کد خبر: ۱۴۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۷
واکنش فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا به خبر عدم حضور در مناقصه عمومی قطعه دوم آزادراه‌ تهران-شمال

قرارگاه خاتم: از مناقصه بی‌اطلاعیم

 احمدی‌نژاد در سال ٩٢، دستور داده بود ساخت قطعات ٢ و ٣ آزادراه تهران-شمال به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شود

هنوز هم تكليف قطعه دوم و سوم آزادراه‌ تهران-شمال مشخص نيست. از روزي كه نماينده‌ بنياد مستضعفان با نماينده وزارت راه در سال ٩٢، اختلاف‌نظر پيدا كردند و آن‌گونه که فارس منتشر کرده بود، با دستور رئيس دولت قبل، اين پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبيا واگذار شد، هنوز هم قرارداد يا تفاهم‌نامه‌اي ميان قرارگاه و وزارت راه‌وشهرسازي منعقد نشده است. حالا كه بناست واگذاري قطعه دوم اين آزادراه به مناقصه‌اي عمومي گذاشته شود، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از حضورنیافتن قرارگاه خاتم‌الانبيا در اين پروژه خبر مي‌دهد.

خبري كه البته سردار عبدالهي، فرمانده اين قرارگاه آن را رد مي‌كند. به گفته سردار عبدالهي، آنها خبري از اين مناقصه نداشتند و اگر رايزني‌ها براي تمديد زمان حضور قرارگاه به نتيجه برسد، آنها قطعا در اين مناقصه حضور خواهند يافت. اين اظهارنظر از سوي فرمانده قرارگاه در حالي مطرح مي‌شود كه اين مناقصه به‌صورت عمومي اعلام رسمي شده بود و به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، پاکت قیمت شرکت‌کنندگان تا چند روز دیگر باز می‌شود، اما خبري از حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در آن نيست.

‌چيني‌ها خواهند رفت
مهران اعتمادی در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره پروژه آزادراه تهران- شمال درباره وضعیت قرارداد با پیمانکار چینی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال مي‌گويد: «چینی‌ها تا به امروز نزدیک به ٩٠ درصد قرارداد را اجرائی کرده‌اند و تا پایان سال قرارداد با چینی‌ها به اتمام می‌رسد و هم‌زمان با افتتاح قطعه یک، چینی‌ها هم از این پروژه خارج می‌شوند». به گفته او، پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزادراه به ٧٠ درصد رسیده است و بهار ٩٦ این قطعه افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال همچنین درباره وضعیت قطعه دو آزادراه تهران- شمال مي‌گويد: «تصمیمی که برای واگذاری منطقه دو گرفته شد این بود که مناقصه‌ای برای واگذاری این قطعه به پیمانکاران برگزار شود که اخیرا این مناقصه برگزار شد». اعتمادی مي‌افزايد: «منطقه دو به چهار قطعه تقسیم شده است که برای واگذاری این چهار قطعه مناقصه برگزار شده است که پاکت الف و ب پیمانکاران که ارزیابی فنی شرکت‌کنندگان است، باز شده. پاکت ج یا همان قیمت، اوایل ماه آینده باز می‌شود و پیمانکاران برنده مناقصه هم اواسط آبان‌ معرفی خواهند شد».وی با بیان اینکه در این مناقصه پیمانکاران خارجی هم حضور دارند، اما به‌طور قطع اولویت با شرکت‌های ایرانی است، ادامه مي‌دهد: «قیمت فاینانس ریالی است».

‌قرارگاه خاتم‌الانبيا در مناقصه شركت نكرد
اعتمادی درباره حضور خاتم‌الانبیا در این مناقصه مي‌گويد: «تا جایی که اطلاع دارم شرکتی به نمایندگی از قرارگاه خاتم‌الانبیا در این مناقصه شرکت نکرده است». وی همچنین مي‌افزايد: «فرمول این واگذاری به این صورت است که ٢٠ درصد از هزینه‌ها به صورت نقد تأمین می‌شود و ٥٠ درصد زمین و ٣٠ درصد هم اوراق خواهد بود».

‌سردار عبدالهي: از مناقصه بي‌اطلاعيم
اين گفته اعتمادي در حالي است كه سردار عبدالله عبدالهي، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در گفت‌وگو با «شرق» با بيان اينكه درباره اين مناقصه اطلاعي ندارد، مي‌گويد: «اين پروژه در دولت قبل به قرارگاه ابلاغ شده بود و اگر در اين دولت، مسئولان همراهي مي‌كردند اين پروژه اكنون درصد پيشرفت بسيار بالايي داشت، اما اين همكاري انجام نگرفت». سردار عبدالهي با اشاره به روند مذاكراتي كه با وزارت راه داشتند مي‌‌افزايد: «چهار بار در جلسات مستقيم با وزير راه اعلام كرديم اتمام اين پروژه‌ها تبديل به آرزويي براي مردم شده است و اگر همراهي كنيد آمادگي داريم تا سقف ٥٠درصد هم سرمايه‌گذاري كنيم تا اين كار را پيش ببريم. جلسه ديگري نيز با ستاد اجرائي فرمان امام (ره) داشتيم، اما آن هم نتيجه‌اي دربر نداشت».

