کد خبر: ۱۳۶۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۷

کشف فسیل بی‌نظیر در آلمان/سوسک در شکم مارمولکی که خوراک یک مار شد

بخشی از چرخه زندگی درون فسیلی بی‌نظیر و ۴۸ میلیون ساله به دام افتاده‌است:یک سوسک در شکم یک مارمولک در شکم ماری ۱۰۴ سانتیمتری.
به گزارش تیک، براساس گزارش فاكس نيوز، بخشي از چرخه حيات متعلق به زمان‌هاي بسيار قديم در يك تكه فسيل به دام افتاده‌است: مارمولكي يك سوسك بد‌اقبال را مي‌خورد و سپس توسط يك مار پالئوپايتون يك متري بلعيده مي‌شود و پس از آن اين مجموعه به صورت ناگهاني به نابودي كشيده شده و به فسيل تبديل مي‌شوند.

درست مانند عروسك‌هاي تودرتوي روسي يا ماتريوشكا اين فسيل توالي سه‌گانه‌اي از يك سوسك،‌يك مارمولك و يك مار را به نمايش در مي‌آورد. اين فسيل در ميدان فسيلي گودال مسل در آلمان كشف شده‌است،‌منطقه‌اي كه جزو ميراث جهاني يونسكو به شمار مي‌رود.


به گفته محققان موسسه مطالعاتي سنكنبرگ و موزه طبيعي فرانكفورت در سال 2009 باستان‌شناسان موفق به برداشتن صفحه‌اي از بستر اين گودال شده‌اند كه بدن كامل يك مار را نشان مي‌داد و پس از بررسي دقيق‌تر محققان به وجود فسيل‌هايي كه در شكم مار بودند پي بردند.

نمونه ديگري از اين فسيل‌ها وجود دارند كه مي‌توان آنچه توسط حيوان بلعيده شده را نيز در آن مشاهده كرد،‌براي مثال دانشمندان در شكم اسب‌هاي فسيل شده‌اي كه در اين منطقه يافته‌اند فسيل برگ و انگور يافته‌اند. اما اين اولين‌باري است كه فسيلي سه‌ بخشي در اين منطقه كشف شده‌است. تنها يك نمونه ديگر فسيل به اين شكل در جهان كشف شده‌است كه به يك كوسه باستاني تعلق دارد.

مارمولك فسيل شده در اين تكه از تاريخ به يك مارمولك جيسلتاليلوس ماريوس تعلق دارد كه از گونه مارمولك‌هايي است كه مي‌تواند در زمان خطر دمش را از بدن جدا كند، كه البته در زمان بلعيده شدن توسط مار اين كار را انجام نداده‌است.

به گفته دانشمندان اگرچه فرايند هضم درون شكم مار نسبتا سريع رخ مي‌دهد،‌اما مارمولك درون شكم مار به خوبي حفظ شده‌است و اين نشان مي‌دهد مار يك تا دو روز پس از بلعيدهن مارمولك مرده‌ و به قعر گودال مسل سقوط كرده‌است،‌جايي كه جسم اين سه موجود براي هميشه تثبيت شده‌است.

منبع: همشهری آنلاین
برچسب ها: حیات وحش ، طبیعت