کد خبر: ۱۴۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۱۵۸

دفاع تمام‌قد نویسنده معروف از سانسور!

محمدرضا سرشار که علاوه بر صدای خاطره‌انگیزش در قصه‌های ظهر جمعه همواره با نظرات جنجالی‌اش به یاد مخاطبان ادبیات می‌آید، این بار درباره اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ممیزی نظرات خود را بیان کرد. آن هم در روزهایی که بحث حذف ممیزی پیش از چاپ داغ‌تر از همیشه است و نویسندگان زیادی به استقبال آن رفته‌اند.

سرشار در این زمینه گفت: ممیزی یک قانون است و مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی. حتا هیچ رییس‌جمهور و وزیری نمی‌تواند از انجام آن سر باز بزند، چون قوه مجریه فقط مجری‌ قانون است. بنابراین در این زمینه نیز تنها از طریق مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان قانون ‌دیگری تصویب کرد و در این خصوص تغییر رویه ایجاد کرد، اما بدون تغییر‌ قانون مربوطه، برداشتن ممیزی امکان‌پذیر نیست و من زمانی که رییس‌جمهور‌ در تبلیغات انتخاباتی‌اش در این زمینه مانور داد و در ادامه نیز وزیر‌ ارشاد گفت، سانسور قبل از چاپ را برمی‌دارد، تعجب کردم و گفتم مگر ‌آن‌ها با قوانین مربوطه آشنایی ندارند؟!

او سپس در توضیحی درباره‌ موضوع ممیزی که این روز‌ها زیاد مطرح می‌شود، گفت: به هر حال ما یک نظام ایدئولوژیک هستیم و این با نظام لیبرالی‌ فرق دارد که نسبت به خیلی از مسائل حساس نیست. نظام‌های ایدئولوژیک‌ نمی‌توانند به برخی از مسائل بی‌اعتنا باشند، البته می‌شود گاهی به برخی از مجریان ‌ایراد گرفت و گفت که آن‌ها کاسه داغ‌تر از آش شده‌اند و گاهی بیهوده ‌سخت‌گیری می‌کنند. این ایراد‌ها می‌توانند وجود داشته باشند و اصلاح شوند‌، ولی این‌که هیچ نظارتی وجود نداشته باشد، نمی‌تواند در یک نظام دینی امکان‌ داشته باشد.
این نویسنده به گفته‌ خود اضافه کرد: پیشنهاد نظارت بعد از چاپ در زمان وزارت ‌آقای مهاجرانی هم مطرح شد، ولی در‌‌ همان زمان هم بسیاری از ناشران اعلام ‌کردند که این کار شدنی نیست، چون به هر حال ناشران برای چاپ کتاب‌ها ‌سرمایه قابل توجهی صرف می‌کنند و برای سرمایه‌شان نگران‌اند. زمانی هم که‌ آقای جنتی بحث برداشتن ممیزی را مطرح کرد، اولین معترضان همین ناشران‌ بودند.