کد خبر: ۱۳۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۵

چه رنگ عینک آفتابی مناسب شماست؟

یکی از سخت ترین خریدها، خرید عینک است برای همین است که معمولا این یکی را هیچ کس تنهایی نمی‌رود. تقریبا همه خانمها و آقایان یک همراه برای نظرسنجی با خودشان میبرند. یکی از دلایل آن هم به تنوع زیاد عینک‌های آفتابی برمیگردد و اینکه به نوعی برای فرد جذابیت ایجاد میکند. اما یکی از موارد مهم در هنگام خرید عینک آن است که به سلامت چشمتان آسیبی وارد نشود. در حال حاضر عینک‌های زیادی در بازار وجود دارد که به هیچ عنوان استاندارد نیست و با همه زیبایی که دارد میتواند برای سلامت چشم شما خطرناک باشد.
به گزارش تیک، اگر بخواهید استاندارد عینک آفتابی را بدانید باید گفت از چهار رنگ در تولید این محصولات استفاده میشود. رنگ خاکستری، سبز، قهوه‌ای، کهربایی، زرد و صورتی تهیه می‌شوند. حالا اگر هوس کنید که عینک آبی یا قرمز به چشم بکنید باید بدانید که دارید با ریسک بزرگی انجام می‌دهید چون این رنگها به هیچ عنوان استاندارد نیستند. اغلب پزشکان متخصص چشم  از میان همین 4 رنگ استاندارد عینک هم، رنگ خاکستری را نسبت به رنگ‌های دیگر بیشتر توصیه می‌کنند و می‌گویند رنگ خاکستری، بهترین رنگ برای عینک آفتابی است؛ زیرا رنگ اشیا و محیط اطراف را تغییر نمی‌دهد. بعد از این رنگ، قهوه‌ای یکی از رنگهای مناسب برای عینک آفتابی به حساب می آید. این رنگ عینک برای رانندگی‌های طولانی مناسب هستند؛ ولی در عوض عینک‌های سبز رنگ، باعث کاهش درک نورهای قرمز و زرد در چراغ راهنمایی می‌شوند و به همین دلیل برای رانندگی توصیه نمی‌شوند.

چقدر تیرگی استاندارد است؟
در مورد میزان تیرگی شیشه عینک هم باید دقت لازم را انجام دهید. این تیرگی باید به اندازه ای باشد که در مقابل نور آفتاب احساس راحتی کنید. یک روش ساده برای اندازه گیری میزان تیرگی مناسب عینک این است که وقتی در یک اتاق با نور معمولی با عینک به آینه نگاه میکنید نتوانید چشمهایتان را ببینید.

میزان پوشش فریم را بررسی کنید
حالا که رنگ مناسب و میزان تیرگی استاندارد عینک را متوجه شدید باید به یک نکته دیگر هم توجه کنید و آن هم میزان نزدیکی عینک به چشمتان است. در این مورد هر چه عینک به چشم نزدیک‌تر باشد، مؤثرتر است. یک عینک آفتابی خوب، باید به‌طور کلی چشم‌ها را بپوشاند؛ به‌طوری که نور از اطراف عینک وارد چشم نشود، به‌همین‌ دلیل است که فریم‌های دارای حفاظ جانبی مؤثرتر هستند.

عینک پیری چشم را کند می‌کند
چروکیدگی و پیری زودرس در پوست نازک پلک‌ها، از عوارض اشعه ماوراءبنفش نور خورشید است که استفاده از عینک آفتابی می‌تواند مانع این عوارض شود. ‌امواج فرابنفش به 3 دسته امواج فرابنفش A,B,C تقسیم می‌شوند. در این میان اشعه فرابنفش B حدود 10 درصد امواج فرابنفشی را که به زمین می‌رسد، تشکیل داده و بیشترین ضرر را برای چشم دارد.به همین دلیل ساده برای محافظت از چشم‌ها، استفاده از عینک آفتابی واجب و ضروری است. افرادی که از عینک طبی استفاده میکنند هم باید عینکشان فتوکروم باشد و در عین حال از کلاه های لبه دار برای مراقبت بیشتر از چشمهایشان استفاده کنند.

اگر دنبال عینک آفتابی استاندارد هستید باید بدانید که این عینک 95 درصد امواج فرابنفش B و60 درصد امواج فرابنفش A را  به خود جذب می‌کند. بیشتر عینک‌های آفتابی توانایی جذب این میزان را دارند.

قبل از خرید به شغل‌تان توجه کنید
به گفته بسیاری از متخصصان افراد براساس مدت زمانی که در برابر آفتاب قرار میگیرند باید وسواس بیشتری برای خرید عینک داشته باشند. برهمین اساس افرادی مانند جوشکارها یا بچه هایی که همیشه در حیاط و در معرض آفتاب بازی میکنند یا اسکی بازها باید با دقت زیادی عینک بخرند.

در کنار این افراد که تقریبا همیشه باید عینک آفتابی به چشم داشته باشند، افرادی که در مناطق گرمسیری و کنار دریا زندگی میکنند هم باید همیشه عینک به چشم داشته باشند. استفاده از عینک آفتابی روز آفتابی و ابری نمیشناسد چون ابرها نمیتوانند امواج  فرابنفش را جذب کنند بنابراین در چنین روزهایی هم نباید عینک را از خودتان دور کنید.
علاوه بر این افراد، آنهایی که جراحی آب مروارید انجام داده اند، آب مروارید دارند یا افرادی که برخی داروهای حساس‌کننده به نور مثل تتراسایکلین استفاده می‌کنند و حتی آنهایی که ناخنک دارند باید همیشه در استفاده از عینک دقت و وسواس داشته باشند.

منبع: مجله سیب سبز
برچسب ها: عینک آفتابی