کد خبر: ۱۴۰۲۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۸

احتمال ادامه جنگ موصل تا 2 ماه دیگر

 «پیشروی نیروهای عراقی در موصل، احتمالا به ٢ هفته زمان نیاز دارد تا این نیروها به شهر برسند و آن را از کنترل داعش آزاد کنند.» این را یکی از ژنرال‌های درگیر نبرد موصل گفته است. سیروان بارزانی، سرتیپ نیروهای پیشمرگه کُرد عراقی است که به سی‌ان‌ان گفته است با این حال آب و هوای بد، می‌تواند باعث طولانی شدن جنگ شود.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ژنرال بارزانی این اظهارنظر را در پایان روز دوم جنگ و درحالی‌که نیروهای پیشمرگه روستا به
روستا پیشروی می‌کنند، بیان کرده است. نیروهای کُرد در استان نینوا و از سمت شرق موصل جلو می‌روند و نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان شیعه نیز از بغداد و از سمت جنوب پیشروی می‌کنند.
 
از سوی دیگر نیز ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق اعلام کرد در نتیجه استحکامات شدید داعش در موصل طی چند سال‌، ممکن است مشخص شدن تکلیف جنگ تا پایان‌ سال‌جاری به طول بینجامد، چراکه این نبرد یک جنگ متعارف نیست. جعفری همچنین هشدار داده که اگر دولت ترکیه به سیاست کنونی خود که برخلاف خواسته دولت عراق است، ادامه دهد، ممکن است نیروهای ترکیه‌ای که در عراق هستند مورد اقدام نظامی یا حملاتی از سوی گروه‌های مشخصی قرار گیرند.
 
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد دشواری این نبرد هشدار داده است: «من اطمینان دارم که ما پیروز می‌شویم، اگرچه این یک جنگ سخت و دشوار خواهد بود.» اوباما این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا، «ماتئو رنتسی» در واشینگتن اظهار کرده است. او گفته که «این عراقی‌ها هستند که مبارزه را پیش می‌برند. آنها به‌طور موثر و شجاعانه و با تلفات قابل قبولی مبارزه می‌کنند. گرچه اوج‌ها و فرود‌هایی در این پروسه وجود خواهد داشت، اما انتظار من این است که این مبارزه در نهایت، موفقیت‌آمیز خواهد بود.»
 
آمریکا با تعدادی دیگر از کشورهای جهان در راستای حمایت از شبه‌نظامیان کُرد و عراقی حملات هوایی را علیه پایگاه‌های داعش در عراق آغاز کرده‌اند.‌ این درحالی است که داعش، آمریکا را به شکست در موصل تهدید کرده است. گروه تروریستی داعش با انتشار ویدیوی جدیدی در خبرگزاری «اعماق» وابسته به داعش، آمریکا را به شکست در این شهر تهدید کرد.
 
در این ویدیو نیروهای داعش با نقاب در حال گشتزنی با خودروهای زرهی در خیابان‌های شهر موصل دیده می‌شوند که فریاد می‌زنند «آمریکا در عراق شکست خواهد خورد». در این فیلم یکی از داعشی‌ها نیز رو به دوربین می‌گوید: «آمریکا قول می‌دهیم که در عراق شکست خواهی خورد و پس از این شکست تحقیر و فراری خواهی شد.»
 
ژنرال بارزانی در مصاحبه خود گفته است: «انتظار من این است که جنگ در موصل، ٢ ماه طول بکشد، اما آب و هوا یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند باعث تأخیر در روند این پروسه شود.» با این حال، او گفته است که برای پیشروی نیروها و رسیدن به شهر، تنها ٢ هفته زمان نیاز است. او همچنین اضافه کرده که در توافقی با دولت مرکزی عراق در بغداد، آنها پذیرفته‌اند که نیروهای پیشمرگه برای جنگ با داعش در خیابان‌های شهر، وارد شهر موصل نشوند و این کار را به ارتش عراق، پلیس فدرال و شبه‌نظامیان سنی محلی واگذار کنند.
 
