کد خبر: ۱۴۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۰

شایع ترین مشکلات پوستی در پاییز

رییس انجمن متخصصین پوست ایران، خشکی پوست و اگزما را شایع‌ترین مشکلات فصل پاییز عنوان و راهکارهایی برای رفع آن بیان کرد.
 رییس انجمن متخصصین پوست ایران، خشکی پوست و اگزما را شایع‌ترین مشکلات فصل پاییز عنوان و راهکارهایی برای رفع آن بیان کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدعلی نیلفروش‌زاده در گفتگویی اظهار داشت: در ایران که شرایط آب و هوایی به شدت خشک است، میزان شیوع خشکی پوست و اگزما در فصل پاییز از میزان شیوع بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: آب و هوای گرم و همچنین آب و هوای خشک و سرد عامل اصلی خشکی پوست است. بعد از خشکی پوست سطح آن دچار بهم ریختگی و ظاهر آن خشن می‌شود که به آن خشکی بیش از حد پوست گفته می‌شود. پس از خشکی پوست، پوست فرد دچار خارش و تحریک می‌شود و به شدت مستعد تکثیر و رشد عفونت‌های باکتریال و قارچی بر روی آن است.

رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی تصریح کرد: کار عمده در این امر استفاده از مرطوب کننده‌ها است، زیرا رطوبت پوست را حفظ و از آن در برابر آسیب‌های محیطی دفاع می‌کند و اجازه نمی‌دهد رطوبت پوست از سطحش تبخیر شود. انواع مختلف پماد، لوسیون و کرم وجود دارد که بسته به نوع پوست و محل ایجاد خشکی آن متفاوت است.

وی در ادامه بیان داشت: یکسری از افراد پوست آلرژیک و حساسی دارند که به سمت اگزما پیش می‌روند یا دچار ضایعات التهابی می‌شوند که برای این افراد استفاده از مرطوب کننده‌هایی توصیه می شود که هایپوآلرژیک (فاقد افزودنی‌های دیگر بدون رایحه و بو) باشند.

متخصص پوست، مو و زیبایی خاطرنشان کرد: نکته مهم شستن پوست خشک  آلرژیک است؛ در این افراد شوینده‌های صابونی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. بنابراین توصیه بر استفاده از شوینده‌های کرم دار و پن‌ها است که پوست آنها را خشک نکند. البته قبل از تبخیر آب پوست مرطوب کننده روی بدن زده شود، زیرا در صورت خشک شدن پوست استفاده از مرطوب کننده پاسخ مطلوبی در پی نخواهد داشت.

وی یادآورشد: افراد دچار اگزما که به غیر از خارش پوست دچار التهاب و قرمزی پوست هستند بهتر است هوای داخل منزل را با دستگاه بخور مرطوب نگه دارند و اجازه ندهند پوست آنها خشک و ترک خرده شود؛ دوش آب گرم هم گرفته نشود، زیرا در اکثر مواقع دوش آب گرم موجب تشدید خشکی پوست می‌شود.

نیلفروش زاده متذکر شد: گاهی اوقات لازم است به غیر از مرطوب کننده‌ها از کرم‌های موضعی ترکیبی درمانی طبق نظر پزشک استفاده شود.

*میزان