کد خبر: ۱۴۰۸۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۶
نایب رییس فراکسیون امید:

مدیران شهرداری صادقانه به پرسش‌ها پاسخ دهند/ شهرداری تهران سال‌هاست همه چیز شهر را می‌فروشد

حسین‌زاده در تشریح استراتژی و جهت‌گیری جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، گفت: جریان اصلاحات رویکردی کاملا فعال به دو انتخابات سال آینده خواهد داشت. سرنوشت کشور ایجاب می‌کند با حضوری فعال، عقلانی، با برنامه، به دور از شور سیاسی و با استراتژی شعورمند سیاسی آینده را برای خود پیش‌بینی، طراحی و ترسیم کنیم.
نایب رییس فراکسیون امید با بررسی عملکرد فراکسیون امید طی چهار ماه گذشته درباره ابهاماتی که نسبت به پرکاری یا کم‌کاری اصلاح‌طلبان مجلس به ارزیابی تعامل دولت با اصلاح‌طلبان، دلایل تشکیل نشدن جلسه مشترک رییس جمهور و اصلاح‌طلبان با گذشت یک ماه و نیم از ارائه این تقاضا، تشریح محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، تصمیم برخی نمایندگان برای تبدیل وضعیت سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان توصیه‌گر به دستگاه اجرایی و دلایل فروریزش یا فرونشست ایستگاه‌های در حال ساخت متروی تهران در محلات و معابر مختلف شهر تهران سخن گفت.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عبدالکریم حسین‌زاده عضو کمیسیون عمران در گفت‌وگو با ایسنا ، کُندی کار و دیده نشدن عملکرد اصلاح‌طلبان مجلس را از سر بی‌خیالی و بی‌توجهی ندانست و تاکید کرد: اگر چه مردم خروجی چشم‌گیری از عملکرد اصلاح‌طلبان مجلس شاهد نبودند اما بدانید با اتکاء به عقل جمعی و آسیب‌شناسی رفتار غیرتشکیلاتی برخی اعضای لیست امید پس از ورود به مجلس، آرام آرام بر فضای سیاسی مسلط شده و با پررنگ‌تر کردن نقش فراکسیون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بستر تدوین استراتژی و راهبردهای مشارکت فعال و پرشور و شعور در انتخابات سال ۱۳۹۶ را در راستای خدمت‌رسانی به مردمی که به چشم امید به لیست امید رای دادند، اقدام خواهیم کرد.

استراتژی حضور فعال در انتخابات ۹۶ در دستورکار

حسین‌زاده در تشریح استراتژی و جهت‌گیری جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، گفت: جریان اصلاحات رویکردی کاملا فعال به دو انتخابات سال آینده خواهد داشت. سرنوشت کشور ایجاب می‌کند  با حضوری فعال، عقلانی، با برنامه، به دور از شور سیاسی و با استراتژی شعورمند سیاسی  آینده را برای خود پیش‌بینی، طراحی و ترسیم کنیم.

کُند اما توام با دوراندیشی و عقلانیت حرکت می‌کنیم

نایب رییس فراکسیون امید  ادامه داد: پس از جا افتادن در مجلس جلسات متعددی را در فراکسیون امید به ریاست دکتر عارف تشکیل دادیم. اگر چه حرکت فراکسیون به کندی انجام شد اما این حرکت توام با عقلانیت، دوراندیشی و دقت بیشتر شکل گرفت تا از ثبات و هوشمندی بیشتری برخوردار باشد.

استخراج برنامه اصلاح‌طلبان در کمیته مشترک

حسین‌زاده با تشریح رابطه فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان خارج مجلس گفت: جلسات متعددی با تعداد زیادی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار کرده‌ایم و کمیته مشترکی بین فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شکل گرفته است تا برنامه‌های جریان اصلاحات را استخراج کند. کار از اواسط مردادماه آغاز شد و به تازگی تصمیم  گرفتیم برای افزایش تعامل فراکسیون و شورای عالی سیاستگذاری سه عضو فراکسیون به عضویت هیات رییسه شورا درآیند. معنای این تصمیم این است که ارتباط پیوسته و همگرایی واقعی‌تری بین کل جریان اصلاحات شکل بگیرد تا اصلاح‌طلبان در راستای مطالبات، انتظارات و توقعات رای‌دهندگانی که چشم امید به این جریان دارند، حرکت کنند.

نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد: به همه اعضای فراکسیون فراخوان دادیم و حدود ۳۰ نفر ثبت‌نام کردند که به زودی سه نماینده فراکسیون در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان انتخاب خواهند شد.

شور و شعور انتخاباتی در سال ۹۶

حسین‌زاده حضور کارآمد مبتنی بر معیارهای اخلاقی و انسانی را دستور کار جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و افزود: تصور می‌کنم یکی از نشانه‌های واقعی پویای، سرزندگی، مانایی و ماندگاری هر جامعه‌ای، چند صدایی بودن آن جامعه است. صداها و اندیشه‌های سیاسی و فرهنگی مختلف باید بتوانند حرف‌شان را بزنند و ظهور، بروز و کنش سیاسی داشته باشند. بر مبنای همین رویکرد، استراتژی خود را حضور فعال و کارآمد اما بر معیارهای اخلاقی و انسانی ترسیم کردیم تا به قول رهبر معظم، شکوفایی و جنب و جوش سیاسی مطلوب را در جامعه به وجود آوریم.