‌محكم پاي اين كار هستيم
او در واكنش به اين مسئله كه مديرعامل شركت آزادراه‌ تهران‌-شمال اعلام كرده قرارگاه در اين مناقصه شركت نكرده است، به ضرس‌‌قاطع پاسخ مي‌دهد: «اشتباه مي‌كنند. ما محكم پاي اين كار هستيم و اعلام كرديم آمادگي داريم اين پروژه را به اتمام برسانيم. اكنون فراخوان را نديده‌ايم، اگر ببينيم قطعا شركت مي‌كنيم». به گفته سردار عبدالهي، اين مسئله را پيگيري خواهيم كرد و اگر فرصتي براي شركت در اين مناقصه باشد، قطعا شركت مي‌كنيم يا درخواست مي‌كنيم زمان مناقصه را تمديد كنند تا حضور پيدا كنيم.

اين فرمانده سپاه با رد مذاكره بر سر ٤٠درصد سرمايه‌گذاري از سوي قرارگاه خاتم‌الانبيا مي‌افزايد: «قرارگاه آمادگي براي سرمايه‌گذاري ٥٠درصدي را در دو قطعه دو و سه آزادراه‌ تهران-شمال دارد و به وزير هم اعلام كرديم، اما نپذيرفتند. قرارگاه هم‌اكنون با سرمايه‌گذاري ٧٠درصدي در آزادراه كمربندي جنوبي تهران و حرم تا حرم حضور دارد».اين گفته در حالي مطرح مي‌شود كه سردار عبدالهي همين چند ماه پيش در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس متعلق به سپاه، بر سرمايه‌گذاري ٤٠درصدي در صورت حضور در اين پروژه تأکید كرده بود.

‌مخالف روش مذاكره و ترك تشريفات هستيم
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبيا همچنين با رد قاطع تمايل اين قرارگاه بر مذاكره به جاي مناقصه مي‌گويد: «قرارگاه خاتم، مخالف روش مذاكره و ترك تشريفات است. خواست مسئولان هرچه باشد (ترك تشريفات، مناقصه محدود يا مناقصه عمومي) قرارگاه خاتم براي آن آمادگي دارد». با وجود اين اظهارنظر از سوي فرمانده قرارگاه، آن‌گونه كه مسئولان پيشين بخش مربوطه در وزارت راه مي‌گويند، سردار عبدالهي خود بارها بر مذاكره با اين وزارتخانه تأکید كرده بود.

به گفته يك منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازي: در وزارت راه و شهرسازي به اين نتيجه رسيديم كه براي قطعه دوم آزادراه تهران- شمال فراخوان مناقصه عمومي بدهيم و در فراخوان هم شرايط را اعلام كنيم و هر شركتی که تمايل داشت آن را به انجام برساند، حضور پيدا كند. به گفته اين مقام مسئول، در همين رابطه با قرارگاه خاتم‌الانبيا مذاكراتي داشتيم كه قرارگاه اعلام كرد بيش از ٤٠درصد در اين پروژه سرمايه‌گذاري نمي‌كند. بر همين اساس هم بود كه بر سرمايه‌گذاري ٤٠درصدی در اين مناقصه تأکید شد.

‌قرارگاه بر مذاكره به‌جاي مناقصه تأکید داشت
آن‌گونه كه اين مقام آگاه خبر مي‌دهد: «مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبيا تأکید بر سر روش مذاكره داشتند تا توافقات به اين نحو انجام گيرد و حتي از برگزاري مناقصه ناراضي بودند. آنها تأکید داشتند چون در دولت قبل دستور رئيس‌جمهور بر واگذاري اين پروژه به قرارگاه بود، اكنون هم بايد اين پروژه به قرارگاه واگذار شود، اين در حالي بود كه به دستور وزير راه و شهرسازي، روش مذاكره در هيچ پروژه‌اي ديگر پذيرفته نيست و بايد براي تمامي پروژه‌ها، مناقصه عمومي برگزار مي‌كرديم».

 اين مقام مسئول در پاسخ به اينكه علت مخالفت قرارگاه خاتم‌الانبيا در اين رابطه چه بود، مي‌گويد: «مناقصه نوعي رقابت است و هيچ تضميني ندارد که حتما برنده شويد. بايد قيمت مناسبي ارائه دهيد تا برنده شويد، اما در مذاكره قيمتي مي‌دهيد و در نهايت با كمي‌ چانه‌زني قيمت مدنظر با كمي تغيير پذيرفته مي‌شود و در نهايت برنده، فرد مذاكره‌كننده است. اكنون هم شركت‌هاي بخش خصوصي كه در حوزه راه‌سازي قدمتي بيش از صد سال دارند، توانايي لازم را در پروژه‌هاي راه‌سازي دارند و مي‌توانند با قرارگاه خاتم‌الانبيا رقابت كنند. با حضورنداشتن قرارگاه در اين مناقصه، ١٤ تا ١٥ شركت از سوي بخش خصوصي در مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران-شمال شركت كردند».

‌مذاكره با يك شرط
اين منبع آگاه در وزارت راه و شهرسازي در واكنش به رد خواسته برگزاري مذاكره از سوي قرارگاه خاتم‌الانبيا، مي‌گويد: «مگر مي‌شود مناقصه‌اي به شكل عمومي برگزار شود، اما قرارگاه به‌عنوان پيمانكار از آن بي‌خبر باشد؟ سردار عبدالهي خود اعلام كرده بودند كه با هم مذاكره كنيم. در همان مذاكرات نيز به آنها اعلام كرده بوديم فقط درصورتي كه آنها ٧٠درصد سرمايه‌گذاري در اين پروژه داشته باشند روش مذاكره را خواهيم پذيرفت، زيرا قرارگاه همين‌ الان نيز در دو پروژه حرم تا حرم و كمربندي جنوب تهران با سرمايه‌گذاري ٧٠درصدي حضور دارد».

منبع: روزنامه شرق