کد خبر: ۱۳۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۶۱

چرا نرخ سود بانکی 15 درصدی بازدهی ندارد؟

عباس آرگون گفت:«نرخ سود بانکی ۱۵ درصد نیست و بانک ها از طریق صندوق ها و سیستم هایی که ایجاد می کنند عملا رقمی بالاتر را دریافت می کنند.»
به گزارش تیک، عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرآنلاین درباره نرخ تسهیلات بانک و نرخ سود گفت:« کماکان نیاز داریم که سود بانکی کاهش پیدا کند زیرا سود بانکی با رقم کنونی نیز بازدهی لازم برای تولید ندارد.»

وی افزود:« در حال حاضر سود سپرده بانکی ۱۵ درصد است و کماکان این نرخ برای سرمایه گذار جذاب است که بیاید پول خود را در بانک سپرده گذاری کند، لذا  این پول به سمت تولید هدایت نمی شود.»

آرگون ادامه داد:« چرا که به طور اسمی این نرخ سود ۱۵ درصد است، اما  بانک ها از طریق صندوق ها و سیستم هایی که ایجاد می کنند عملا رقمی بالاتر  را دریافت می کنند. از طریق صندوق ها تسهیلات با نرخ بالاتر از ۱۹ درصد هم پرداخت می شود.در نتیجه با این نرخ کسی حاضر به سرمایه گذاری در بخش تولید نیست.»

وی عنوان کرد:« از طرف دیگر، بانک ها نیز تسهیلات با نرخ پایین نمی دهند. درست است که الان سود سپرده ها کاهش پیدا کرده ولی سود تسهیلات به صورت واقعی متناسب با کاهش نرخ سود بانکی، کاهش پیدا نکرده است. بانک ها با شیوه ها و روش هایی که دارند نرخ تسهیلات خود را بالا نگه می دارند. روش های مانند سپرده قرضه الحسنه.»

آرگون اظهار کرد:«در حال حاضر همچنان بهای تمام شده تسهیلات دریافتی برای تولید کننده بالاست،در نتیجه کار تولیدی توجیه ندارد.»

این عضو هیات نمایندگان گفت:« خیلی از افراد در این شرایط فقط به فکر ماندن در بازار هستند. فقط در بازار بمانند و منتظر باشند تا اقتصاد به سمت رونق حرکت کند.» 

 
منبع: خبرآنلاین