کد خبر: ۱۳۷۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۳

چند درصد مردم سیگار می کشند؟

رییس بیمارستان شهید بهشتی زنجان اظهار کرد: حدود 10 تا 15 درصد افراد جامعه سیگار استعمال می‌کنند.
به گزارش تیک، علیرضا آرمانی‌کیا  با اشاره به اینکه همواره افراد مصرف‌کننده سیگار بیشتر از آمارها است، گفت: حدود 10 تا 15 درصد از افراد جامعه را کسانی تشکیل می‌دهند که به طور مداوم سیگار مصرف می‌کنند، در حالی ‌که اگر تعداد افرادی که به صورت تفننی سیگار مصرف می‌کنند را هم حساب کنیم این آمار به 30 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: آنچه که آمارها نشان می‌دهد این است که تا همین اواخر میزان مصرف سیگار در افراد میان‌سال جامعه و مسن بالا بوده است، در حالی ‌که اکنون این میزان در سنین نوجوانی در حال افزایش است و مصرف سیگار به سمت نوجوانان کشیده می‌شود.

آرمانی‌کیا با اشاره به این موضوع که سیگار دریچه ورود به اعتیاد است، خاطرنشان‌ کرد: سیگار اولین ماده‌ای است که می‌تواند جوانان را به سمت اعتیاد وارد کند و بعد از سیگار قلیان می‌تواند اسباب مصرف و کشیده شدن جوانان را به سمت استعمال دخانیات و همچنین اعتیاد فراهم کند.

رییس بیمارستان شهید بهشتی زنجان همچنین افزود: تا پیش از این استعمال دخانیات در بین خانم‌ها تا میزان یک درصد بود که اکنون به حدود 4 درصد نزدیک می‌شود و این می‌تواند زنگ خطری برای ورود خانم‌ها به استعمال دخانیات باشد.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی با بیان اینکه مصرف سیگار منشا و منبع خیلی از سرطان‌ها است، افزود: از جمله سرطان‌هایی که استعمال دخانیات موجب می‌شود سرطان‌های مربوط به گوارش، مغز و مثانه است و همین طور مصرف سیگار در افراد افسرده و کسانی که استرس دارند بالا است.

وی با بیان اینکه متاسفانه باورهای غلط باعث سوء مصرف سیگار می‌شود، گفت: بعد از مصرف سیگار افراد به سمت مصرف قلیان کشیده می‌شود و توتون قلیان‌ها به دلیل وجود اسانس‌ها سرطان‌زا هستند.

این مسوول با اشاره به اینکه اسانس‌ها از ترکیبات غیرمعطر تهیه می‌شوند و مضر هستند، افزود: فرهنگ غلطی که در جوامع امروزی وجود دارد این است که خانواده‌ها در دورهمی‌های خود قلیان می‌کشند و استعمال قلیان را جزو تفریحات سالم خود می‌دانند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از مواد صنعتی اعتیادآور مشکلی است که جوامع امروزی را در گیر می‌کند، گفت: جهت‌گیری جوامع به سمت استعمال مواد مخدر صنعتی نظیر ترامادوال و شیشه آلارم خطرناکی است و بایستی مصرف آنها کاهش یابد.

آرمانی‌کیا خاطرنشان کرد: میزان سرب در مواد سنتی نیز بالا است و آمارها و آنالیزهای جدید این را نشان می‌دهد که به دلیل مصرف مواد سنتی که میزان سرب آن بالا است می‌تواند سرطان‌زا باشد.


منبع: ایسنا
برچسب ها: سیگار