کد خبر: ۱۳۷۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۵

فعال سیاسی برجسته اردن ترور شد

منابع امنیتی اردن از ترور یک روزنامه نگار و فعال سیاسی این کشور در امان، پایتخت این کشور خبر دادند.
به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، ناهض حتر، روزنامه نگار و فعال سیاسی اردنی دو هفته بعد از آزادی از زندان با قرار وثیقه مالی در پی انتشار کاریکاتوری که اهانت به ذات الهی قلمداد شده بود، امروز در مقابل دادگستری امان هدف سه گلوله از سوی فردی مهاجم قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

شاهدان عینی نیز به خبرگزاری فرانسه گفتند: فرد مسلح ناشناسی به سوی حتر در برابر کاخ دادگستری در منطقه عبدلی در وسط امان شلیک کرد.

او پیشتر نیز هدف ترور قرار گرفت اما تا کنون جان سالم به در برده بود.

پلیس می‌گوید توانسته فرد مهاجم را دستگیر کند اما هنوز از انگیزه ضارب اطلاعی در دست نیست.

حتر از روزنامه نگاران طرفدار دولت سوریه محسوب می‌شود و مخالفان زیادی در اردن داشت.

مقامات اردن هشتم سپتامبر حتر را یک ماه بعد از بازداشتن به قید وثیقه آزاد کردند. حتر ۱۳ اوت گذشته در پی انتشار کاریکاتوری در صفحه فیس‌بوک که اهانت به ذات الهی قلمداد شده بود، بازداشت شد.

دادستان کل امان اتهامات این نویسنده چپ‌گرا را "اهانت به عقاید دینی" و "برانگیختن اختلافات مذهبی" اعلام کرده بود و انتشار اخبار در این پرونده را ممنوع کرده بود، این در حالی است که حتر در آن زمان این اتهامات را رد و خود را بی‌گناه دانست.

مجازات برای هر یک از این دو اتهام به سه سال حبس می‌رسد.

هانی الملقی، نخست وزیر اردن از وزیر کشور خواسته بود حتر را احضار و تدابیر حقوقی علیه او را به دلیل اهانت به ذات الهی اتخاذ کند.

حتر ۵۶ ساله در صفحه شخصی خود کاریکاتوری تحت عنوان "خدای داعشی‌ها" منتشر کرده بود که بحث و جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخت.

اما حتر تاکید کرد که این کاریکاتور تروریست‌ها را به تمسخر گرفته و تصور آنها از خداوند و بهشت را نشان می‌دهد و این اهانت به ذات الهی نیست بلکه خداوند از مفهوم ذات الهی که داعشی‌ها ترویج می‌کنند، به دور است.

او قبل از اینکه صفحه شخصی خود را ببندد به کسانی که از دست او عصبانی بودند گفته بود، افراد پاک درک نمی‌کنند که این تمسخر تروریست‌هاست و ذات الهی منزه از تخیلات تروریست‌هاست و آنها یعنی منتقدان از نظر من مورد احترام هستند.

او افزوده بود:‌ داعشی‌ها فکر بیماری دارند. آنها از این تصوری برای تسویه حساب‌های سیاسی استفاده می‌کنند که هیچ ارتباطی به آنچه که آنها ادعا می‌کنند، ندارد.

منبع:  ایسنا 
برچسب ها: اردن