کد خبر: ۱۴۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۸
اگر نرخ طلاق کاهش نیابد، پس از اسم، عکس‌های‌تان را هم منتشر می‌کنم!

بگم‌بگم‌های شهردار تاشکند برای زوج‌های طلاق‌گرفته

عثمان‌اف از سوی اسلام کریم اف رییس‌جمهوری تازه‌درگذشته ازبکستان چهار سال پیش به سمت شهرداری تاشکند منصوب شد. او امیدوار است با شرمنده‌کردن زوج‌ها و اعلام نام زوج‌های طلاق‌گرفته، آنان را از جدایی از یکدیگر منصرف سازد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اگر شما از آن دسته رای‌دهندگانی هستید که می‌خواهید دولت خود را از حوزه زندگی شخصی‌تان دور نگه دارد و برای آزادی فردی و حریم‌تان احترام قائل باشد در اینجا یک توصیه رایگان به شما می‌کنیم: هرگز به ازبکستان نروید! به خصوص اگر ممکن است که بزودی طلاق بگیرید.

نشریه «فارین پالسی» در این‌باره می‌نویسد: «رحمان بیک عثمان‌اف» شهردار تاشکند پایتخت ازبکستان هفته گذشته زمانی که متوجه شد تاشکند در مقایسه با سایر شهرها و مناطق ازبکستان بالاترین میزان طلاق را دارد، راهکاری عجیب را اجرایی کرد؛ ‌او برای پایان دادن به طلاق‌های رو‌به‌گسترش تصمیم گرفته نام زوج‌های طلاق‌گرفته را دوبار در ماه از طریق تلویزیون دولتی تاشکند (تله کانالی) اعلام نماید. همچنین قرار است در یک روزنامه محلی نیز نام‌ها منتشر شوند. واقعیت آن است که در جامعه‌ای چون ازبکستان که اکثریت جمعیت آن مسلمان و از نظر فرهنگی محافظه‌کار هستند به طلاق به‌عنوان امری ناخوشایند نگریسته می‌شود.

بگم‌بگم‌های شهردار تاشکند برای زوج‌های طلاق‌گرفته؛ اگر نرخ طلاق کاهش نیابد، پس از اسم، عکس‌های‌تان را هم منتشر می‌کنم!

با توجه به گزارش‌های اخیر دولت ازبکستان، حدود ۳۲ درصد از ازدواج‌ها در پایتخت آن کشور به طلاق منتهی می‌شوند که دو برابر میزان بالای طلاق در مناطق دیگر ازبکستان است.

عثمان‌اف از سوی اسلام کریم اف رییس‌جمهوری تازه‌درگذشته ازبکستان چهار سال پیش به سمت شهرداری تاشکند منصوب شد. او امیدوار است با شرمنده‌کردن زوج‌ها و اعلام نام زوج‌های طلاق‌گرفته، آنان را از جدایی از یکدیگر منصرف سازد.

رادیو آزاد اروپا نیز با انتشار گزارشی در این‌باره اشاره کرده است که تصمیم عثمان اف باعث ایجاد وحشت در میان مردم شده و بسیاری را ناراضی ساخته است. این رادیو می‌افزاید: «در یک سخنرانی‌ در نشستی رسمی در تاریخ ۱۷ اکتبر، عثمان اف گزارش داد که بررس نرخ طلاق در ۱۴ منطقه از ازبکستان در نه ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داده که تاشکند با ۳۲ درصد طلاق مواجه بوده است. این در حالی است که در بسیاری از مناطق دیگر نرخ طلاق کم‌تر از ۱۰ درصد بوده است.» عثمان اف گفته است که هر ۱۵ روز یکبار در برنامه‌ای تلویزیونی در ساعت ۲۳، نام زوج‌هایی که طلاق گرفته‌اند را اعلام می‌کند.»

این رادیو اشاره می‌کند که عثمان اف ۵۶ ساله تهدید کرده است که اگر کاهش قابل توجهی در نرخ طلاق پس از اجرای این طرح دیده نشود، عکس زوج‌های طلاق‌گرفته از یکدیگر را نیز در تلویزیون منتشر خواهد کرد. شهردار تاشکند اغلب علت شکست در ازدواج‌ها را به سنت‌های موجود درباره لزوم احترام بیش از اندازه عروس به مادر شوهر نسبت داده است. زنان در جامعه ازبک اغلب موظف به تمیز کردن و انجام خدمات برای مادر شوهر خود هستند این موضوع اغلب باعث ایجاد اختلافات میان آنان و همسران‌شان می‌شود.

از دیگر اقدامات جنجالی شهردار تاشکند می‌توان به این اظهارنظر او اشاره کرد که گفته بود اغلب درختان کاشته شده در دوران شوروی بیمار و دچار آفت شده‌اند و برای شهروندان آن شهر مضر هستند و دستور بریدن آنان را داده بود. منتقدان گفته بودن که این بهانه‌ای از سوی او برای حذف درختان و گسترش خیابان‌هاست. برخی دیگر نیز خشمگین شده‌اند و گفته‌اند که به‌جای این درخت‌ها، درختان تازه‌تر اما کوچک‌تر صنوبر کاشته شده‌اند که مناسب با آب و هوای خشک تاشکند نیستند.

یکی دیگر از تصمیمات شهرداری تاشکند نصب دوربین‌های مدار بسته در آن شهر بوده است. او دستور نصب این دوربین‌ها را در تمام محله‌ها داده است تا از وقوع جنایت خودداری شود. شهرداری تاشکند هدف اصلی از اجرای این طرح را "محدود‌کردن حرکت آزاد عناصر جنایتکار، حفظ نظم عمومی و تأمین امنیت مردم" اعلام کرده است. این در حالیست که منتقدان می‌گویند هدف اصلی او کنترل شهروندان آن شهر و سلب آزادی‌های شخصی آنان بوده است.

*آفتاب‌‌نیوز