کد خبر: ۱۳۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۰

دفاع جان کری از توافق آتش‌بس در سوریه/ "بدون توافق اوضاع بدتر می‌شد"

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) در تلاش برای کاهش انتقادها از توافق آتش‌بس درباره سوریه گفت، بدون توافق، خشونت به طور چشمگیری افزایش می‌یافت و سوری‌های بیشتری قتل‌عام شده و یا مجبور به فرار از این کشور جنگ‌زده می‌شدند.
به گزارش تیک به نقل از خبرگزاری رویترز، این توافق جمعه گذشته در ژنو میان جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه بسته شد و طبق آن آتش‌بس هفت روزه‌ای برای کاهش خشونت‌ها و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه آغاز شد.

چنانچه این آتش‌بس حفظ شود، نظامیان آمریکا و روسیه حملات هوایی هماهنگ علیه شبه‌نظامیان جبهه النصره و داعش را در منطقه توافق شده آغاز خواهند کرد. هدف از این طرح، آوردن دو طرف درگیر به پای میز مذاکره برای یک گذار سیاسی است که شامل کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواهد بود.

جان کری در مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: این آخرین فرصت برای متحد نگه داشتن سوریه است. اگر اکنون نتوانید توقف مخاصمات را حفظ کنید و به پای میز مذاکره بیایید، پس از آن درگیری‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابند.

او افزود: جایگزین آن چیست؟ «جایگزین این است که اجازه دهیم که ۴۵۰ هزار تنی که تاکنون "قتل‌عام" شدند، به هزاران تن دیگر افزایش یابند؟ به سراسر حلب تاخت و تاز شود؟ روس‌ها و اسد بیایند و یکسره بمباران کنند و ما کناری بنشینیم و کاری انجام ندهیم؟»

مقام‌های اطلاعاتی و نظامی ارشد آمریکا با انتقاد از طرح آتش‌بس می‌گویند که به روسیه اعتمادی ندارند. در طرح مذکور همچنین به اشتراک‌گذاری نظامی آمریکا با روسیه علیه شبه‌نظامیان پیش‌بینی شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا گفت، توافق مذکور مورد حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا قرار دارد. او تاکید کرد: خب رئیس‌جمهوری آمریکا آماده است و گمان می‌کنم که ارتش هم آماده باشد.

کری در ادامه گفت، شبه‌نظامیان "اپوزیسیون میانه‌رو" که مورد حمایت آمریکا و متحدان آن در حوزه خلیج‌فارس هستند، در حال باختن به نیروهای دولتی تحت حمایت روسیه هستند.

او مدعی شد: "با شدتی که اسد و روسیه آنها را سرکوب می‌کنند، آنها به سمت داعش و النصره متمایل می‌شوند و پس از آن شاهد سطح بیشتری از افراطی‌گری خواهید بود."


منبع: ایسنا
برچسب ها: جان کری ، آتش‌بس ، سوریه