کد خبر: ۱۴۰۱۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۴۷
صالحی :

طرف مقابل فهمیده که از در تقابل نمی‌تواند با ایران مذاکره کند / احداث 2 نیروگاه جدید هسته‌ای

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در 25 سال گذشته کل هزینه‌های صرف شده برای صنعت هسته‌ای حدود 6 تا 7 میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: در این میزان هزینه نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز هست که این نیروگاه نیز 5 میلیارد دلار ارزش دارد.
  رییس سازمان انرژی اتمی از تاسیس یک بیمارستان هسته‌ای در کشور خبر داد و گفت: علاوه بر آن پروژه‌ای را در زمینه تولید رادیوداروها بر اساس استانداردهای اف‌دی‌جی در دستور کار داریم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه، 27 مهرماه در مراسم افتتاحیه دهمین همایش نخبگان فردا با اشاره به اهمیت ورود کشور به حوزه فناوری‌های نوین افزود: پس از برجام فواید زیادی عاید کشور شد که از آن جمله می‌توان به عضویت ایران در پروژه ایتر اشاره کرد.

وی پروژه ایتر را پروژه‌ای دانست که در آن نیروگاه گداخت هسته‌ای ایجاد شده و از طریق آن با استفاده از فیوژن برق تولید می‌شود و تصور بر این است که 30 تا 40 سال آینده از این نیروگاه برق تولید شود.

صالحی با اشاره به کاربرد فناوری‌های هسته‌ای در حوزه‌های پزشکی و کشاورزی یادآور شد: ما دستاوردهای علمی بزرگی در حوزه فناوری‌های هسته‌ای با کاربردهای مختلف داشتیم؛ ولی متاسفانه زمانی که حرف از انرژی هسته‌ای ایران سخن به میان می‌آید، آب شیرین و سانتریفیوژ به ذهن‌ها متبادر می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه در 25 سال گذشته کل هزینه‌های صرف شده برای صنعت هسته‌ای حدود 6 تا 7 میلیارد دلار بوده است، خاطرنشان کرد: در این میزان هزینه نیروگاه هسته‌ای بوشهر نیز هست که این نیروگاه نیز 5 میلیارد دلار ارزش دارد.

وی ایجاد سایت‌های نطنز، فردو، اصفهان، اراک، کرج و یزد را از دیگر دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور نام برد و ادامه داد: علاوه بر آن تاسیس دو نیروگاه جدید هسته‌ای را در دستور کار داریم که ساخت این نیروگاه‌ها 10 میلیارد دلار هزینه دارد.

صالحی همچنین از تاسیس یک بیمارستان هسته‌ای در کشور خبر داد و گفت: این بیمارستان که حدود 300 میلیون یورو اعتبارات نیاز دارد، در نوع خود در غرب آسیا بی‌نظیر است.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین اضافه کرد: علاوه بر آن پروژه تولید رادیوداروها براساس استانداردهای اف‌دی‌جی در دستور کار است.

به گفته وی، تولید این رادیوداروها بر اساس استاندارد اف‌دی‌جی هزینه‌های زیادی را می‌طلبد.

صالحی خطاب به نخبگان حاضر در این همایش تاکید کرد: این کشور با این ملت بزرگ و تاریخی خود درصدد است تا خود را سرپا نگه دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این ملت اراده کرده که دوباره مجد و عظمت خود را در بستر اسلام حنیف دنبال کند و شاهد هستیم که ما پس از 37 سال تحریم و فشار پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم.

وی با اشاره به تحریم‌های فلج‌کننده در 4 تا 5 سال اخیر علیه کشور خاطرنشان کرد: ما در این مدت با صادرات یک میلیون بشکه توانستیم 80 میلیون جمعیت کشور را اداره کنیم، پس این ملت در سکوی پرتاب به آینده روشن قرار گرفته‌ است.

صالحی تصریح کرد: من این نوید را می‌دهم که آینده روشن و تابناکی در پیش روی جوانان این کشور است؛ ولی باید برای رسیدن به آن تلاش کنند.