ترکیب جدید شورای عالی اصلاح‌طلبان مسئول تدوین راهبردهای انتخاباتی

نایب رییس فراکسیون امید در عین حال اظهار کرد: البته استراتژی و راهبردها، چارچوب‌های کاری و ریزبرنامه‌های جریان اصلاحات  در میزهای استانی و شهرستانی برای انتخابات سال آینده هنوز مشخص نیست. بعد از نهایی شدن ترکیب جدید شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طبان، این شورا مسئول تدوین استراتژی و راهبردها و اعلام به بدنه جریان خواهد بود.

رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای لیست امید آسیب‌شناسی شود

حسین‌زاده با تحلیل رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای راه یافته لیست امید به مجلس، گفت: اگر بخواهیم واقعا سخنان‌مان دقیق باشد و با یک مبنای واقعی صحبت کنیم و پای‌مان هم روی زمین سفت باشد، باید آنچه بعد از ورود نامزدهای لیست امید به مجلس رخ داد را آسیب‌شناسی دقیق و واقع‌بینانه کنیم. در ابتدای شروع مجلس از هیات رییسه فراکسیون خواستم تا با آسیب‌شناسی اتفاقات بعد از ورود نامزدهای لیست امید به مجلس متوجه شویم کجای کاریم.

روند حرکت فراکسیون امید، مطلوب نسبی است

نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد: با ایده‌آل‌های جامعه وارد کنش‌ها و واقعیت‌های فضای سیاسی شدیم  و براساس همین مطالبات به مجلس ورود کردیم  اما مسئله اساسی این است که آیا اصلاح‌طلبان با نگاه‌ پروژه‌ای به مجلس وارد شدند؟ جریان اصلاحات در امتداد یک فرآیند سیاسی قرار دارد. سوال این است که آیا در مسیر مطلوب حرکت کرده‌ایم یا دچار انحراف از مطالبات مردم یا انحراف از مرام‌نامه  شده‌ایم؟ براساس آسیب‌شناسی‌های انجام شده روند فراکسیون امید به صورت نسبی مطلوب بوده است. حقیقت این است که در فضای لابی‌گری و چانه‌زنی مجلس وزن‌کشی اتفاق افتاد به همین دلیل در ابتدا با  مشکلات و ریزش‌هایی روبرو شدیم اما با گذشت زمان در حال برگشت به وضعیت «رویش» قرار گرفته‌ایم.

حسین‌زاده با بیان اینکه باید بین اهداف عالی مرامنامه و انگیزه‌های انتخاباتی لیست امید تفاوت قائل شد، گفت: تا وقتی که بین اهداف عالی و انگیزه‌های انتخاباتی، همپوشانی به وجود نیاید، کار درست نمی‌شود. در شورای سیاست‌گذاری فراکسیون جلسات متعددی برای عینیت‌بخشی به این مسئله تشکیل دادیم. در حال نشان دادن این مسئله هستیم که فراکسیون امید با اندیشه سیاسی، نگاه عقلانی و برنامه‌ریزانه کار را پیش می‌برد.

رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای لیست امید به معنای شکست گفتمان اصلاح‌طلبان نیست

نایب رییس فراکسیون امید با بیان این که رفتار ضدتشکیلاتی برخی نامزدهای جریان لیست امید در مجلس را به معنای شکست گفتمان اصلاحات نمی‌دانم، گفت: قبول دارم که در ابتدای کار تشکیلاتی داخل مجلس مشکل داشتیم اما اتفاقات ابتدای کار را تجربه‌ای جدید برای اصلاح‌طلبان می‌دانم. آرام آرام موارد متعددی در مجلس پیش آمد که نشان دادیم قدرت بازسازی تشکیلاتی و همچنین فهم شرایط حاکم بر مناسبات سیاسی داخل مجلس را داریم البته برخی اعضای فراکسیون به قدری پاک به اهداف و آرمان‌های جریان اصلاحات در خدمت‌گذاری به مردم نگاه می‌کنند که نمی‌توانند لابی‌گری‌های سیاسی را تحمل کنند و اعتراض خود را به اشکال مختلف نشان می‌دهند.

حسین‌زاده انتخابات ناظران مجلس در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را نمونه اجرایی از قدرت بازسازی تشکیلاتی و فهم شرایط حاکم بر مناسبات سیاسی داخل مجلس دانست و اظهار کرد: رقابت شدیدی برای ورود به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب داشتیم. معتقدیم زمانی می‌توانیم در این کمیسیون حضور موثری داشته باشیم که نمایندگان اصلاح‌طلب به اتفاق نمایندگان دولت بتوانند تصمیمات تاثیرگذاری بگیرند.

