کد خبر: ۱۳۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۲۸

تحلیل واشنگتن‌پست از اظهارات سردار سلیمانی د‌رباره عربستان / ریاض خود را برای جنگ با ایران آماده می‌کند؟

ارتش عربستان سعودی اعلام کرده که از منافع دریایی پادشاهی عربستان سعودی در برابر هرگونه تجاوز احتمالی دفاع می‌کند. معنای تلویحی این پیام آن است که عربستان سعودی خودر ا برای رویارویی جدی با ایران آماده می‌کند.
 روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» با انتشار گزارشی‌ به اظهارات اخیر سردار سلیمانی علیه عربستان سعودی پرداخته است و می‌نویسد: «جنگ لفظی میان ایران و عربستان سعودی گویا پایانی دارد و هر روز بر دامنه‌اش افزوده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تهران از مانورهای دریایی آغاز شده ارتش عربستان سعودی در خلیج‌فارس انتقاد کرده است این خشم از برگزاری مانورها در امتداد تنگه هرمز را می‌توان دراظهارات اخیر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سیاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دید. او گفته است که سعودی‌ها به دنبال ایجاد تنش و بی‌ثبات‌سازی خلیج فارس هستند و نسبت به حضور ناوهای سعودی در آبهای سرزمینی ایران هشدار داده است.»

 این روزنامه در ادامه گزارش خود نوشته است: «عربستان سعودی در این عملیات که از آن تحت عنوان عملیات «سپر خلیج (فارس) ۱» یاد کرده است اعلام نموده که به دنبال افزایش آمادگی رزمی نیروهایش می‌باشد. ارتش عربستان سعودی اعلام کرده که از منافع دریایی پادشاهی عربستان سعودی در  برابر هرگونه تجاوز احتمالی دفاع می‌کند. معنای تلویحی این پیام آن است که عربستان سعودی خودرا برای رویارویی جدی با ایران آماده می‌کند. سردار سلیمانی فرمانده پشت‌پرده ایران در جنگ‌های نیابتی در منطقه اما نسبت به این موضوع در یک مراسم عزاداری در روز چهارشنبه از خود واکنش نشان داده است. او گفته که محمد بن سلمان جوان‌سال، فردی بلندپرواز است و بداخلاق که ممکن است پادشاهی عربستان سعودی را نیز بکشد. او اظهار کرد که این عربستان سعودی است که از تروریست‌ها برای تضعیف ایران و دولت سوریه حمایت می‌کند».

این روزنامه در ادامه اشاره می‌کند که کارشناسان مسائل سیاسی نیز اشاره می‌کنند که قدرت‌گیری این شاهزاده جوان در عربستان سعودی سبب شده تا آن کشور سیاست تهاجمی‌تری را در مقایسه با گذشته در قبال ایران در پیش گیرد. این روزنامه می‌نویسد: «روابط دیپلماتیک رسمی میان دو کشور اوایل سال جاری قطع شد. پس از آن که معترضان ایرانی به سفارت عربستان سعودی در تهران حمله کردند؛ آن هم در واکنش اعتراضی به اعدام شیخ نمر روحانی شیعه توسط عربستان سعودی در ماه ژانویه گذشه. زائران ایرانی نیز به طور رسمی از حضور در مراسم سالانه حج منع شدند. وزیر امور خارجه ایران نیز اخیرا در سرمقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز ایدئولوژی وهابیت را مورد حمایت سعودی‌ها خواند و آن را خطرناک دانست».

به گزارش آفتاب‌نیوز؛این روزنامه اشاره می‌کند که در عین حال عربستان سعودی در حال منازعه با ایران در یمن است و ایران نیز عربستان سعودی را متهم به حمایت از تجزیه‌طلبان کرد در شمال غربی ایران کرده است.