صالحی با تاکید بر اینکه یک نخبه باید آگاهی نسبت به جامعه و حکمرانی خود داشته باشد، گفت: یک نخبه نمی‌تواند نسبت به جامعه خود بی‌تفاوت باشد چراکه نعمتی که خداوند به او عرضه کرده است باید بهره‌برداری کند که این امر در قالب مسئولیت‌پذیری صورت می‌گیرد. از این رو یک نخبه نمی‌تواند در جامعه ساکت باشد بلکه باید در چارچوب قوانین، امر به معروف و نهی از منکر کند.

وی با اشاره به اثرات انقلاب اسلامی در کشور گفت: اگر انقلاب اسلامی یک حرکت بی‌محتوا بود دنیا در برابر آن قد علم نمی‌کرد و اگر حرفی برای گفتن نداشتیم کسی در مقابل ما قرار نمی‌گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ملت ایران با این انقلاب فلسفه جدید سیاسی را در دنیا ارائه کرده که نظام‌های سیاسی جهان را به چالش انداخته است، خاطرنشان کرد: بر این اساس انتظار داریم تا نسل آینده این انقلاب را به جایگاهی برساند که برای آن ترسیم شده است.

صالحی با اشاره به تحولات صنعتی ایجاد شده در کشور و در دنیا یادآور شد: این تحولات صنعتی موجب شد تا نیوتن تحولات عظیمی در دنیا ایجاد کند و اگر کشف نیوتن نبود ما امروز قادر به طراحی موتورها و ماشین‌آلات متحرک نبودیم.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در درون خود تغییرات عظیمی ایجاد کنیم، اضافه کرد: برای ایجاد چنین تغییری باید به‌گونه دیگری فکر کنیم و هر چیزی را مفروض مطلق تصور نکنیم چراکه اخیراً دانشمندان گیاهی را کشف کردند که در آن عمل فتوسنتز انجام نمی‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت افزایش سرعت توسعه فناوری کشور، بهترین راهکار آن را انتقال فناوری دانست و گفت: ما در این راستا باید به یافته‌ها و تجارب سایر کشورها دسترسی داشته باشیم که این امر در گرو ایجاد تعاملات علمی بین‌المللی است.

وی برجام را فرصت مناسبی در این زمینه دانست و اضافه کرد: پس از برجام در این حوزه فرصت‌های زیادی به صورت سونامی برای کشور ایجاد شده است به‌گونه‌ای که در هشت ماه اخیر برای حضور هیات‌های خارجی در یک شرایط غیرقابل باوری قرار داشتیم.

صالحی با بیان اینکه انتقال فناوری از طرف‌های خارجی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دلیل این امر آن است که طرف مقابل فهمیده است که ملت ایران این ظرفیت را دارد و اراده کرده تا پیشرفت کند.

وی اضافه کرد: طرف مقابل همچنین فهمیده است که از در تقابل نمی‌تواند با ایران مذاکره کند بلکه باید تعامل داشته باشند و برجام نیز محصول همین تعامل است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر ضرورت انتقال فناوری به کشور از طریق روش‌های صحیح گفت: در حال حاضر مالزی یک کشور صنعتی است ولی صنایع آن مربوط به خودش نیست بلکه کشورهای مختلف در این کشور اقدام به تاسیس شرکت‌های صنعتی کرده‌اند که این امر موجب می‌شود تا با بروز بحران‌های اقتصادی این شرکت‌ها ورشکسته شوند.

صالحی به تجارب کشورهای چین و هند اشاره کرد که در زمینه انتقال فناوری، به دنبال کسب تکنولوژی و دانش فنی هستند و گفت: ایران نیز در این گروه قرار دارد چراکه علی‌رغم اعمال تحریم‌های 37 ساله علیه کشور، ما از همان ابتدا این مسیر درست را در پیش گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: ما باید سرعت خود را افزایش دهیم و رویکرد دولت یازدهم نیز مبتنی بر همین امر است.

به گفته وی، دولت یازدهم گام هایی در جهت سرعت‌بخشیدن به حرکت نخبگان در جهت دریافت دانش و رسیدن به مرزهای دانش برداشته است.