کد خبر: ۱۳۷۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۲۹

سنای آمریکا وتوی اوباما به نفع عربستان را شکست

مجلس سنای آمریکا به لغو وتوی اوباما علیه قانون تعقیب قضایی مقامات سعودی به دلیل دست داشتن در حوادث ۱۱ سپتامبر رأی داد.
به گزارش تیک به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتورهای آمریکایی چهارشنبه با اکثریتی بیش از دو سوم، به لغو وتوی اوباما علیه قانون موسوم به "تعقیب قضایی حامیان تروریسم" که محاکمه مقامات سعودی دخیل در ۱۱ سپتامبر را ممکن می‌کند، رأی دادند.

این رأی‌گیری که به دنبال جلسه مجلس سنا در روز دوشنبه توسط میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا انجام شد، اولین اقدام قانون‌گذاران آمریکایی برای ابطال وتویی است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۲۳ سپتامبر علیه قانون موسوم به "تعقیب قضایی حامیان تروریسم" استفاده کرد.

سنای آمریکا با رأی قاطع ۹۷ به یک علیه وتوی باراک اوباما در مصوبه شکایت خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر از عربستان اقدام کرد.

اگر دو سوم اعضای مجلس نمایندگان نیز تصمیم مشابهی بگیرند، وتوی رئیس‌جمهور بی‌اثر می‌شود.

کنگره آمریکا به تازگی حق شکایت خانواده‌های قربانیان این حملات از دولت عربستان سعودی را به رسمیت شناخت. مطابق این مصوبه اگر نقش دولت عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر اثبات شود، خانواده‌های قربانیان اجازه دارند که از این دولت شکایت کنند. باراک اوباما پس از آن همان طور که از پیش گفته بود مصوبه کنگره را وتو کرد.

دولت باراک اوباما نگران آن بوده است که این مصوبه روی روابط آمریکا و عربستان تاثیر منفی بگذارد.

اوباما روز سه‌شنبه در نامه‌ای به رهبران دو حزب در سنا مجددا نسبت به عواقب قانونی شدن این مصوبه هشدار داد و گفت: نقض اصل مصونیت دولت‌‎ها عملیات ضدتروریستی آمریکا در مناطق مختلف جهان را به خطر می‌اندازد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه هشدار مشابهی داد.

با این حال سناتورهای حامی مصوبه گفته‌اند که به رسمیت شناختن حق شکایت احترام به خانواده‌های قربانیان بوده است. یکی از سناتورهای دموکرات حامی مصوبه گفت، این که تروریست‌ها تحت تعقیب قرار نگیرند خطری بزرگتر از آن است که این مصوبه متوجه عملیات خارجی آمریکا می‌کند.

۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربایی که حملات به برج‌های تجارت جهانی را انجام دادند، شهروند سعودی بودند. یک گزارش کنگره، که به تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده، نشان می‌دهد، هواپیمارباها در زمان حضور در آمریکا ظاهرا با افرادی در ارتباط بودند که با حکومت عربستان رابطه داشتند.

یکی از افرادی نیز که به نقش خود در حملات ۱۱ سپتامبر اعتراف کرده، ادعا کرده که تأمین مالی حملات با کمک یکی از شاهزادگان سعودی انجام شده بود.

منبع: ایسنا