کد خبر: ۱۳۷۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۷

سخن کدام منطقی تراست، ظریف یا جبیر؟

این روزها نشریات غربی وعربی سخت به دنبال انتشار پاسخ های متقابل وزیران خارجه ایران وعربستان که پیرامون تنش ها وچالش های ایجاد شده درروابط دو کشور، بین آنها رد و بدل می شود، هستند، پاسخ هایی که ازتقابل منطق خیر وشر حکایت دارد.
به گزارش تیک، محمد جواد ظریف اخیرا در یادداشتی در روزنامه «نیویورک تایمز» به تداوم سیاست های تفرقه افکنانه سعودی ها درقبال خویشتنداری ومدارای ایرانی ها با عربستان سعودی ازتفکر وهابیت درترویج پدیده تروریسم انتقاد کرد وگفت: وهابیت گرچه بخش بسیار ناچیزی ازمسلمانان را جذب کرده، لیکن آثار بسیار ویران کننده ای بر جای گذاشته است. تقریباً تمامی گروه های تروریستی که از نام اسلام سوء استفاده می کنند (از القاعده و انشعابات آن در سوریه تا بوکوحرام در نیجریه) متأثر از اصول این فرقه مرتجع هستند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید کرده بود که از11 سپتامبر، وهابیت جنگ طلب چند بار تغییر چهره داده و هولناک ترین خونریزی ها توسط فرزندان وهابیت در جهان شکل گرفته است.

اما محمد جواد ظریف با این حال در این یادداشت به هیچ عنوان' پیشنهاد حذف عربستان از راه حل مقابله با تروریسم' را نمی دهد بلکه تنها خواستار آن است که آن کشور دست از تبلیغات خشونت طلبانه برداشته و با جامعه جهانی علیه تروریسم همکاری کند.
اما در مقابل پاسخ عجولانه وزیر خارجه عربستان درروزنامه 'وال استریت ژورنال' به ظریف، خود حکایتی است که تحلیلگران سیاسی می توانند ناپختگی را از جهت گیری وی برداشت نمایند.

وزیر خارجه عربستان در واکنشی نابخردانه همراه با عصبانیت، عمق خشم سعودی ها را از شعار ضد استکباری و اصیل انقلاب اسلامی آشکار کرده است.

الجبیر که ظاهرا از شعار 'مرگ بر آمریکا' بیش از هر چیز دیگر ناراحت است در یادداشت خود به منظور انحراف افکار عمومی از حمایت آل سعود از تفکر خشن وهابیت که بر افراطی گری و خشونت بی حد و مرز بنا شده، شعار 'مرگ بر آمریکا' را باعث بر هم خوردن آرامش منطقه و جهان دانسته است !

این در حالی است که کشورش بطور آشکارا از گروه های تروریستی مسلح در سوریه، عراق و یمن حمایت می کند و حتی مرتکب جنایت های جنگی در کشتار کودکان یمنی نیز شده، او سعی کرده با فرافکنی ادعاهای نخ نما علیه ایران را که معمولا از طرف غربی ها مطرح می شود، تکرار نماید.

وی اتهامات بدون سند ومدرک خود به ایران را در باره دست داشتن در حملات و بمب گذاری ها درسفارت خانه آمریکا در بیروت، تفنگداران دریایی آمریکا در فردوگاه بین المللی پایتخت لبنان ونیز انفجارهای برج های خبر درعربستان ونیز آنچه که وی حمله به ' ده ها سفارتخانه درخاک ایران' توصیف کرده تکرار و انگشت اتهام را به سوی مقام های ایرانی نشانه گرفته است.
الجبیر گفته است که 'ریاض تفکرات افراطی را حمایت نمی کند' تنها همین جمله وی کافی است که در افکار عمومی به معرض نظرسنجی گذاشته شود که بیشتر تحلیلگران و اندیشمندان غربی و حتی عربی - اسلامی بر این نظرند که ریشه افکار افراط گرایانه گروه های تروریستی مثل داعش، طالبان و القاعده که از شیوه عملکرد آنها نیز هویدا است از تفکرات و کتب وهابیت نشأت و سرچشمه گرفته است.

او خواستار ' تغییر درسیاست خارجی ایران' شده است اما نکته اینجا است که آیا عربستان می بایست ازحمایت مالی، تسلیحاتی و سیاسی گروه های تروریستی دست بردارد یا ایران که با درخواست دولت های سوریه و عراق و با هدف پاکسازی منطقه و جهان از شر خطرناک ترین گروه های تروریستی در این کشورها حضور دارد !

جبیر افزوده است : 'ایران به جای مقابله با انزوای خودساخته، به دنبال گسترش سیاست های خطرناک قومیتی و توسعه طلبانه و همچنین حمایت از تروریسم از طریق اتهام زنی های بی اساس به پادشاهی سعودی است'.

سیاست های حمایتی سعودی ها از تروریسم به حدی مفتضحانه است که حتی کشورهایی مثل آمریکا که بیش از 70 سال با این کشور رابطه دوستانه داشته اند دیگر توانایی ایستادن در کنار چنین رژیمی را تحمل نمی کنند، اینکه 15 تن از 19 عوامل حادثه تروریستی 11 سپتامبر عربستانی الاصل بودند و در نتایج کمیته تحقیق کنگره امریکا ، سعودی ها به ارتباط با عاملان این حادثه متهم شده و حتی قانونی را برای دریافت غرامت خانواده های قربانیان آن از عربستان سعودی به تصویب رسانده اند، برافکار عمومی ملت های جهان پوشیده نیست، اگرچه شاید برخی دولت های استعمارگر مثل آمریکا بخواهند با وتوی این مصوبه منافع اقتصادی و سیاسی خود را حفظ نمایند اما نمی تواند در افکار عمومی ملت های جهان تغییری ایجاد نماید.

