کد خبر: ۱۴۰۵۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۹

آخرین شانس بر باد رفته ترامپ

سومین مناظره میان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و دونالد ترامپ از آخرین شانس خود برای عمیق‌تر‌کردن گودالی استفاده کرد که خود در آن قرار داشت. به گفته بسیاری از تحلیلگران، او در مناظره آخر خود شانس پیروزی‌اش را به‌عنوان یک نامزد جمهوریخواه کمتر کرد.
 سومین مناظره میان دو نامزد ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد و دونالد ترامپ از آخرین شانس خود برای عمیق‌تر‌کردن گودالی استفاده کرد که خود در آن قرار داشت. به گفته بسیاری از تحلیلگران، او در مناظره آخر خود شانس پیروزی‌اش را به‌عنوان یک نامزد جمهوریخواه کمتر کرد.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ ترامپ در طول مناظره ٩٠ دقیقه‌ای خود با هیلاری کلینتون، بیش از دفاع از خود در برابر اتهامات یا معرفی و تشریح برنامه‌های خود به خراب‌کردن چهره دموکرات‌ها ازجمله دولت فعلی باراک اوباما و نامزد مورد حمایت او (هیلاری کلینتون) پرداخت. او حتی در یک جا‌ به ‌جای استفاده از عبارت «دولت اوباما» از واژه «رژیم» اوباما استفاده  کرد.
 
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد رفتار دو نامزد با یکدیگر وجود داشت، این بود که آنها بر خلاف دو مناظره پیشین، نه به هنگام ورود به صحنه و نه بعد از پایان مناظره با یکدیگر دست ندادند.در مناظره اول، در آغاز و پایان هر دو با یکدیگر دست دادند. در مناظره دوم فقط در پایان با هم دست دادند اما در مناظره آخر، این اتفاق نیفتاد. این مسأله نشان‌دهنده فشار روانی این مناظره بود که حتی موجب نشد دو نامزد ظاهر یک مناظره رسمی را حفظ کنند.گر چه در مورد همه موضوعاتی که مطرح شد، دو نامزد با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند یا لااقل نشان می‌دادند که اختلاف‌نظر دارند، اما اساسی‌ترین موضوعاتی که ترامپ و کلینتون در آخرین مناظره خود بر سر آن با هم جدال کردند، موضوع زنان، موضوع روسیه و پوتین و درنهایت خودداری ترامپ از گفتن این بود که نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت یا نه.
 
کمتر از سه هفته به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده است و حالا کلینتون و ترامپ، برخلاف ٨‌سال پیش رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند. اخیرا ویدیویی از دونالد ترامپ منتشر شده که مربوط به ‌سال ٢٠٠٨ (یعنی ٨‌سال پیش) است. این ویدیو برخلاف ویدیوهای گذشته، واجد سخنان توهین‌آمیز و جنسی ترامپ در مورد زنان نبود، اما مانند ویدیوهای پیشین، باز هم برای ترامپ، دردسرساز شده است. در این ویدیو، ترامپ از هیلاری کلینتون ستایش می‌کند. او در این ویدیو که مربوط به مصاحبه با یک شبکه محلی نیویورک است، گفته است «هیلاری زن بسیار باهوش و محکم است. او همچنین فرد بسیار مهربانی است و من، هیلاری و شوهرش را خیلی خوب می‌شناسم و آنها آدم‌های بسیار خوبی هستند». ترامپ همچنین در این ویدیو می‌گوید «به نظرم بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری خیلی خوبی بود».
 
حمل سلاح
 
یکی از موضوعات مورد بحث، قانون حمل اسلحه بود. کلینتون بارها بر حمایت خود از متمم دوم قانون اساسی اشاره می‌کند که در مورد حق داشتن سلاح است. کلینتون که خواهان کنترل بیشتری برای خرید سلاح است، بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد. کلینتون می‌گوید لابی سلاح از ترامپ حمایت می‌کند؛ ترامپ اما بدون رد کردن این موضوع می‌گوید به حمایت لابی سلاح مفتخر است.
 
 مهاجران
 
ترامپ که بارها گفته است در مرز با مکزیک دیوار می‌کشد، باز بر این موضوع تأکید کرد و گفت که کلینتون خواهان مرزهای باز است. ترامپ در مناظره گفت که «سیاست کلینتون این است که سوری‌ها به کشور ما می‌آیند». کلینتون اما به نگرانی مهاجران از اخراج از کشور اشاره کرد و گفت که نمی‌خواهد خانواده‌ها را از هم جدا کند. او می‌گوید: «ما مرزهای باز نخواهیم داشت. مرزهای ما امن خواهد بود.»
 
