کد خبر: ۱۴۰۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۷۹
رئیس بانک خون بندناف رویان خبر داد

درمان فلج مغزی با خون بندناف

 رئیس بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: در تازه‌ترین اقدام، پروژه استفاده از خون بندناف در درمان فلج مغزی کودکان آغاز می‌شود که ما یکی از مجریان این طرح ملی و بین‌المللی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر مرتضی ضرابی روز گذشته در همایش سالانه دفاتر نمایندگی بانک خون بندناف رویان که به میزبانی جهاددانشگاهی همدان برگزار شد، اظهار کرد: طی 6 ماهه امسال سه نمونه پیوند انجام شده که مربوط به صدمه نقصی، نقص ایمنی و سرطان‌خون بوده است.

وی با بیان اینکه ذخیره خون بندناف و پیوند آن در درمان بسیاری از بیماری‌ها و به ویژه سرطان‌خون موثر است، تصریح کرد: نمونه‌هایی آماده پیوند است که درصدد هستیم با همکاری مراکز پیوند امکانات پیوند را فراهم آوریم.

ضرابی با بیان اینکه بانک خون بندناف رویان از سال 84 فعالیت خود را آغاز کرده و 75 هزار نمونه در قالب دو بانک خصوصی و عمومی دارد، عنوان کرد: استفاده از این سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های مخاطره‌آمیز و بدخیم مانند سرطان‌خون و تالاسمی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه این دانش کاملا بومی است و تا کنون دو کشور تقاضای راه‌اندازی شعبه‌ای از بانک خون بندناف رویان را داشته‌اند، خاطرنشان کرد: گردهمایی دفاتر نمایندگی خون بندناف در کنار هم فرصتی است که دفاتر گزارش خود را ارائه دهند و بتوانند طی تعاملی بیشتر از تجارب یکدیگر استفاده کنند.

ضرابی با اشاره به اینکه طی یک‌سال گذشته دفاتری را در استان‌های مختلف راه‌اندازی کرده‌ایم و اقدامات خوبی در زمینه پیوند انجام شده است، اظهار کرد: پیوند به عنوان یک بحث جدی در بانک ذخیره خون بندناف پیگیری می‌شود و گزارش‌های سال گذشته ناشی از این است که انعکاس خوبی را به دنبال داشته است.

آغاز پذیره‌نویسی اهداکنندگان خون بندناف

وی با تأکید بر اینکه تاکنون با متخصصان آنکولوژی زیادی ارتباط برقرار کرده ایم و آنها را متوجه امکانات بهره‌گیری از ذخیره خون بندناف کرده‌ایم، از آغاز پذیره‌نویسی اهداکنندگان خون بندناف خبر داد و گفت: در استان‌های فارس، کرمانشاه، خوزستان و مازندران پذیره‌نویسی انجام شده است.

رئیس بانک خون بندناف رویان تصریح کرد: در پذیره‌نویسی داوطلبان سلول‌های بنیادیشان را اهدا می‌کنند و زمانی‌که بیماری نیاز به سلول خون‌ساز داشته باشد با فرد تماس گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی درباره خانواده‌هایی که تماس می‌گیرند و رضایت دارند که پیوند نمونه‌هایشان انجام شود، عنوان کرد: رضایت خانواده‌ها تنها لازمه پیوند نیست و باید نمونه به مرکز پیوند ارسال شود تا در صورت تأیید، پیوند شکل گیرد.

ضرابی ادامه داد: طی سال گذشته کسانی‌که پیوندشان انجام شده بود به اصفهان دعوت شدند همچنین درج این خبر در روزنامه ها  انعکاس خوبی به دنبال داشت البته به غیر از نشریات و اخبار داخلی، شاهد انعکاس اخبار پیوند در نشریه و سایت‌های معتبر خارجی هم بودیم.

وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها مراکز پیوند فعال شده و در تهران نیز یک مرکز بسیار خوب پیوند راه‌اندازی شده است، گفت: در تازه‌ترین اقدام، پروژه استفاده از خون بندناف در درمان فلج مغزی کودکان آغاز می‌شود که ما یکی از مجریان این طرح ملی و بین‌المللی هستیم.

تعداد قراردادها و نمونه‌های فریز شده خون بندناف بیش از حد انتظار بوده است

رئیس بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی در ادامه تصریح کرد: تعداد قراردادها و نمونه‌های فریز شده خون بندناف بیش از حد انتظار و پیش‌بینی ما بوده بنابراین مبلغی به عنوان تشویق و تقدیر به حساب دفاتر واریز می‌کنیم همچنین نمونه‌های آلوده بانک هم کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه از جمع‌آوری مایع آمنیوتیک توسط شرکت رویان خبر داد و گفت: با جمع‌آوری مایع آمنیوتیک می‌توانیم در درمان زخم‌های دیرخوب شونده و زخم پای دیابتی موثر واقع شویم. مجوز این اقدام را از وزارت صنایع و بهداشت پیگیری می‌کنیم و با وجود اینکه دانش فنی این عمل در رویان تولید شده اما نیاز به همکاری استان‌ها خواهیم داشت.

کار بر روی سرم خون بندناف توسط رویان

ضرابی در ادامه گفت: یکی از اقدامات دیگر رویان کار بر روی سرم خون بندناف است به طوریکه می‌خواهیم از سرم حاصل از خون بندناف که دور ریخته می‌شود، نهایت استفاده را ببریم.

رئیس بانک خون بندناف پژوهشگاه رویان در بخش دیگری از جذب بیماران خارجی خبر داد و گفت: مسئولیت دپارتمان جذب بیماران خارجی به شرکت رویان سپرده شده است.

وی از بازدید نمایشگاهی در عمان خبر داد و اظهار کرد: در عمان شرایطی را فراهم کردیم به طوریکه این کشور تصمیم دارد برای درمان ناباروری از پزشکان ایرانی استفاده کند.

راه‌اندازی مجدد دفتر بانک خون بندناف رویان در کردستان عراق

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های بانک خون در سایر کشورها، تصریح کرد: در کردستان عراق مجددا دفتر بانک خون بندناف رویان را راه‌اندازی خواهیم کرد.

ضرابی با بیان اینکه با توجه به تعداد زاد و ولد، سهم هر استان را در پوشش زایمان‌ها مشخص کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بر مبنای اینکه چقدر به آن درصد تعیین شده در پوشش زایمان‌ها برسند، مبلغی به آنها خواهیم داد.

وی درباره تقسیط هزینه‌ها اعلام کرد: درصد موارد تقسیطی را حداکثر 20 درصد قرار داده بودیم اما اکنون بیش از40  درصد هزینه‌ها تقسیط شده است.

ضرابی در پایان عنوان کرد: به 350 نفر از بیماران و خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند هستند، 20 میلیون تومان از محل شرکت رویان کمک کردیم تا نمونه خون بندناف را ذخیره کنند.