کد خبر: ۱۳۷۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۰

تظاهرات ضدنژادپرستی در فنلاند

هزاران تن روز شنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند و دیگر شهرهای این کشور، در اعتراض به افزایش نژادپرستی و خشونت راست گرایان افراطی، تظاهرات کردند.
به گزارش تیک، این تظاهرات در پی کشته شدن مردی به علت حمله یکی از سران گروه های نئونازی فنلاند، برپا شد.

پلیس هلسینکی اعلام کرد: حدود 15 هزار تن در تظاهرات در پایتخت شرکت کردند و هزاران تن دیگر نیز در تظاهرات در شهرهای دیگر این کشور حضور یافتند. یوها سیپیلو نخست وزیر فنلاند نیز در راهپیمایی در شهر کیوپیو در مرکز فنلاند شرکت کرد.

سیپیلو به رادیو (وای ال ایی) یل فنلاند گفت که انگیزه مردم برای حضور در خیابان ها، درست است، زیرا افزایش افراط گرایی خشن، موجب نگرانی اکثریت عمده مردم فنلاند شده است. 

سیپیلو قول داد که دولت وی به زودی به اقدامات تازه ای برای برخورد با این مشکل دست بزند.

این در حالیست که چند ضد تظاهرات بسیار کوچک تر نیز در هلسینکی برگزار شد، اما ماموران پلیس این گروه ها را از هم جدا نگهداشته ومانع درگیری و برخورد میان آنها شدند.

مرد 28 ساله ای به نام جیمی کارتونن، هنگامی که در اوایل ماه جاری (سپتامبر) از کنار یک تظاهرات ضد مهاجرت در هلسینکی، می گذشت، در حمله جسه تورنیاینن 26 ساله و از سران معروف گروه های نئونازی مضروب و در بیمارستان جان باخت.

پلیس اکنون تورنیاینن، شخصیت اصلی در گروه راست افراطی خشن به نام جنبش مقاومت نوردیک را به اتهام حمله و آدم کشی بازداشت کرده است.

منبع: ایرنا
برچسب ها: فنلاند ، تظاهرات