کد خبر: ۱۴۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۱۵

سیاست‌های خاورمیانه ای اوباما

کمتر از 18 روز دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار میشود. بخاطر میاورم 8 سال پیش در چنین روزهایی پرواز پاریس - فرانکفورت در حال نشستن به زمین است . کاپیتان خبر پیروزی بارک اوباما را اعلام میکند و ناگهان مسافران از اوج هیجان و خوشحالی دست زده و شادی میکنند. مسافرانی که عمدتا اروپایی هستند از رفتن یک کدخدای جنگ طلب و آمدن یک کدخدای ضد جنگ در دهکده جهانی اظهار شادمانی میکنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ امروز نزدیک 8 سال از روزی میگذرد که بوش پسر کلید کاخ سفید را تحویل اولین رئیس جمهور سیاه پوست امریکا میداد.

 میراث باقیمانده از  بوش پسر در حمله به عراق و نمایش قدرت و اقتدار امریکایی نمود می یافت که نتیجه آن برکناری صدام بود و چرخش ناخواسته وزنه تعادل منطقه به نفع ایران. برگشت تابوتهای سربازان امریکایی و انگلیسی کشته  شده در عراق که هر از چند گاه فرا رسیده و افکار عمومی غربیها را علیه بوش پسر و همراه انگلیسیش برمی انگیخت.

 هزینه گزاف جنگهای افغانستان و عراق که مالیات دهندگان امریکایی ، اروپایی و یا ژاپنی پرداخت میکردند. اقتصاد  مواجه با رکود و بحران  امریکا و اروپا صفحات روزنامه ها را پر میکرد، جهان شاهد ثبت رکوردهای تاریخی قیمت نفت بود و نفرت جهانی از سیاستهای امریکا نه تنها میان مسلمین و مردم خاور میانه بلکه در میان ملل غرب  نیز سکه رایج بود.

از سوی دیگر، احمدی نژاد به عنوان یک رئیس جمهور شجاع مسلمان (هر چند در داخل کشور مبغوض قشر نخبه و فرهیخته است) اما محبوب مسلمین از ترکیه تا شرق آسیا است. حزب الله لبنان در اوج محبوبیت بین مسلمین از شیعه  و سنی است. و اسرائیل زهر چشم خورده از قدرت حزب الله در جنگ 33 روزه نگران ایرانی  است که  هر لحظه به اتمی شدن نزدیک میشود.

حال بعد از گذشت 8 سال میراثی که این کدخدای ضد جنگ از خود برجای خواهد گذاشت عبارتست از امریکایی بدور از معرکه جنگ، بدون دادن هزینه انسانی یا اقتصادی،کل بلاد مسلمین از لیبی و مصر تا شام و عراق و یمن حتی ترکیه غرق در برادر کشی و دشمنی، پاره پاره و مفلوک به تلی از خرابه تبدیل شده اند. اسرائیل آسوده خاطر مشغول توسعه شهرک ها در اراضی اشغالی است . در سایه تضاد ایران و عربستان نفت به کمتر از نصف سقوط کرده  و تمام ذخایر ارزی حاصل از دوران طلائی نفت  اعراب در سایه فروش تسلیحات به خزانه غربیها باز میگردد. مسلمین سالی یک هفته جشن وحدت میگیرند ولی 365  روز در حال نزاع و نفرت پراکنی بین شیعه و سنی هستند. اقتصاد امریکا از رکود خارج شده و تمام طرفهای تنازع در منطقه از لیبی و مصر گرفته تا ترکیه و عربستان و قطر در عین نزاع داخلی در نزدیکی به امریکا رقابت میکنند. علی رغم همه خونریزی ها و آشوبها در خاور میانه، قیمت نفت در حداقل خود قرار دارد. تنها کشور های دور از جنگ مستقیم و قدرتمند منطقه یعنی ایران و عربستان هر لحظه به تنازع و درگیری بیشتر سوق داده میشوند. کار بجایی رسیده که هر روز رهبر یک کشور غیر مسلمان پیشنهاد میانجی گری بین دو کشور مسلمان یکی مدعی حکومت اسلامی و دیگری پرچمدار جمهوری اسلامی میدهد.

من اگر بجای مردم امریکا بودم، بزرگترین نشان قهرمان ملی را به اوباما میدادم. اما افسوس که مردم خاورمیانه اعم از شیعه و سنی راه نمیشناسند و در جهل غوطه میخورند. همه طرفها باصدای الله اکبر خون میریزند و قتل عام میکنند. سیل آوارگان بی سر پناه، تصویر ویرانه ها، سیل گرسنگان و صحنه سربریدن و انفجار در کنار بانک الله اکبر تنها چهره ای است که مردم جهان از مسلمانان و اسلام در ذهن خود پیدا میکنند. و این تنها خبری است که از مسلمانان در رسانه ها منتشر میشود.  تردیدی نیست که سران منطقه خصوصا هیات حاکمه عربستان و رئیس جمهور خود خواه ترکیه نقش مهمی در این گرفتاریها دارند اما نباید اشتباهات ما را در این زمینه نادیده گرفت.
حمیدرضا شاه‌محمدی / خبرانلاین