کد خبر: ۱۴۰۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۳۵

سه جنگی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا باید از آن‌ها خودداری کند

باید پرسید آیا مداخله آمریکا در یک جنگ داخلی و فرقه‌ای در راستای منافع امریکا است و چگونه می‌توان اهداف ضد تروریستی علیه القاعده در یمن را به بهترین شکل ممکن دنبال کرد.
 نشریه تخصصی دفاعی – نظامی «نشنال اینترست» با انتشار گزارشی به تصمیمات خطیری پرداخته که در حوزه نظامی رئیس‌جمهوری بعدی امریکا باید درباره آن‌ها تدبیر به خرج دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این نشریه می‌نویسد:«فارغ از تبلیعات مطرح‌شده و حرف‌هایی که درباره روابط ترامپ با زنان زده می‌شود، مهم‌ترین سوال در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب نامزد نهایی پای صندوق رای برای رای‌دهندگان باید این باشد که فرمانده کل قوا آیا اعتماد به نفس برای اجازه دادن و تصمیم‌گیری نهایی برای اعزام حوانان امریکایی به میدان جنگ را دارد؟ ترامپ تلاش می‌کند تا از هیلاری کلینتون به عنوان بدترین وزیر امور خارجه تاریخ امریکا یاد کند و در مقابل کیلنتون به خلق و خوی ترامپ اشاره دارد و هر دو می‌خواهند رای‌دهندگان مردد و تصمیم نگرفته را متقاعد به رای دادن به خود کنند».

این نشریه در ادامه اشاره می‌کند که فارغ از آن که کلینتون و یا ترامپ چهل و پنجمین رییس‌جمهوری آمریکا باشند، واقعیت آن است که آنان وضعیت بغرنج و پیجیده‌ای را به ارث خواهند برد. در این میان اندیشکده‌های امریکن اینترپرایز، بروکینگز و شورای روابط خارجی گزارش‌هایی توصیه ای را برای تاثیرگذاری بر تصمیمات رییس‌جمهوری بعدی امریکا در حوزه سیاست خارجی منتشر کرده‌اند.

این نشریه اشاره می‌کند هنوز هم سه درگیری تا ژانویه ۲۰۱۷ میلادی در صدر تحولات بین‌المللی هستند که رییس‌جمهوری بعدی آمریکا باید از درگیرشدن عمیق در درون آن‌ها خودداری کند و خردمندانه درباره‌شان تصمیم‌گیری کند:

۱-سوریه: جمهوریخواهان و دموکرات‌ها به طور یکسان در کنگره سیاست دولت اوباما را درباره این درگیری آشفته می‌دانند. بسیاری چون سناتور جمهوری‌خواه مک کین، لیندسی گراهام و باب کورکر خواستار اتخاذ سیاست تهاجمی‌تر از سوی اوباما علیه دولت سوریه شده‌اند. آنان می‌گویند که اوباما از خود ضعف به خرج داده است. از سوی دیگر اعلام منطقه پرواز ممنوع، افزایش کمک‌های بشردوستانه و ایجاد مناطق امن برای پناهجویان در داخل سوریه و حمله به فرودگاه‌های نظامی دولت سوریه گزینه‌هایی هستند که دولت آمریکا می‌تواند برای کمک به مخالفان حفظ کند.

معاونان ریاست‌جمهوری ترامپ و کلینتون یعنی مایک پنس و تیم کین هر دو از ایجاد یک منطقه امن بشردوستانه حمایت کرده‌اند. با این حال، این گزینه می‌تواند باعث افزایش خشونت نیز بشود و رقابت میان واشنگتن و مسکو را تشدید کند. آمریکا خواستار کناره‌گیری اسد از قدرت است با این حال، آمریکا باید این واقعیت را بپذیرد که روسیه هم‌چنان متحد اصلی اسد باقی مانده است و برای بقای نظام سیاسی او می‌کوشد.

۲-بحران اوکراین: روس‌ها با اوکراین به عنوان یک رعیت رفتار می‌کنند که سزاواری کمتری دارد و حاکمیت آن کشور را نقض کرده‌اند. کمک مسکو به جدایی‌طلبان شرق اوکراین و الحاق کریمه به فدراسیون روسیه نمونه‌ای از تلاش‌های مسکو برای اثبات این موضوع هستند. از نظر قانونی اقدام روسیه نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشورها بوده است.

با این حال، واقعیت آن است که روس‌ها منافع ملی خود را در مقابله با گسترش آرمان‌های دموکراتیک غربی می بینند. سقوط دولت یانوکوویچ و جایگزینی آن با دولتی طرفدار غرب و ضد‌روس برای پوتین سنگین تمام شد. او نمی‌خواهد کشورهای ‌همسایه روسیه به ناتو بپیوندند. آمریکا و اروپا شاید موضع پوتین را دوست نداشته باشند اما باید او را درک کنند. به نظر می‌رسد کلینتون و ترامپ هر دو سیاست اوباما را در قبال اوکراین دنبال می‌کنند. باید پرسید چگونه می‌شود با روس‌ها مذاکره کرد در حالی که امریکا هنوز تسلیحات برای کشتن سربازان روس به اوکراین می‌فرستد.

۳-جنگ یمن: جنگ داخلی در یمن تقریبا جان ده‌ها هزار نفر را در طول هجده ماه گذشته گرفته است. در نگاه اول جنگ در فقیرترین کشور جهان عرب شکلی ساده دارد و آمریکا باید از عربستان سعودی حمایت کند. انصارالله نیز از سوی ایران مورد حمایت قرار می‌گیرد اما سوال این است که آمریکا میلیاردهادلار سلاح به عربستان سعودی می‌فروشد و سوخت جنگنده‌های عربستان را تامین می‌کند اما دولت عربستان تاکنون چه نتیجه‌ای گرفته است؟ واقعیت آن است که موارد مستندی از جنایات جنگی ارتکابی توسط عربستان علیه غیرنظامیان دیده می‌شوند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سوال این است که عربستان سعودی چرا باید به دیپلماسی تن دهد و جنگ را پایان بخشد آن هم در زمانی که منبع ناحدود و قابل اعتمادی از تسلیحات آمریکا و پشتیبانی اطلاعاتی را در اختیار دارد؟ باید پرسید آیا مداخله آمریکا در یک جنگ داخلی و فرقه‌ای در راستای منافع امریکا است و چگونه می‌توان اهداف ضد تروریستی علیه القاعده در یمن را به بهترین شکل ممکن دنبال کرد.