردی را به خطر بیاندازد مشمول مجازاتی می شد که چند بند آن شامل زندان می شود.

نوبخت افزود: با توجه به ارزش علم و عالم اینکه طبیبی به زندان برود و در کنار افراد خاص قرار بگیرد اعتماد بین پزشک و بیمار از بین می رود و خیلیها ضرر می کنند و حتی بیشترین ضرر را خود بیمار می کند و در همین راستا با پیگیری اعضا جامعه پزشکی  آیت الله آملی بخشنامه ای صادر کرد که تا حد امکان پزشکان شامل این بند نشوند.


منبع: آفتاب‌‌نیوز 
برچسب ها: نوبخت