کد خبر: ۱۴۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۵۰
اوحدی :

صدور ۸۰۰ ویزای جعلی توسط دفا‌تر غیرمجاز / کلاهبرداری در اصفهان، خوزستان و تهران/ وزارت خارجه استقرار دفا‌تر کنسولگری عراق را پیگیری کند

رییس سازمان حج و زیارت با اعلام صدور ۸۰۰ ویزای جعلی توسط دفا‌تر غیرمجاز گفت: با هماهنگی‌هایی که با قوه قضاییه و نیروی انتظامی صورت گرفته، برخورد جدی با این دفا‌تر غیرمجاز در استان‌ها آغاز شده است.
 رییس سازمان حج و زیارت با اعلام صدور ۸۰۰ ویزای جعلی توسط دفا‌تر غیرمجاز گفت: با هماهنگی‌هایی که با قوه قضاییه و نیروی انتظامی صورت گرفته، برخورد جدی با این دفا‌تر غیرمجاز در استان‌ها آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ سعید اوحدی (رییس سازمان حج و زیارت) درباره مشکلات پدید آمده بواسطه ویزاهای جعلی راهپیمایی اربعین گفت: براساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور و ابلاغ آن توسط وزیر محترم کشور، تنها راه ثبت‌نام برای حضور در پیاده‌روی و حماسه اربعین سامانه سماح است و هرگونه اقدام برای ثبت‌نام و اخذ ویزا خارج از این سامانه در واقع فاقد وجاهت و ارزش قانونی است.

ثبت‌نام در سامانه سماح مطمئن‌ترین راه برای سفر به عتبات

وی با اشاره به اینکه مسئولیت سامانه سماح به سازمان حج و زیارت محول شد، گفت: زائران مشتاق حضور در حماسه اربعین می‌توانند؛ براحتی در محیط کار، منازل و هر جای دیگر، با ورود به آن برای ثبت‌نام اقدام کنند و بمنظور پرهیز از پرداخت‌های حضوری و نقدی و همچنین جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده حتی هزینه‌های ویزا، بیمه و خدمات درمانی نیز از طریق درگاه اینترنتی ایجاد شده در سامانه سماح، قابل پرداخت است، لذا تنها راه برای اینکه زائران عزیز اطمینان داشته باشند؛ ویزایشان جعلی و مخدوش نیست؛ ثبت‌نام در این سامانه است.

کلاهبرداری در صدور ویزا در استان‌های اصفهان، خوزستان و تهران

اوحدی با اشاره به برخی تبلیغات در بعضی استان‌ها برای ارائه خدماتی همچون صدور ویزای اربعین، گفت: متاسفانه طی هفته گذشته شاهد موجی از تبلیغات بسیار مشکوک و قابل تامل در برخی از استان‌ها از جمله اصفهان، خوزستان، کرمانشاه و تا حدی تهران بودیم. چند مجموعه غیرمجاز با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم حتی با اعلام اینکه ویزای اربعین را به قیمت ارزان‌تر از نرخ مصوب دولت عراق (۴۰ دلار) صادر می‌کنند، اقدام به کلاهبرداری کردند.

مردم فریب ویزای کمتر از ۴۰ دلار اربعین را نخورند

وی ادامه داد: این موضوع به سرعت در دستور کار ستاد مرکزی قرار گرفت و بر اساس تصمیم اتخاذ شده، بلافاصله در راستای آگاه‌سازی مردم، هم از طریق وزارت محترم کشور و هم از سوی سارمان حج و زیارت اطلاع‌رسانی شد که مردم فریب این تبلیغات واهی را نخورند و تردید نداشته باشند که این ادعاهای واهی و غیرواقع چیزی جز کلاهبرداری نیست. وقتی دولت عراق قیمت ویزا را رسماً ۴۰ دلار اعلام کرده و توافق نامه آن نیز با وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران امضا شده است؛ مگر ممکن است کسی بتواند، ویزا را کمتر از ۴۰ دلار صادر کند؟ لذا این بیانگر فعالیت یک مجموعه بسیار مشکوکی در داخل کشور بوده که به شکل یک سلسله زنجیروار در تلاش برای چنین کلاهبرداری است.

