کد خبر: ۱۳۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۵

قالیباف؛ تنها امید اصول‌گرایان برای رقابت با روحانی/ ترس از سومین شکست مانع بزرگ آقای شهردار

در کنار تمام این نام‌ها اما به نظر می‌رسد در میان جریان اصول‌گرا تنها کسی که شانس رقابت با روحانی را دارد و می‌تواند کمی خیال طرفداران روحانی و اصلاح طلبان را مخدوش کند، قالیباف است.
  اصول‌گرایان این روزها سردرگم انتخاب نامزد نهایی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 و رقابت با روحانی هستند. از هر سو نامی شنبده می‌شود. عده‌ای دم از جلیلی می‌زنند. برخی به دنبال ضرغامی هستند. موتلفه‌ای ها دم از نامزد حزبی می‌زنند و البته عده‌ای هم هستند که می‌گویند در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم از روحانی حمایت کنیم.

در کنار تمام این نام‌ها اما به نظر می‌رسد در میان جریان اصول‌گرا تنها کسی که شانس رقابت با روحانی را دارد و می‌تواند کمی خیال طرفداران روحانی و اصلاح طلبان را مخدوش کند، قالیباف است.

قالیباف شهردار فعلی تهران به دلیل سابقه و جذابیت‌هایی که دارد می‌تواند رقیب جدی برای روحانی باشد. هیچ کدام از نامزدهایی که این روزها از سوی جریان اصول‌گرا مطرح می‌شود توان رقابت با روحانی را ندارند. سبد رای این افراد همان سبد رای جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 است. افرادی مانند جلیلی و ضرغامی حداکثر می‌توانند 4 میلیون رای را به خود اختصاص دهند.

آنگونه که از شواهد پیداست این افراد در جامعه طرفدار ندارند و نمی‌توانند در کارزاری مانند ریاست جمهوری حضور داشته باشند و احیانا بتوانند به کرسی ریاست جمهوری برسند.

قالیباف در دو انتخابات ریاست جمهوری سال 84 و 92 طبق نظر سنجی‌ها شانس قابل توجهی داشت. این شانس به ویژه در سال 92 بسیار پررنگ بود. بسیاری حتی ردای ریاست جمهوری را برای او دوخته بودند. اصلاح‌طلبان هم در سال 92 خود را آماده پیروزی قالیباف کرده بودند. تدبیر هاشمی و خاتمی و مناظره‌های انتخاباتی اما زمین بازی را تغییر داد و قالیبافی که تا دو هفته تا انتخابات ریاست جمهوری در صدر بود جای خود را به روحانی بدهد و دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با کلید ویژه « من سرهنگ نیستم، حقوق‌دانم» گوی رقابت را از شهردار تهران ربود و توانست با فاصله قابل توجهی به ریاست جمهوری برسد. روحانی در سال 92 ، 18 میلیون رای را به خود اختصاص داد و قالیباف توانست 6 میلیون رای را به خود اختصاص دهد.

با توجه به این سابقه و سبد رای قالیباف به نظر می‌رسد او محتمل ترین نامزد اصول‌گرایان برای انتخابات باشد. اصول‌گرایان به دنبال یک نامزد رای آور هستند. کسی که بتواند نام اصول‌گرایی را احیا کند. آنها با بحران محبوبیت در جامعه روبرو هستند و به خاطر همین قالیباف می‌تواند کور سوی امیدی را در اصول‌گرایان ایجاد کند.

به گزارش نامه نیوز، در این میان باید دید قالیباف چه نظری دارد. ایا او حاضر است ریسک حضور در انتخابات ریاست جمهوری را برای سومین بار بپذیرد. او اگر در انتخابات سال 96 شرکت کند و نتواند به موفقیت برسد، لقب بازنده بزرگ انتخابات‌های ایران را به خود اختصاص خواهد داد. ترس از سومین شکست می‌تواند مانع بزرگ قالیباف برای انتخابات باشد.