کد خبر: ۱۴۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۸

حیوانات بیمه‌دار در ایران!

 علت مهجور ماندن بیمه حیوانات خانگی، حجم پایین تبلیغات و نبودن فرهنگ نگهداری درست از حیوانات در کشور است

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بیمه‌نامه حیوانات پدیده جدید بازار بیمه‌ای کشور است. حالا کمتر از چند ماه است که بیمه‌نامه عمر، حادثه و مسئولیت یوزپلنگ برای نخستین‌بار در جهان به بازار ایران آمده است. این بیمه‌نامه که توسط شرکت های بیمه  نیمه‌خصوصی طراحی‌شده است، یوزپلنگ را در قبال هرگونه حادثه بیمه می‌کند و البته یکی از این شرکت ها مبلغ بیمه یوزپلنگ را محرمانه اعلام کرده و تنها به گفتن این نکته بسنده می‌کند که مبلغ بیمه هر قلاده یوزپلنگ چندصد میلیون تومان است و یوزپلنگ‌ها توسط سازمان محیط‌ زیست بیمه شده‌اند. از یوزپلنگ که بگذریم، بیمه‌نامه اسب نیز یکی دیگر از پدیده‌های بازار بیمه‌ای کشور است، البته اسب‌ها نسبت به یوزپلنگ پوشش بیمه‌ای محدودتری دارند و شرکت‌های بیمه‌ای تنها در ازای مرگ حیوان بر اثر حادثه و بیماری یا نقص عضو و مرگ ناشی از حمل‌ونقل، خسارت می‌پردازند.

مبلغ بیمه اسب‌ها براساس ارزش حیوان تعیین می‌شود و حداکثر ارزش بیمه‌نامه اسب در ایران به ٢٥‌میلیون تومان می‌رسد؛ گرچه مالکان اسب‌ها معتقدند هزینه نگهداری از این حیوان بسیار بالاست و یک بیماری ساده مثل سرماخوردگی اسب هزینه‌ای معادل ٢٠٠‌هزار تومان دربردارد، بنابراین بهتر است شرکت‌های بیمه‌ای سایر هزینه‌های نگهداری از اسب را بیمه کنند. یکی دیگر از جدیدترین مدل بیمه‌نامه‌های حیوانات در ایران بیمه حیوانات خانگی است که البته طبق اعلام محمدی هوجان به «شهروند» این مدل بیمه‌ای مراحل آزمایشی خود را پشت سر می‌گذارد. بیمه‌نامه حیوانات خانگی نیز تنها برای بیماری‌های خاص و جراحی حیوانات کوچک را تحت پوشش قرار می‌دهد و مبلغ این بیمه‌نامه هم کمتر از ١٠٠‌هزار تومان است.

یوزها پوشش کامل بیمه‌ای دارند
بیمه یوزپلنگ ایرانی را می‌توان یکی از ضروری‌ترین بیمه‌نامه‌های ملی دانست. در حاضر تنها ٥٠ قلاده از این گربه‌سان در ایران وجود دارد. چندی پیش فرهاد دبیری، معاون محیط‌ زیست طبیعی اعلام کرد که سازوکار این بیمه ملی این‌گونه است که کارشناسان معتمدی به نمایندگی از بیمه از سوی ادارات کل حفاظت محیط ‌زیست تعیین می‌شوند تا خسارات احتمالی را شناسایی و جبران خسارت را به صندوق ملی محیط‌ زیست و شرکت بیمه‌کننده اعلام کنند. یکی از عوامل اصلی انقراض یوزپلنگ‌ها کشته شدن آنها توسط چوپان‌هایی بود که این گربه‌سان برای شکار به گله‌شان حمله می‌کرد. حالا به نظر می‌رسد نخستین هزینه‌ای که پای شرکت‌های بیمه نوشته می‌شود، جبران این خسارت است. با یکی از شرکت‌های بیمه‌کننده این میراث ملی که تماس می‌گیریم، می‌گوید پوشش دیگر این بیمه‌نامه، جبران خسارت مرگ پلنگ است. این کارشناس بیمه می‌گوید هر اتفاقی که برای یوزپلنگ‌ها بیفتد، به جز مرگ بر اثر کهولت سن، جبران خسارت آن پای بیمه است. همچنین مرگ بر اثر خشکسالی و طعمه مسموم هم دیگر پوشش‌های شرکت‌های بیمه است. به گفته این کارشناس بیمه، در صورت آسیب‌رسانی توسط پلنگ به اشخاص هم خسارت پرداخت می‌شود.