یکی از بالاترین تعداد مهاجران غیرقانونیآمریکا در این ایالت است. صحبت درباره مهاجران غیرقانونی در ایالت نوادا معنای دیگری دارد؛ چراکه ایالت نوادا که میزبان مناظره آخر بود،  تنها ایالت بدون رأی مشخص است. بنابراین از قبل مشخص بود که مناظره آخر تأثیر مهمی در رأی افرادی خواهد داشت که هنوز درباره نامزد منتخب‌شان تصمیم نگرفته‌اند. براساس نظرسنجی «رئال کلیر پولتیک» کلینتون در ایالت نوادا حدود ٤درصد از ترامپ جلوتر است اما رقابت هر دو تنگاتنگ است.  رأی‌گیری زودهنگام در این ایالت امروز (شنبه) شروع می‌شود.
 
روسیه
 
مسأله پوتین و دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بار دیگر در این مناظره مطرح شد. خانم کلینتون روسیه و به‌طور خاص پوتین را متهم کرد که قصد دارد با انتشار اسناد در انتخابات اثر بگذارند. کلینتون، ترامپ را متهم کرد که می‌خواهد «عروسک کوکی» روسیه در کاخ سفید باشد. خانم کلینتون در تأیید صحبت‌هایش می‌گوید ١٧ سازمان اطلاعاتی آمریکا این موضوع را تأیید کرده‌اند که روسیه به دنبال دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری است.
 
ترامپ اما در مقام پاسخگویی به این اتهام گفت که کلینتون، پوتین را دوست ندارد چون از او زرنگ‌تر بوده است. او ادامه داده که پوتین از کلینتون و اوباما در هر مسأله‌ای، مثل سوریه زرنگ‌تر بوده است. با این حال، ترامپ گفت که «من دخالت هر کشوری را محکوم می‌کنم». این در حالی است که بر اساس نتایج یک نظرسنجی که دیروز (جمعه) منتشر شد، یک‌سوم (٣٥ درصد) از روس‌ها بر این باورند که پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا می‌تواند باعث بهبود روابط میان دو کشور شود. این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات عقاید مردمی روسیه صورت گرفت آمده است.
 
زنان
 
یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی که در یکی، دو هفته اخیر دامنگیر ترامپ شده، مسأله زنان است. وقتی مجری مناظره از ترامپ درباره اظهاراتش درباره زنان سوال کرد، ترامپ گفت که «من این زنان را نمی‌شناسم.»  مجری به پرسش‌هایش ادامه داد و از ترامپ پرسید که بعد از این‌که او ادعای دستمالی‌کردن زنان را رد کرد، ۹ زن جلو آمدند و گفتند که آقای ترامپ به آنها تعرض کرده است. چرا این گزارش‌ها مطرح می‌شود؟ ترامپ، همچنان که پیشتر هم گفته بود، باز هم همه این گزارش‌ها را دروغ خواند و گفت که آنها دنبال شهرت هستند یا ستاد کلینتون آنها را فرستاده: «من هیچ‌کدام را نمی‌شناسم. ولی می‌دانم چطور پیدا شدند. فکر می‌کنم از کمپین خانم کلینتون نشأت گرفته‌اند». کلینتون اما موضوع اتهام تعرض به زنان را دست گرفت و گفت که «این شخصیت ترامپ است» و چنین کسی نمی‌تواند رئیس‌جمهوری باشد. در اینجا اما آقای ترامپ که به نظر می‌رسید بزرگترین دروغ خود را می‌گوید، گفت: «هیچ کس به اندازه او به زنان احترام نمی‌گذارد». بلند شدن صدای خنده در سالن خبرنگاران، نشان‌دهنده میزان باورپذیری سخن ترامپ بود.
 
داعش
 
موضوع مورد بحث دیگر، در مورد موصل و احتمال عقب راندن داعش بود. ترامپ گفت که از حضور سربازان آمریکایی در عراق حمایت نخواهد کرد. او همچنین بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرد و این موضوع را به نبرد موصل مرتبط ساخت: «ایران پیروز اصلی نبرد موصل خواهد بود.» ترامپ گفت که ایران باید از آمریکا به خاطر آزاد شدن موصل [در آینده] تشکر کند، چراکه «این ایران است که از تصرف موصل نفع می‌برد و به خاطر این موضوع از آمریکا سوءاستفاده می‌کند». کلینتون در مقام پاسخ به سخنان ترامپ در مورد حضور نیروهای آمریکایی در موصل برای مقابله با داعش گفت: «وقتی تو در یک برنامه تلویزیونی مجری بودی ما بن لادن را کشتیم و همان‌طور بغدادی را باید بکشیم.»
 