ممنوعیت مشابهی نیز در مورد ورود به موصل به شبه‌نظامیان شیعه یا نیروهای حشد‌الشعبی ابلاغ شده است. این نگرانی برای بعضی از ساکنان شهر چندقومیتی موصل وجود دارد که مبادا با شکست داعش در شهر، رفتار نادرستی از سوی گروه‌های مذهبی یا غیرمذهبی دیگر با سنی‌های مقیم این شهر رخ دهد. دیروز چهارشنبه، دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در حوزه پناهندگان به بی‌بی‌سی گفته است که حدود ٩٠٠ نفر از افرادی که موفق به فرار از شهر موصل شده بودند، وارد مرز سوریه شده‌اند.
 
این نخستین تأیید رسمی درباره فرار ساکنان موصل پس از شروع عملیات پس گرفتن این شهر است که ارتش عراق و هم‌پیمانانش دو روز پیش آغاز کردند. یک سخنگوی این سازمان اعلام کرده که این افراد هم‌اکنون در اردوگاه‌های آوارگان اسکان یافته‌اند. بعضی از خبرنگاران این خروج گروهی را نشانه خوبی دانسته‌اند چون به گفته آنها داعش نتوانسته مانع فرار آنها شود.
 
تخمین زده شده که حدود یک و نیم‌میلیون نفر هنوز در موصل باشند و با نزدیک‌تر شدن «ائتلاف ضد داعش» به این شهر، نگرانی‌ها درباره احتمال استفاده داعش از افراد غیرمسلح به عنوان «سپر انسانی» افزایش یافته است. از سوی دیگر، کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ با درخواست از همه طرف‌ها در موصل ازجمله داعش برای رعایت اصول انسانی در میادین نبرد، اعلام کرد درصدد مذاکره با داعش درخصوص قوانین جنگی است.
 
رابرت ماردینی، مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ برای خاور نزدیک و میانه به رویترز گفته است: کمیته صلیب‌سرخ به گروهی که در راستای بیرون راندن داعش از موصل تلاش می‌کنند شامل دولت عراق، مسئولان و ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا وظایف‌شان را طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر یادآوری کرده است اما تا این لحظه کمیته موفق به گفت‌وگو با داعش درخصوص «قوانین اصلی جنگ» نشده است.
 
ماردینی در ادامه گفت: حدود ٩٠٠ تن از کارمندان صلیب‌سرخ در مناطق مختلف عراق مستقر شده‌اند و چندین ماه است آماده هستند. در مرحله نخست جنگ کمیته برای تأمین غذا، آب و مسکن حدود ٢٧٠‌هزار تن از ساکنان فراری موصل خود را آماده کرده است. وی درباره احتمال استفاده داعش از سلاح‌های شیمیایی گفت: کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ ١٣ مرکز پزشکی را در مناطق اطراف موصل برای درمان قربانیان احتمالی حملات شیمیایی آماده کرده است.
 
ماردینی در شرح قواعد اصلی جنگ گفت: منظور از این قواعد عدم هدف قرار دادن غیرنظامیان، تاسیسات زیربنایی، مراکز پزشکی، کادر درمانی و نیز عدم استفاده از سلاح‌های دارای قدرت انفجاری شدید در مناطق پرجمعیت است. وی افزود: پیام ما به طرف‌های جنگ بسیار ساده است: غیرنظامیان را در اولویت قرار دهید.
 
با وجود سخنان خوشبینانه مدیر منطقه‌ای کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ، به نظر می‌رسد که تلاش این کمیته برای وادار ساختن داعش به رعایت اصول انسانی در جنگ، تلاشی بی‌نتیجه و محکوم به شکست است؛ چراکه نه «تنها» تمام قوانین جنگی را نقض کرده بلکه اولویت خود را نیز بر «مرگ» غیرنظامیان قرار داده‌اند و از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. مدلول سخن فوق، گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد نیروهای داعش جلوی فرار غیرنظامیان از شهر را می‌گیرند و آنها را به سمت ساختمان‌هایی هدایت می‌کنند که ممکن است در حملات هوایی هدف قرار بگیرند.
 
*شهروند