فریب ۳ هزار نفر توسط دفاتر غیرمجاز صدور ویزا

اوحدی با اشاره به موردی مشابه در مراسم سال قبل ادامه داد: سال گذشته در موسم اربعین بعضی از دفا‌تر غیرمجاز بیش از ۳ هزار گذرنامه را از زائران گرفته و ادعا کردند که ویزا صادر می‌کنند و بعد هم بجای صدور ویزا، متاسفانه فرار و زائران را با مشکل جدی مواجه کردند. گذرنامه‌های این زائران در آن دفتر ماند و پس از چندی که این دفتر را باز کردند، دیدند؛ گذرنامه‌ها آنجاست، اما آن افراد متواری شده بودند.

وجود ۲ هزار و ۲۰۰ دفتر زیارتی مجاز در کشور

وی اظهار داشت: امسال سازمان حج و زیارت بعنوان کمیته اعزام، اطلاع‌رسانی جدی کرده است که مردم عزیز و زائران مشتاق برای حضور در این پیاده‌روی عظیم احتیاط کنند تا فریب چنین وعده‌های پوچی را نخورند. با این وجود طی ماه‌های گذشته باز شاهد صدور حدود ۸۰۰ مورد ویزای مخدوش توسط همین دفا‌تر غیرمجاز بودیم؛ زمان حضور زائران در فرودگاه نجف مشخص شد که ویزایشان جعلی است و با مشکل مواجه شدند.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: وقتی ویزا تایید نشده باشد، ویزا مخدوش و یا جعلی تلقی می‌شود و به همین دلیل زائران مجبور به بازگشت به شهرهای خودشان شدند، این امر موجب دردسر سازمان حج و زیارت، مجموعه‌های دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد و اذیت خود زائران شد، لذا تاکید جدی ما این است که حتماً از طریق مجاری قانونی؛ یعنی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ دفتر زیارتی در کشور که با مجوز سازمان حج و زیارت پیگیری ویزای زائران اربعین هستند، امور دریافت ویزا را انجام دهند.

ورود قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای برخورد با دفاتر غیرمجاز

اوحدی تصریح کرد: واقعاً با وجود این طیف گستردهٔ مبادی و مجاری قانونی چه نیازی است که زائران ما بخواهند با توجه به تبلیغات غیرواقعیِ چنین مجموعه‌های غیرمجاز، نسبت به ثبت‌نام و گرفتن ویزا اقدام کنند؟! البته اشاره کنم که با هماهنگی‌هایی که با قوه قضاییه و نیروی انتظامی صورت گرفته، برخورد جدی با این دفا‌تر غیرمجاز در استان‌ها آغاز شده است.

بدقولی عراقی‌ها در استقرار دفاتر کنسولگری در ۱۲ شهر

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه به موضوع افزایش و استقرار دفا‌تر کنسولی عراق در شهرهای کشور، گفت: بر اساس مصوبات ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور، جدول زمانبندی تنظیم و با توجه به دهه اول ماه محرم و مراسم تاسوعا و عاشورا، مقرر شد؛ از شنبه اول مهرماه (۱۲ محرم) کنسولگری عراق در ۱۲ شهر بزرگ کشور مستقر شده و اقدام به صدور ویزا کنند که این امر صورت نگرفت. البته شنیده‌های ما حاکی از این است که نمایندگان محترم کنسولگری عراق وارد کشور شده‌اند و امیدواریم که سفارت عراق و دولت عراق نسبت به راه‌اندازی این دفا‌تر هرچه سریع‌تر اقدام کنند، چرا که صدور ویزا در واقع یکی از گلوگاه‌های جدی برای ایجاد نظم در مرزهای کشور است.

وزارت امور خارجه استقرار دفاتر کنسولگری عراق را پیگیری کند

وی افزود: البته مسئولیت پیگیری، راه‌اندازی و استقرار این دفا‌تر و همچنین چگونگی صدور ویزا با معاونت کنسولی وزارت امور خارجه است و امیدواریم با پیگیرهای جدی و هماهنگی‌های خوبی که میان وزارت خارجه ایران و وزارت خارجه عراق صورت گرفته است، هرچه زود‌تر شاهد استقرار و فعالیت این کنسولگری‌ها باشیم تا صدور بموقع ویزا موجب برقراری نظم بیشتر در تردد زائرین شود.

