کد خبر: ۱۳۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۶

رونمائی از شناسنامه باقالا قاتوق

برای نخستین بار در کشور، از شناسنامه پنج غذای اصیل و محلی گیلان رونمایی شد.
به گزارش تیک و به نقل ازروابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ، اولین همایش "شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو- رشت" با حضور جامعه رستوران داران و هتلداران گیلان برگزار گردید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در این همایش ضمن گرامیداشت هفته گردشگری به موقعیت ممتاز این استان در زمینه جذب توریست اشاره نمود و گفت: به دلیل ویژگی های منحصر به فرد موجود در گیلان همواره نیاز به برگزاری نشست های تخصصی در حوزه گردشگری احساس شده است.

رضا علیزاده با بیان اینکه برگزاری همایش شهر خلاق خوراک شناسی در رشت می تواند بنیان های مستحکمی حیطه برندسازی خوراک و توسعه گردشگری ایفا نماید، خاطرنشان کرد: باید از فرصت پیش آمده به خوبی بهره مند شد.

وی بر لزوم تمرکز در نحوه معرفی خوراک و غذاهای اصیل استان تاکید کرد و افزود:باید به شیوه ای هنرمندانه گوی سبقت را در بازار جهانی گردشگری از سایر رقبا برباییم.

علیزاده در معرض فراموشی قرار گرفتن برخی از فرهنگ ها و آداب کهن گیلانی را زنگ خطری مهم قلمداد کرد و اذعان نمود: نباید غذاهای محلی از لیست طبخ رستوران ها حذف گردد.

وی، وجود واحدهای اقامتی و پذیرایی متعدد در گیلان را ماحصل بهره مندی از جاذبه های بی نظیر گردشگری و فرهنگی دانست و بر ضرورت ارائه خوراک و غذاهای محلی در این مراکز تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت: کیفی سازی خدمات و لحاظ نمودن اصول بهسازی، لازمه رسیدن به نظامی جامع در حوزه جهانی شدن است؛ لذا باید در زمینه طراحی و اجرای ایده های ممتاز کوشش نمود.

علیزاده خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در کانون توجه جوامع مرتبط با امر گردشگری قرار دارد، همسو شدن با مباحث توسعه ای است که در تحقق این مهم ''آموزش، ترویج و بازاریابی'' نقش بسزایی دارد.

علیزاده با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان برای تعالی همه جانبه و رسیدن به سطوح ممتاز جهانی اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی بسیاری حول محور گردشگری و نیز خدمات مرتبط با آن نموده ، به سلسله آموزش های ویژه برای مدیران تاسیسات پذیرایی اشاره نمود و گفت: در اجرای خدمات آموزشی مذکور از اساتید برجسته کشور استفاده شده است.

این مسئول فعالیت اماکن پذیرایی استان در زمینه برندسازی را نیازمند تلاش بیشتر خواند و بیان داشت: باید روی رویدادهای فرهنگی ،هنری و اجتماعی استان نگاه نافذتری داشته تا بتوانیم همپای جاذبه های گردشگری متنوع ، خلاقیت غذایی را نیز در کانون توجه قرار دهیم.

مدیر آکادمی برند ایران نیز که از سخنرانان این همایش بود، ثبت جهانی نام رشت بعنوان شهر خلاق خوراک شناسی را زمینه ساز توسعه گردشگری گیلان دانست و افزود: در ایران ظرفیت های خوبی برای معرفی به جهان وجود دارد اما علیرغم این داشته های ارزشمند در حوزه برندینگ شهری و مقاصد گردشگری نسبت به آنچه که در جهان در حال وقوع است نیازمند همت و تلاش بیشتری هستیم.

شفیعی با اشاره به اینکه جهان به سمت سرمایه گذاری روی دارایی های ناملموس حرکت کرده است، گفت: برندسازی در واقع ایجاد یک لایه هویتی روی محصولات است.

وی با تاکید بر اینکه برندسازی به نام و لوگو خلاصه نمی شود، افزود: اماکن پذیرایی گیلان با تکیه بر ویژگی خلاقیت غذایی موجود در این استان به خوبی می توانند از این فرصت برای برندسازی و جذب گردشگر از این طریق بهره گیرند.

در ادامه این مراسم با اعطای تندیس از رستوران های برتر گیلان تجلیل بعمل آمد و همچنین از شناسنامه 5 غذای سنتی استان شامل باقلا قاتق، میرزاقاسمی، گمج کباب، مرغ ترش و اناربیج رونمایی شد.


منبع: خبرآنلاین