مالیات و سیاهپوستان
 
موضوع مورد بحث دیگر، مالیات‌ها و مسأله سیاهپوستان آمریکا بود. ترامپ همچنان که پیشتر تأکید کرده بود، گفت: «مالیات‌ها را کم می‌کنم. سیستم درمانی اوباما را لغو می‌کنم و آن را با چیز دیگری جایگزین می‌کنم.» اما کلینتون در پاسخ گفت که «مالیات ثروتمندان را زیاد می‌کنم.» ترامپ همچنین گفت که برای آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بیشتر از کلینتون کار می‌کنم. به نظر می‌رسد که دونالد ترامپ با از دست دادن رأی بسیاری از زنان، به دنبال به دست آوردن رأی سیاهپوستان است. کلینتون اما با تأکید بر افزایش مالیات ثروتمندان، به دنبال رأی قشر متوسط است؛ چیزی که دونالد ترامپِ میلیاردر، ظاهرا از به‌دست آوردن آن عاجز است.
 
پذیرش نتیجه انتخابات
 
آخرین سوالی که از ترامپ شد، موضوع ادعای دستکاری در انتخابات بود. پاسخ ترامپ، به اذعان بسیاری از کارشناسان، بزرگترین ضربه را در پایان مناظره به خود او زد. ترامپ گفت واکنشش به انتخابات و پذیرفتن نتیجه، به آرایی بستگی دارد که از صندوق‌ها بیرون بیاید: «از الان نمی‌توانم درباره صحت انتخابات بگویم. تنها در صورتی نتایج انتخابات را می‌پذیرم که پیروز انتخابات باشم.» این گفته‌ها، باعث انتقاد تند کلینتون شد. هیلاری کلینتون در واکنش به این سخن ترامپ گفت: «هر بار ترامپ می‌بیند اوضاع به نفع او نیست، درباره تقلب حرف می‌زند.» نامزد دموکرات‌ها ادامه داد: «سال‌ها انتخابات برگزار شده و انتظار می‌رود که نامزدها نتیجه انتخابات را بپذیرند.»
 
با وجود همه سخنان مطرح‌شده از سوی ترامپ و کلینتون، به نظر می‌رسد تلاش این دو برای بدنام نشان دادن حزب رقیب تلاشی بیهوده بود. دو دلیل برای این سخن وجود دارد؛ یکی این‌که هیچ دو نامزدی در طول تاریخ آمریکا به اندازه دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون، رکورد بیشترین میزان عدم محبوبیت مردم آمریکا را در اختیار نداشته‌اند.در ۶۰‌سال گذشته، رکورد بیشترین میزان عدم محبوبیت یک نامزد در اختیار باراک اوباما بود. در ‌سال ۲۰۱۲، ۲۴‌درصد از آمریکاییان اوباما را (در رقابت با میت رامنی) محبوب خود نمی‌دانستند. اما ترامپ در ژوئن امسال این رکورد را به سطح بی‌سابقه‌ ۴۲‌درصد ارتقا داد. این درحالی است که رقیبش کلینتون نیز در همان ماه با ۳۳‌درصد عدم محبوبیت رکورد هم‌حزبی و پشتیبانش یعنی اوباما را پشت ‌سر گذاشته بود.
 
برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که در واقع یک‌چهارم آمریکایی‌ها هیچ یک از دو نامزد اصلی این انتخابات را دوست ندارند. دلیل دوم در مورد تلاش بیهوده دو نامزد در مناظره این است که به نظر نمی‌آید این مناظرات، در عمل، تفاوت چندانی در رأی مردم داشته باشد؛ چراکه پیش و پس افتادن از یکدیگر بیش از آن‌که به مناظره‌های این دو نفر مربوط باشد، به سخنان و فیلم‌هایی منوط بوده که از زبان آنها شنیده شده است؛ به‌طور مثال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در پی ادعاهای آزار جنسی در ایالت‌های کلیدی از رقیب خود عقب افتاده است. کلینتون هم به‌تازگی شاهد انتشار خبرهای ناخوشایند تازه‌ای در ارتباط با استفاده از ایمیل شخصی در زمان وزارت‌ خارجه بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که مناظره‌های انتخاباتی آمریکا بین کلینتون و ترامپ، با وجود‌ غوغای رسانه‌ای، چیزی را در صحنه‌ عمل انتخاباتی جابه‌جا نمی‌کند.

*روزنامه شهروند