جبیر در پاسخ خود به یادداشت محمدجواد ظریف افزوده است: 'در ظاهر به نظر می رسد که ایران تغییر کرده است. در عمل هم بخش زیادی از مردم این کشور به دنبال فضای باز و روابط بهتر با همسایگان هستند اما دولت این کشور این را نمی خواهد'.
در پاسخ باید گفت: ایران تنها کشوری است که از زمان انقلاب اسلامی تاکنون دهها مرحله انتخابات در آن برگزار شده و از این طریق ثابت کرده اند که دولت و ملت ایران بدنبال فضای باز سیاسی و برقراری ارتباط با جهان اطراف و همسایگان خود بوده اند اما اینکه با آغاز انقلاب اسلامی تاکنون دولت هایی مثل آمریکا و انگلیس با ترویج سیاست ایران هراسی و شعله ورساختن جنگ هشت ساله صدام علیه ایران می خواستند مانع آزادیخواهی این ملت شوند را می توان ناشی از همپالکی کشورهایی مثل عربستان ، رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشورهای غربی دانست که البته سعودی ها و رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی هم پیمان آمریکا در منطقه از پروسه ایران هراسی بیشترین استفاده سیاسی و اقتصادی را کرده و خود را به عنوان رهبر منطقه و جهان اسلام معرفی کرده اند.

طبیعی است که عربستان برای حفظ موقعیت 37 ساله که با سیاست آمریکایی ها از انزوای ایران بهترین استفاده را در منطقه نموده است اکنون راضی نباشند ایران را در موقعیت شکوفایی و صلابت ببینند.
شاهزاده های آل سعود می دانند مردم عربستان که تاکنون حتی دریک انتخابات آزاد شرکت نکرده اند خواهان تغییرات بسیار زیادی مثل برگزاری انتخابات آزاد در تعیین حاکمان خود هستند .

خاندان آل سعود بیش از یکصد سال است همه منابع مالی واقتصادی این کشور را تنها درانحصار یک خود نگهداشته و در این مسیر با سفرها و امضای قراردادهای میلیاردی دست به دامان آمریکایی ها شده تا بتوانند با چنگ و دندان، موقعیت خود را در راس حکومت حفظ نمایند.
جبیر ایران را 'متخاصم ترین بازیگر منطقه' توصیف کرده است درحالی که تنها با یک نگاه به صف کشی کشورهای اروپایی وآسیایی برای برقراری ارتباط سیاسی واقتصادی با ایران که بخصوص پس ازامضای برجام ورفع محاصره ناجوانمردانه آمریکایی ها صورت گرفت می توان دریافت که ایران تنها کشور باثبات، امن ومثبت نگر منطقه است که تنها جرمش حمایت ازحق خواهی مسلمانان که اکثر آنها را اهل سنت تشکیل می دهند می باشد امری که در واقع عربستان سعودی که خود را رهبر جهان اسلام معرفی می کند می بایست این وظیفه را برعهده می گرفت که متاسفانه نقش معکوس را بازی می کند.

وزیر خارجه عربستان، ایران را به «دروغگویی» در مورد نقش عربستان در گسترش تفکرات وهابیت متهم کرده وگفته است که ریاض تفکرات افراطی را اشاعه نمی دهد. او برای این منظور واشنگتن را شاهد خود گرفته که ریاض در لیست حامیان تروریسم واشنگتن نیست، اما ایران هست!

شاهد گرفتن دم روباه البته جزو سیاست های جهان امروز در غرب است، اگر از نقش عربستان در تاسیس و شکل گیری گروه های تروریستی بر اساس تفکر افراط گرایانه وهابیت چشم پوشی کنیم حداقل خود آمریکایی ها حتی پس از مخفی نگهداشتن 14 ساله اسناد دست داشتن سعودی ها درحادثه تروریستی 11 سپتامبر، سرانجام این گزارش 28 صفحه ای مبنی برارتباط عربستان با این حادثه را منتشر وحتی به خانواده قربانیان آن اجازه دادند علیه شاهزاده های سعودی طرح شکایت کنند.

حتی شاهزاده های آل سعود نیز همانطور که از تحلیل های نویسنده های نشریات این کشور هویدا است این نکته را دریافته اند که آمریکایی ها اصولا قابل اعتماد نیستند بنابر این درج نام ایران در فهرست تروریسم و نقض حقوق بشر و عکس آن در حذف نام عربستان از این فهرست یا حذف ائتلاف عربستان از فهرست ناقضان حقوق بشر سازمان ملل در کشتار 60 درصدی کودکان یمنی در جنگ تحمیلی بر مردم این کشور که با پرداخت رشوه از سوی سعودی ها صورت گرفت، می تواند نوعی سیاسی کاری باشد که با هدف برهم زدن نظم و امنیت در منطقه و حفظ منافع اقتصادی و سیاسی آنها صورت گرفته باشد.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، سخنان منطقی وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درقالب هرتحلیل و تفسیری که قرار داده شود را می توان منطقی تر از سخنان پر از اتهام، تکراری و بدون سند و مدرکی دانست که عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان ایراد می کند.
سیاست صبورانه و خویشتن دارانه ایران بسیار جذاب تر و عقلانی تر در سخنان دکتر ظریف جلوه می کند تا سخنان پر از اتهام و تنش زایی که عادل الجبیر در راستای سیاست حمایت از تفرقه و ترور در منطقه ایراد می کند.

منبع: ایرنا