اوحدی با تاکید بر اینکه به هر میزان که ویزا خارج از سامانه سماح صادر بشود، به‌‌ همان اندازه نظم، امنیت و آرامش زائران در مرز‌ها دچار اختلال می‌شود، اظهار داشت: وزارت کشور یک تقسیمات کشوری را برای استان‌ها تعیین و بر اساس آن مشخص کرده که زائران هر استان باید صرفاً از کدام مرز تردد کنند و این تقسیم‌بندی نیز ابلاغ شده است، لذا این امر فقط از طریق سامانه سماح قابل کنترل خواهد بود و اگر زائری ویزایی خارج از سامانه سماح گرفته باشد، عملا دیگر کنترل تردد او ممکن نخواهد بود و همین می‌تواند؛ موجب اختلال در مدیریت نظم جمعیت در مرز‌ها شود.

بازگشایی مرز سومار منتفی شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اربعین امسال مرز جدیدی بازگشایی می‌شود یا خبر، گفت: وزارت کشور در جلساتی که در ستاد اربعین تشکیل شد؛ تاکید داشت که تسهیلات بهتر و بیشتری برای زائران فراهم شود و از این جمله بازگشایی مرز سومار یکی از گزینه‌های برای کم‌کردن بار تراکم جمعیت بود، اما همانطور که سخنگوی ستاد اربعین نیز پیشتر اعلام کرد، بدلیل فراهم نشدن بموقع شرایط در مرز سومار، این بازگشایی برای امسال منتفی شد.

مهران، چزابه و مرز آبی خرمشهر پذیرای زائران است

اوحدی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرزهای مهران، چزابه و شلمچه برای اربعین و عتبات پذیرای زائران است، افزود: همچنین از طریق مرز آبی آبادان خرمشهر با همکاری کشتیرانی والفجر، زائران به بصره منتقل و از آنجا راهی شهرهای زیارتی می‌شوند. بر اساس آمار سال گذشته حدود ۵۰ درصد تردد به داخل کشور عراق از مرز مهران و ۵۰ درصد دیگر از مرزهای چزابه و شلمچه صورت گرفت که امسال با توجه به تقسیمات کشوری که وزارت کشور بعنوان مسئول ستاد مرکزی اربعین ابلاغ کرده، سعی شده است که یک تقسیم و توزیع عادلانه جمعیت با توجه به زیرساختهای موجود در مرز‌ها انجام شود تا انشاءالله شاهد تراکم در مرزها نباشیم. البته این امر منوط به ثبت‌نام از طریق سامانه سماح و صدور ویزا از طرف دفا‌تر مجاز است.

راه اندازی زائرسرای ۳ هزار نفری در خروجی بستان و مرز چزابه

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه اظهار داشت: اربعین سال گذشته مسئول اسکان، تغذیه و تدارکات زائران با سازمان حج و زیارت بود که امسال با توجه به مصوبات ستاد مرکزی اربعین این مسئولیت به ستاد بازسازی عتبات واگذار شده است و سازمان حج و زیارت فقط مسئولیت ثبت نام زائران را در قالب سامانه سماح بر عهده دارد و مسئولیت امور فرهنگی نیز بر عهده مجموعه بعثه مقام معظم رهبری است، با این وجود اما سازمان حج و زیارت زائرسرای بزرگی را با امکان اقامت ۳ هزار زائر در خروجی بستان و مرز چزابه در نظر گرفته است که انشاءالله این زائرسرا امسال با حضور زائران اربعین به بهره برداری می‌رسد.

ثبت‌نام ۳۰۰ هزار نفر در سامانه سماح تا امروز

به گزارش ایلنا ، وی با بیان این مطلب که امسال کار ثبت نام را زود‌تر آغاز کردیم و در مقایسه با سال گذشته حدود ۳ هفته جلو‌تر هستیم، اظهار داشت: با این حال شاهد ثبت‌نام نزدیک به ۳۱۰ هزار متقاضی (بیش از ۳۰۰ هزار ثبت نام قطعی) در سامانه سماح هستیم و این بیانگر این است که مردم استقبال خوبی داشته‌اند و ما باید در همه کمیته‌ها، بخصوص کمیته اعزام آمادگی پذیرایی از حدود ۲ میلیون زائر را داشته باشیم و بحمدالله با توجه به تاکیداتِ وزارت کشور بعنوان مسئول ستاد مرکزی اربعین، تمامی کمیته‌ها کارهای خود را بر اساس جدول زمانبندی انجام داده‌اند. انشالله شاهد حضور حماسی مردم توام با تامین امنیت و آرامش خواهیم بود.