کد خبر: ۱۳۷۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۴

ایران چقدر میوه تولید می‌کند؟

ایران 2.5 برابر بیشتر از متوسط دنیا میوه تولید می کند.
به گزارش تیک، مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالیانه 17 و نیم میلیون تن میوه در کشور تولید می شود که در مقایسه با متوسط تولید میوه در دنیا، حدود 2.5 برابر بیشتر است.

ابوالقاسم حسن پور در حاشیه برگزاری دهمین جشنواره انار نادری بادرود با بیان اینکه حدود 10 درصد از تولید میوه کشور صادر می شود اظهار کرد: انواع میوه ها را در باغ های کشور داریم و با توجه به مطالبه مردم میوه هایی مانند انبه، نارگیل، موز و آناناس به کشور وارد می شود.

وی در خصوص اصلاح و نوسازی باغ های کشور گفت: از مجموع 2 میلیون و 500 هزار هکتار باغ در کشور، یک میلیون هکتار آن نیاز به اصلاح و نوسازی دارد که اصلاح نیمی از آن در دو برنامه پنج ساله صورت می گیرد.

حسن پور گفت : 171 هزار هکتار از باغ ها در برنامه ششم توسعه و 274 هزار هکتار دیگر در برنامه هفتم، اصلاح و نوسازی می شود.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی بالا بودن سن درختان، عدم صرفه اقتصادی انواع میوه ها و مخلوط بودن باغ ها را از ضرورت های اصلاح و نوسازی برشمرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 40 درصد باغ های کشور بالای 35 سال سن دارد و به روش سنتی اداره می شود.

حسن پور افزایش عملکرد تولید و بهره وری از آب را از هدف های برنامه اصلاح و نوسازی باغ های قدیمی دانست و افزود: با انجام عملیات اصلاح و نوسازی باغ ها در پایان برنامه ششم توسعه، میزان تولیدات باغی از حدود 17 میلیون تن در سال به 22 میلیون تن می رسد.

حسن پور گفت: طی برنامه 10 ساله، باغ های انگور و مرکبات، خرما ،پسته، گردو، سیب و انار بیشترین میزان اصلاح و نوسازی را خواهند داشت.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: یکی از برنامه های پنج ساله جهاد کشاورزی، تغییر ارقام انار از کم کیفیت و بدون صرفه اقتصادی به ارقام با کیفیت مانند نادری بادرود، رباب شیراز، خزر خراسان رضوی و شیشه گپ فردوس است.

حسن پور هرس باغ های انار را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی بر شمرد و گفت: باید هرس مناسب و تغذیه مطلوب به خوبی انجام پذیرد.

وی برنامه اصلاح و احیای باغ های انار را شامل تهیه نهال سالم، اصیل و استاندارد، برنامه کنترل آفات، بیماری ها و علف های هرز، تغذیه انواع کود، برنامه سلامت محصول، توسعه فعالیت های آب و خاک، توسعه تجارت محصول و توسعه مکانیزاسیون بیان کرد.

انار نادری بادرود به عنوان یکی از پنج برند معروف انار کشور در کنار رقم هایی مانند رباب نی ریز، شیشه گپ فردوس از ارقام مرغوب انار شناخته شده در سطح کشور است.

بادرود با دارا بودن 2 هزار هکتار باغ انار سالانه بالغ بر 40 هزارتن انار راهی بازارهای داخلی و خارجی می کند.

بخش کویری بادرود با 25 هزار نفر جمعیت در 30 کیلو متری نطنز و 155 کیلومتری مرکز استان اصفهان قرار دارد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: ایران ، میوه ، تولید