گفتنی است، در روزهای ابتدایی رسمی شدن این بیمه‌نامه بیژن صادقی، مدیرعامل یک شرکت بیمه‌ای با اشاره به این‌که پوشش بیمه‌ای این تفاهمنامه شامل بیمه عمر، حوادث، درمان، مسئولیت و آتش‌سوزی  است، اعلام کرد: بیمه‌نامه عمر و حادثه یوز و مسئولیت یوز که برای نخستین‌‌بار در جهان طراحی خواهد شد، شامل پوشش ۵۰‌میلیون تومان مرگ یوز بر اثر حادثه تا سقف ۵ قلاده در‌ سال به حساب دفتر پروژه حفاظت از یوز و همچنین پوشش خسارت به دامداران بر اثر حمله یوزپلنگ است. او همچنین در مورد بیمه‌نامه‌های حافظان یوز گفت: بیمه متعهد به ارایه رایگان بیمه‌نامه‌هایی برای ۱۲۶ پرسنل دفتر پروژه حفاظت از یوز ایرانی است که این بیمه‌نامه‌ها شامل ارایه بیمه درمان تکمیلی، بیمه حوادث گروهی رایگان، بیمه‌نامه مسئولیت مدنی در قبال شخص ثالث و بیمه‌نامه آتش‌سوزی پاسگاه‌های محیط‌بانی می‌شود. هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی چندی پیش اعلام کرد که پول بیمه یوزپلنگ‌ها در صندوق بین‌المللی مشترک برنامه عمران سازمان ملل متحد و سازمان حفاظت محیط ‌زیست واریز می‌شود که از این بودجه برای رفع موانعی که موجب بروز حادثه برای یوز می‌شود، استفاده خواهد شد اما آیا تأمین بودجه، همه مشکلات نگهداری از این ٥٠ قلاده باقیمانده را پاسخگو است؟

بیمه‌نامه اسب فقط برای مرگ
خدمات بیمه اسب اما و اگرهای بسیاری دارد. شرکت‌های بیمه‌ می‌گویند پوشش بیمه اسب شامل هزینه‌های معمول نگهداری اسب مثل تغذیه، نعلبندی و ... نمی‌شود و فقط در موارد حوادث غیرمترقبه و هزینه‌های غیرمعمول برای کمک به مالکان اسب در کنترل امور به آنها تعلق می‌گیرد.
مدیریت مهندسی یک شرکت بیمه به «شهروند» می‌گوید که این شرکت درحال حاضر اسب‌های مسابقه‌ای را در قبال مرگ بر اثر حادثه و بیماری، مرگ بر اثر نقص عضو و مرگ بر اثر حمل‌ونقل بیمه می‌کند. میزان حق بیمه هم به ارزش اسب بستگی دارد و نرخ فنی بیمه‌های اسب، ٥‌درصد ارزش آن برای یک‌سال تعیین شده است. با توجه به این‌که قیمت اسب‌ها در ایران از ٣‌میلیون تومان شروع شده و گاهی تا ٥٠٠‌میلیون هم پیش می‌رود، بیمه کردن این حیوان که مورد استفاده قشر متمول جامعه است، منطقی به نظر می‌رسد. با این اوصاف، یک حساب ساده سرانگشتی نشان می‌دهد حق بیمه یک اسب ٥٠٠‌میلیون تومانی، ٢٥‌میلیون تومان در‌ سال است. ندا مصدق سال‌هاست که سوارکاری می‌کند. به عقیده او بیمه کردن اسب از نان شب هم واجب‌تر است حتی با وجود این‌که این بیمه‌نامه هزینه‌های ٢٠٠‌هزار تومانی سرماخوردگی این حیوان نجیب را جبران نمی‌کند!

بیمه حیوانات خانگی از پرندگان تا سگ‌ها
سگ، گربه و پرنده حیوانات کوچکی هستند که تحت پوشش این بیمه‌نامه خلاق ارزان‌قیمت قرار می‌گیرند. موضوع این بیمه‌نامه هم فقط پرداخت هزینه‌های درمان این حیوانات است. حوادث ناگهانی، جراحی، بیماری‌های خاص و هزینه‌هایی مثل رادیولوژی و ... مواردی است که می‌توانید روی جبران خسارت شرکت بیمه حساب کنید، اما اگر بیماری‌های معمولی مثل سرماخوردگی سراغ حیوان خانگی‌تان آمد، نمی‌توانید از بیمه کمک‌هزینه بگیرید.کلینیک‌های دامپزشکی می‌گویند مردم از طرح بیمه حیوانات خانگی اطلاع ندارند. محمدی هوجان، مبتکر و طراح این بیمه‌نامه به «شهروند» می‌گوید که این بیمه‌نامه درحال حاضر به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در صورتی که توجیه اقتصادی کافی داشته باشد به‌صورت یک بیمه‌نامه جدید در ایران تعریف می‌شود. به گفته او، علت مهجور ماندن این بیمه‌نامه، حجم پایین تبلیغات و نبودن فرهنگ نگهداری درست از حیوانات در کشور است. گفتنی است، سقف پوشش برای این بیمه‌نامه‌ها یک‌میلیون تومان و حق بیمه دریافتی‌شان برای سگ و گربه ٣٥ تا ٧٠‌هزار تومان و برای پرندگان تنها ٢٠‌هزار تومان در ‌سال است.

*شهروند