کد خبر: ۱۴۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۶

سوءاستفاده 8 میلیون دلاری از کارت اجاره‌ای!

 در حالی که در چند وقت اخیر استفاده از کارت‌های بازرگانی مشکلات فراوانی را برای تجار و اقتصاد کشور به وجود آورده، این بار در نمونه‌ای دیگر از سودجویی‌ها و پرونده‌های قاچاق، مشخص شده است که قاچاقچیان با استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف اقدام به واردات هشت میلیون دلار کالا(ظروف شیشه‌ای) به کشور کرده‌اند.
 
کارت بازرگانی، چالشی عمیق
 
در حال حاضر موضوع استفاده از کارت‌های بازرگانی دیگر به یک چالش عمیق و بزرگ تبدیل شده است و هر بار نوعی سودجویی از آن فاش می‌شود. به گزارش تسنیم این بار هم بر اساس اسناد موجود در سال‌های ۹۴ و ۹۵ سودجویان با استفاده از کارت بازرگانی یک‌بار مصرف اقدام به واردات هشت میلیون دلار ظروف شیشه‌ای به کشور از طریق گمرکات جنوب کشور کرده‌اند و با توجه به آنکه صاحب اصلی کارت با دریافت مبلغ ناچیز کارت را در اختیار غیر قرار داده و توان مالی چندانی ندارد، در عمل ضرر سنگین مالیاتی به دولت وارد کرده است. باید توجه داشت موضوع استفاده از کارت‌های بازرگانی و مشکلات مربوط به آن به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و در چند وقت اخیر مشکلاتی در ارتباط با این کارت‌ها به وجود آمده است و لازم است اتاق بازرگانی در این رابطه پاسخگو باشد.
 
البته نباید تمام قصور را متوجه اتاق بازرگانی ساخت، بلکه دیگر نهادها هم در این زمینه کوتاهی کرده‌اند. افرادی که قصد دور زدن قانون را دارند و می‌خواهند با فرصت طلبی از پرداخت مالیات بگریزند از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای استفاده می‌کنند، از سوی دیگر هم ضوابط و موانع جدی در استفاده افراد از کارت بازرگانی وجود ندارد و اساسا شرایط استفاده از کارت‌های بازرگانی تابع کنترل‌هایی نیست که شخصی که قصد کار اقتصادی داشته باشد نتواند از آن استفاده کند. پس بهترین راهکار جمع‌آوری این کارت‌هاست که اتاق بازرگانی ایران هم این موضوع را در دستور کار قرار داده است. البته باید توجه داشت که بر اساس قانون اساسی نمی‌توان جلوی فردی را که قصد فعالیت اقتصادی دارد، گرفت. به همین دلیل برخی از اعضای اتاق معتقدند فعالیت اقتصادی طبق قانون آزاد است و اتاق بازرگانی هم نمی‌تواند برای کسی که متقاضی کارت بازرگانی است کارت صادر نکند.
 
اتاق بازرگانی تنها می‌تواند به افراد متقاضی بگوید که برخی ضوابط از جمله موارد مالیاتی را انجام دهد، اما به طور کلی اتاق ناگزیر است که  کارت بازرگانی را صادر کند. ‌اما مساله این است که ضوابط برای جلوگیری از سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی ضعیف است و برای همین کسانی که قصدشان دور زدن قانون و قاچاق کالاست، می‌توانند از کارت‌های یک‌بار مصرف استفاده کنند و حتی مشاهده می‌شود گاهی با نام فردی که در قید حیات نیست خودرو و کالاهای لوکس وارد می‌کنند! به طور یقین اعضای اتاق بازرگانی از چنین رویه‌ای استقبال نمی‌کنند، اما باید به این موضوع هم توجه کرد که تمامی موارد و مسائل مربوط به کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی مربوط نمی‌شود که بخواهد تمامی کنترل را انجام دهد، بلکه دستگاه‌های دیگری هم هستند که در این زمینه مسئولیت دارند.
 
در حال حاضر اقداماتی در جهت ضابطه‌مند کردن کارت‌های بازگانی در حال انجام است و به نوعی تغییر نگاه به قانون و کارت‌های بازرگانی در حال انجام است، اما به هر حال این فرایند برای تغییر رویه فعلی به زمان نیاز دارد و به یک‌باره امکان پذیر نیست. رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی می‌تواند از دیگر اقدامات موثر در زمینه اصلاح صدور کارت‌های بازرگانی باشد. چرا که پرداخت‌ها و موجودی‌هایش بر اساس آن مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند از بروز برخی مشکلات به وجود آمده جلوگیری کند.
 
حاشیه امن قاچاقاچیان با کارت بازرگانی
 
هنوز چند وقتی از واردات خودرو با نام یک پیرزن روستایی نمی‌گذرد که خبر دیگری در این رابطه منتشر شده است. در این رابطه سود جویان در اواسط سال ۱۳۹۴ برای فردی به نام ز.م با مدرک تحصیلی سیکل اقدام به تهیه کارت بازرگانی می‌کنند. بر اساس اسناد موجود دو فقره کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی برای این فرد صادر می‌شود. در مدت پنج ماه با کارت بازرگانی حقوقی به نام شرکت بازرگانی ب.ر.س، ۲۰ اظهارنامه به ارزش قریب به یک میلیون دلار با هفت فقره وکالت نامه ثبت می‌شود.
 
همچنین در مدت شش ماه با کارت بازرگانی حقیقی این شخص ۱۳۵ فقره اظهارنامه به ارزش دلاری هفت میلیون دلار با چهار مورد وکالتنامه برای واردات کالا ثبت و در مجموع با استفاده از دو کارت بازرگانی حقیقی و حقوقی هشت میلیون دلار واردات انجام می‌شود. از آنجا که زمان تسویه بدهی مالیات برای واردکننده معمولا یک ساله در نظر گرفته می‌شود، سوءاستفاده‌کنندگان از این حاشیه امنیت برای واردات بدون پرداخت مالیات بهره می‌برند. در این مورد با توجه به حجم بالای اظهارنامه‌ها ماموران به این مورد مشکوک شده و با تحقیقات بیشتر مشخص می‌شود صاحب اصلی کارت کوچک‌ترین آشنایی با فرایند تجارت خارجی نداشته و با دریافت کمتر از ۱۰ میلیون تومان اسناد مربوط به تهیه کارت بازرگانی را امضا کرده است.
 
بر اساس این گزارش اجناس وارد شده با استفاده از این کارت‌های بازرگانی عمدتا شامل ظروف شیشه‌ای، درپوش شیشه، توستر و دستگاه قهوه یا چای و همچنین سرامیک بوده است. همچنین متخلفان برای ترخیص کالا از گمرکات شهید رجایی و منطقه ویژه بوشهر استفاده می‌کرده‌اند. گفتنی است از دیگر تخلفات رخ داده با این دو کارت بازرگانی اظهار ناصحیح بوده است، در نهایت نیز محصولات وارد شده تحت عنوان شیشه آلات به دلیل اظهار ناصحیح مشمول اخذ ما به التفاوت گردیده است.
 
فرد مذکور در اردیبهشت ماه سال جاری با مشخص شدن سوءاستفاده هشت میلیون دلاری با این دو کارت بازرگانی، تقاضای ابطال کارت‌ها را می‌کند. در خرداد ماه سال جاری به دلیل غیر قانونی بودن واگذاری کارت بازرگانی به اشخاص غیر، تقاضای ابطال این کارتهای بازرگانی به سازمان توسعه تجارت داده می‌شود.
*آرمان امروز