کد خبر: ۱۳۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۱

نعمت زاده: برای نخستین بار صادرات غیر نفتی از واردات پیشی گرفت

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان اینکه برای نخستین بار صادرات کالاهای غیر نفتی از واردات پیشی گرفت گفت : در 5 ماهه امسال 16.5 میلیارد دلار کالای غیر نفتی صادر و در مقابل حدود 13 میلیارد دلار کالا وارد کشور شد .
به گزارش تیک، محمدرضا نعمت زاده در حاشیه مجمع سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) افزود : در این مدت 3.5 میلیارد دلار صادرات ما از واردات بیشتر بود و محصولات پتروشیمی در بین کالاهای صادراتی غیر نفتی بیشترین سهم را داشت .

وی در خصوص رشد بخش صنعت و معدن گفت : در 3 ماهه امسال در بخش صنعت 4.2 درصد رشد داشتیم که رقم خوبی است و امیدواریم به 6 درصد تا پایان سال برسیم .

نعمت زاده افزود : برنامه ای که ستادفرماندهی اقتصاد مقاومتی به ما تکلیف کرده این است که صادرات غیر نفتی حدود 10 میلیارد دلار نسبت سال قبل افزایش یابد که تلاش می کنیم به این رقم برسیم .

وی گفت : باتوجه به فضای بین المللی و اثبات حقانیت ما ، شاهد تحرکات بسیار خوبی در توسعه سرمایه گذاری و توسعه صادرات مواجه هستیم و بخش صنعت ، معدن و تجارت در قالب دهها هزار واحد صنعتی و معدنی و نزدیک به 3 میلیون صنف در سراسر کشور ، بیش از یک سوم اقتصاد ملی را تشکیل می دهد .

نعمت زاده افزود : امار عملکرد بخش صنعت ، معدن و تجارت مثبت است و ما در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی از صدور مواد خام به سمت صادرات مواد با ارزش افزوده بیشتر حرکت می کنیم و صادرات سنگ اهن در 5 ماه امسال کاهش داشته و در مقابل محصولات صنایع معدنی مثل مس و فولاد و کنسانتره سنگ اهن در قالب تکمیل زنجیره فولاد افزایش یافته است .

وی با اشاره به رشد صادرات در بسیاری از زمینه ها گفت : اغلب مشکلات در این بخش مربوط به مسائل بانکی با کشورهای هدف بویژه کشورهای همسایه است که متناسب با انتظارات تسهیل نشده و صادرکنندگان با محدودیت های گذشته مواجه هستند . 

نعمت زاده افزود : امیدواریم بانک مرکزی و نظام بانکی کشور تلاش کنند و ما هم کمک می کنیم که این موانع هرچه زودتر برطرف شود ، در موضوع صادرات ، استرداد مالیات برارزش افزوده مشکل دیگری است که براساس قانون رفع موانع تولید باید طی یکماه مسترد شود این مشکل تا امروز برطرف نشده ولی با تاکیدی که فرمانده اقتصاد مقاومتی داشت جلسه ای با وزیر اقتصاد داشتیم که امیدواریم بزودی این مشکل با هدف تسهیل صادرات رفع می شود .

وی گفت : اجرای بسته حمایتی صادرات باتوجه به جابجایی هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاخیر مواجه شد که امیدواریم بزودی تسهیلات مورد نیاز صادرکنندگان یا اعتبار خرید به خریداران خارج از کشور داده شود که بانک توسعه صادرات و چند بانک دیگر متولی شدند .

نعمت زاه افزود : تامین مالی واحدهای دارای مشکل نقدینگی از دو طریق درحال انجام است که یکی از طریق سامانه بهین یاب بیش از 4 هزار فقره پرداخت از این طریق انجام شده و بیش از 5 هزار مورد هم واحدهای کوچک مستقیم به بانکها مراجعه کردند چون مشتری بانکها بودند و تعداد 7500 واحد اکنون به بیش از 9 هزار واحد رسیده و امیدوارم به همین روش افزایش یابد .

وی گفت : پیشنهاد اولیه ما رونق 10 هزار واحد صنعتی مشکل دار بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی 7500 واحد را تصویب کرد ولی ما همان رقم 10 هزار واحد را دنبال می کنیم که امیدواریم باکمک بانکها بیش از این تعداد تامین مالی شوند .

نعمت زاده واحدهای دارای مشکل نقدینگی را حدود 15 درصد از کل واحدهای صنایع کوچک اعلام کرد و افزود : همچنین تکمیل و راه اندازی نزدیک به 5 هزار طرح نیمه تمام صنعتی کوچک ، متوسط و بزرگ را در دستور کار داریم که در 5 ماه گذشته بیش از 2 هزار واحد تکمیل و پروانه بهره برداری دریافت کردند .

وی گفت : همچنین تاکنون 13 طرح از 33 طرح بزرگ نیمه تمام ملی راه اندازی شده و مابقی هم تا اخر سال تکمیل و راه اندازی خواهد شد .

نعمت زاده افزود : بیمه هرمس المان برای بیمه صادراتی ایران حل شد و قرار شد سرمایه گذاری در این حوزه را پوشش بدهد و مشکلی نیست و در خصوص بیمه ساچه ایتالیا بعد از فعال شدن بانکهای اروپایی ، فعالیت های صادراتی را پوشش خواهند داد ولی در مورد فرانسه از جزئیات ان خبر ندارم ولی بانک مرکزی در حال مذاکره است و بیشتر مشکل شبکه بانکی است که رئیس جمهور بعنوان گله در سخنرانی که در نیویورک داشت مطرح کرد .

وی گفت : امیدواریم بانکهای اروپایی به فکر بیافتند و سریعتر بیایند البته همین الان چندین بانک در المان و چندین بانک در ایتالیا همچنین بانکهای کشورهای اسکاندیناوی با بانکهای ما کار می کنند ولی فراگیر نشده و امیدواریم بانکهای بزرگ هم هرچه زودتر ارتباط عادی و طبیعی با بانکهای ما برقرار کنند . 

منبع: واحد مرکزی خبر
برچسب ها: نفت ، صادرات ، واردات