کد خبر: ۱۴۰۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۹۳

رئیس‌جمهور فیلیپین حرفش را پس گرفت

 رئیس جمهور فیلیپین تاکید کرد، اظهاراتش در چین مبنی بر اینکه از آمریکا جدا می‌شود به معنای قطع روابط با واشنگتن نیست و ماندن در کنار آمریکا به نفع کشورش است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ علی رغم این توضیح، رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین به سخنرانی‌های تند خود علیه آمریکا ادامه داد و در جریان سخنرانی در شهر داوائو گفت: هرگز در این زندگی به آمریکا سفر نخواهم کرد.

دوترته روز پنج شنبه در جریان سفر رسمی به چین در یک نشست اقتصادی در پکن اعلام کرد: جدایی من از آمریکا مشمول زمینه‌های نظامی و اقتصادی نیز می‌شود.

این اعلامیه‌ دوترته با تشویق و تمجید رو به رو شد اما وی توضیح نداد که قصد دارد دقیقا چه کاری انجام دهد و زمان آن چه موقع است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اما دوترته در سخنرانی‌اش در داوائو گفت: روابط با آمریکا را که خانه تعداد زیادی از مهاجران فیلیپینی است، قطع نمی‌کنم. وقتی حرف از قطع روابط باشد، روابط دیپلماتیک قطع می‌شود. من نمی‌توانم این کار را انجام دهم؛ چرا که به نفع کشورم است که روابط با آمریکا را حفظ کنم. مردم فیلیپین در حال حاضر آمادگی پذیرفتن چنین گزینه‌ای را ندارند. منظور من از اظهاراتم در چین پایان دادن به یکی از سیاست‌های خارجه فیلیپین است که به شدت ما را به آمریکا متکی ساخته است.

دوترته پیش از سفر به چین یکسری اطلاعیه‌ را در خصوص قطع همکاری‌های امنیتی فیلیپین با آمریکا اعلام کرد که شامل خروج نیروهای مقابله با تروریسم آمریکا از جنوب این کشور و مخالفتش با گشت‌زنی‌های مشترک برنامه‌ریزی شده با نیروهای دریایی آمریکا در دریای چین جنوبی می‌باشد. وی همچنین خواستار توقف مانورهای نظامی مشترک سالانه با آمریکا شد؛ مانورهایی که سبب شده فیلیپین میزبان نیروهای ارتش آمریکا باشد که چین با آن مخالف است.

دوترته گفته که نمی‌خواهد فیلیپین را درگیر "جنگ غیرقابل پیروزی" با چین کند.

در همین حال مقامات آمریکا ضمن اعلام اینکه هیچ گونه اسناد و مدارک رسمی در خصوص این اطلاعیه‌های دوترته دریافت نکرده‌اند، گفتند: این ائتلاف به نفع هر دو کشور است و باید ادامه پیدا کند.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: در ماه‌های اخیر بیانیه‌های علنی مشکل ساز بسیاری از سوی دوترته منتشر شده که منجر به ایجاد شک و تردید نسبت به نیت وی شده است. دیپلمات‌ ارشد آمریکا در شرق آسیا در جریان سفر قریب الوقوع به فیلیپین این موضوع را مطرح خواهد کرد.

این در حالی است که سفر دوترته به چین و انتقادات تندش علیه آمریکا در داخل این کشور با انتقادات تندی رو به رو شده است. آلبرت دل روزاریو، وزیر امور خارجه سابق فیلیپین گفت: تغییر محور دوترته از واشنگن به پکن یک تراژدی ملی محسوب می‌شود. این تغییر اعلام شده در سیاست خارجه یک اتحاد مطمئن دیرینه را به پذیرش "عجولانه" یک همسایه مهاجم که قوانین بین المللی را رد می‌کند می‌فروشد؛ اقدامی که "غیر معقولانه و غیر قابل درک" است.

*ایسنا