کد خبر: ۱۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
وال استریت ژورنال:

اختلاف تندروها، برگ برنده ی ظریف/ افراطیون دلیل محرمانه ماندن محتوای مذاکرات هسته ای هستند

از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی شکاف جدیدی بین سران جریان های تندرو در تهران ایجاد کرد.
وال استریت ژورنال نوشت: از سرگیری مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی شکاف جدیدی بین سران جریان های تندرو در تهران ایجاد کرد.

به گزارش سرویس بین الملل سایت خبری تیک Tik.ir، رئیس‌جمهور جدید ایران و وزیر خارجه‌اش به حل بن‌بست هسته‌ای کشور و بهبود روابط با غرب ابراز تمایل کرده‌اند، اما محافظه‌کاران، هم آنها را ستوده‌اند و هم مورد انتقاد قرار داده‌اند.

از یک طرف این ادبیات آشنا شنیده می شود که توسط یک روحانی بلندپایه در نمازجمعه عنوان شد، مبنی بر این‌که غرب از مذاکرات هسته‌ای برای جنگ با اسلام استفاده می‌کند. از طرف دیگر یک روحانی در نمازجمعه اصفهان ادامه شعار مرگ بر آمریکا را، در صورت تمایل ایران به عادی‌سازی روابط، مورد سئوال قرار داد.

سرلشکر فیروزآبادی، نفر دوم فرماندهی نیروهای مسلح ایران و عضو شورای امنیت ملی از ابتکار ایران در مذاکرات هسته‌ای حمایت کرده است و آنرا فرصتی برای پایان دادن به دشمنی با غرب خوانده است. وی گفت: "آمریکا باید از این فرصت استفاده کند، چرا که همیشه برقرار نخواهد بود."

تا همین اواخر اختلافات بین سیاست هسته‌ای و خارجی ایران توسط ایدئولوژی سیاسی تعیین می‌شد. اصلاح‌طلبان طرفدار مصالحه بودند و محافظه‌کاران به هر هزینه‌ای از مقاومت هواداری می‌کردند.

اما از زمان پیروزی روحانی در انتخابات با وعده ارتباط بین‌المللی برای رهایی از تحریم‌ها، برخی از محافظه‌کاران شروع به حمایت از تغییر سیاست ایران کرده اند.

در ماه سپتامبر ایران و آمریکا نزدیک‌ترین روابط خود در بیش از سی سال گذشته را تجربه کردند. مذاکرات هسته‌ای اخیر ژنو مثبت بوده است. به گفته منابع آگاه، ایران قبول کرده که در عوض کاهش تحریم‌ها تولید سوخت با درجه خلوص لازم برای ساخت سلاح را متوقف کند. گفته می‌شود که ایران بیشتر از همه به دنبال کاهش تحریم‌های بانکی علیه این کشور است.

گروه مذاکره‌کننده ایرانی اصرار دارد که پیشنهادشان محرمانه باقی بماند چرا که معتقدند تندروها سعی می کنند تلاش‌هایشان را پیش از ادامه مذکرات در هفتم نوامبر خنثی کنند. روز جمعه در تظاهرات عده ای قلیل علیه مذاکره هسته‌ای، معترضان خواستار شفافیت دولت در مورد پیشنهاد بودند.

در حالیکه تندروهای ایران برای دولت جدید و گروه هسته‌ای چالش ایجاد می‌کنند، اختلاف میان آنها می‌تواند فرصت باشد. اگر جریان اصلی محافظه‌کاران از توافق هسته‌ای حمایت کنند، گروه آقای ظریف می‌تواند برگ برنده را در دست بگیرد و صداهای تندرو را عقب بزنند.

برای بسیاری از محافظه‌کاران، مذاکره با غرب موضع مقاومت را از بین می‌برد.

یکی از نمونه‌های این اختلاف شعار مرگ بر آمریکاست که در این سال‌ها در تمام مراسم رسمی و غیررسمی در سراسر ایران فریاد زده شده. نمازگزاران اصفهانی وقتی شنیدند که یک روحانی تندرو می‌گوید "مرگ بر آمریکا آیه قرآن نیست که تا ابد آنرا ادامه دهیم" بسیار متعجب شدند.

فریدون مجلسی، دیپلمات بازنشسته در تهران می‌گوید: "بسیاری از محافظه‌کاران هم از ادامه شرایط حاضر رنج می برند. آنها هم ترجیح می‌دهند با عادی‌سازی روابط با غرب از فرصت‌های شغلی بهره گیرند."

در حالیکه صدای تندروها هنوز در ایران بلند است، بسیاری از ایرانیان امید به تغییر دارند. صفحه فیسبوک آقای ظریف وزیرخارجه ایران این هفته 20 هزار پیام حمایت از سوی ایرانیان دریافت کرده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
0
26
اقای ظریف نماینده 18 میلیون رای مستقیم و12 میلیون رای خاموش اون اقایان 4 میلیون رای دارند پس نماینده اکثریت ملت ایران میباشد نباید دلهره از اقلیتی که بخاطر منافع شخصیشان چوب لا چرخ دولت میگذارند نگران باشد به امید پیروزی امید و اعتدال