کد خبر: ۱۳۷۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۸۵

قرارداد رنو با ایدرو منعقد شد

شرکت خودروسازی رنو فرانسه با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در پاریس قرارداد ایجاد شرکت مشترک برای تولید خودرو در ایران را امضاء کرد.
به گزارش تیک، طبق این قرارداد یک شرکت جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک ایجاد خواهد شد که 40 درصد سهام آن متعلق به ایدرو و 60 درصد آن متعلق به رنو خواهد بود. آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این همکاری مشترک، سایت خودروسازی بونرو بوده و رنو نیز نسبت به انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری اقدام خواهد کرد. ظرفیت اولیه تولید کارخانه مشترک رنو و ایدرو سالانه 150 هزار دستگاه بوده و دو خودروی سیمبل و داستر جدید به‌عنوان اولین محصولات در سال 2018 در این کارخانه به تولید خواهند رسید.

نکته قابل توجه در قرارداد همکاری ایدرو با رنو، نوع فعالیت جدید این شرکت فرانسوی در ایران خواهد بود به گونه‌ای که این شرکت بدون مشارکت ایران خودرو و سایپا و به طور مستقل به تولید محصولات خود در ایران خواهد پرداخت. با توجه به سهم 60 درصدی رنو در این قرارداد جوینت ونچر، این شرکت فرانسوی مرکز تولید، فروش و خدمات پس از فروش محصولات خود را به طور مستقل از ایران‌خودرو و سایپا در ایران ایجاد خواهد کرد. البته طبق شنیده‌ها همکاری فعلی رنو با دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برای تولید محصولات در حال تولیدی چون انواع تندر 90 و ساندرو همچنان ادامه خواهد یافت. با این حال با توجه به آن‌که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یک سازمان دولتی است و طبق قانون حق بنگاه‌داری و حضور مستقیم در شرکت‌های خصوصی را ندارد، پیش‌بینی می‌شود در آینده و با راه‌اندازی کارخانه جدید، این سازمان 20 درصد از سهم خود را به بخش خصوصی عرضه کند که در آن صورت به احتمال فراوان ایران‌خودرو و سایپا از مشتریان اصلی خرید سهام این کارخانه جدید و در نتیجه مشارکت دوباره با شرکت رنوی فرانسه خواهند بود.

منبع: ایسنا