ضعف کار تشکیلاتی اصلاح‌طلبان مجلس مانع پیروزی عارف

نایب رییس فراکسیون امید انتخاب رییس مجلس شورای اسلامی را تجربه‌ای گران‌سنگ برای اصلاح‌طلبان مجلس دانست و اظهار کرد: نامشخص بودن جهت‌گیری سیاسی نمایندگان تازه وارد و گرم نبودن کار تشکیلاتی در جریان اصلاحات مانع از انسجام نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و همراه کردن سایر نمایندگان برای انتخاب نامزد لیست امید برای ریاست مجلس شد. البته در انتخاب نواب رییس و سایر اعضای هیات رییسه توانستیم وزن اصلاح‌طلبان را از جنبه فراکسیونی ۵ عضو و از جنبه لیست امید ۶ عضو در ترکیب  هیات رییسه مجلس داشته باشیم علاوه بر آن در رای‌گیری‌های پس از حضور وزرا در مجلس توانستیم بر تنش‌ها و کنش‌های سیاسی فائق آمده و انسجام نسبی خود را آرام آرام به دست آوریم.

در کوتاه مدت نتوانستیم خواست مردم را پیاده کنیم

حسین‌زاده در واکنش به انتظارات مردم از جریان اصلاحات در مجلس، گفت: ما با تمام توان، علاقه، عشق و وجود در مسیر تحقق مطالبات شما در مجلس اقدام می‌کنیم. شاید تحقق مطالبات در کوتاه مدت به دست نیاید اما این به معنای تلاش نکردن نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیست. برآیند کار، مثبت است. این را بدانید که در هیچ یک از فراکسیون‌های سیاسی، فنی و تخصصی مجالس نهم و دهم ساختارمندی که هم اکنون فراکسیون امید دارد، وجود نداشته است. اکنون اساسنامه و کمیته‌های هفت‌گانه فراکسیون را داریم و با تشکیل بانک اطلاعاتی در حال تولید محتوا هستیم. از همه اعضاء درخواست کرده‌ایم که تمام موضوعاتی که مفید حال کشور است را به بانک اطلاعاتی فراکسیون بفرستند تا در کمیته‌ها، پالایش و آنالیز شود.

ریشه ضعف کار تشکیلاتی، فقدان احزاب پویاست

نایب رییس فراکسیون امید ضعف کار تشکیلاتی در جریان اصلاحات را مورد اشاره قرار داد و افزود: دایره ضعف کار تشکیلاتی در سطح ملی مطرح است. در خلاء فقدان احزاب پویا و فعال اولین مسئله‌ای که رنگ می‌بازد، کار تشکیلاتی است. با شکل‌گیری حزب پویا، مبانی نظری و نگرش حزبی توسط اعضای حزب تا دورافتاده‌ترین روستاهای کشور پیش برده می‌شود. در خلال کار تشکیلاتی منسجم و با تئوری نظری است که افراد در دورافتاده‌ترین مناطق کشور تحت پرورش و آموزش سیستماتیک قرار می‌گیرند و آرام آرام در قالب تصمیم‌گیری‌های جمعی و شورایی حزب پله‌های ترقی را طی کرده و به نامزدهای اصلی احزاب مبدل می‌شوند.

حسین‌زاده افزود: اگر در پی توسعه سیاسی، شکوفایی و همبستگی واقعی هستیم باید همه هم و غم خود را شکل‌گیری احزاب مردم‌نهاد و پویا قرار دهیم.

عارف کنار کشید تا همبستگی اصلاح‌طلبان حفظ شود

نایب رییس فراکسیون امید با تشریح نحوه تعامل و ساماندهی اصلاح‌طلبان داخل و خارج مجلس، گفت: اینکه برای جلوگیری از شکاف و اتفراق بین اعضای فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان خارج مجلس چه خواهیم کرد، فکر می‌کنم مسئله کاملا محفلی است. رویکردها در گذشته نشان داده - حداقل در انتخابات رییس مجلس - دکتر عارف به راحتی کنار کشید تا همبستگی ایجاد شود. شاید این مسئله ساختارمند نبود ولی در درون خودش به دلیل روحیه جمعی، به وجود آمد. اینکه تعدادی از اعضای فراکسیون امید شامل آقایان عارف، صادقی و کواکبیان که دبیرکل جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلبی هستند، در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلب حضور دارند و حالا سه نفر از اعضای فراکسیون امید مجلس نیز به عضویت این شورا درخواهند آمد، نشان  از میزان همبستگی و همدلی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید مجلس برای جلوگیری از واگرایی و ریزش مجدد انجام می‌شود. با این راهبرد خواهیم توانست در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت واحد عمل کنیم.

 

حسین‌زاده تاکید کرد: ضروت همگرایی اصلاح‌طلبان در کلان‌شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و ارومیه و کسب صندلی‌های شورای شهر و روستا به شدت احساس می‌شود.

نایب رییس فراکسیون امید متذکر شد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پی مدل و قالب مدیریتی است تا بتواند براساس آن حداکثر همگرایی تشکل‌های هجده‌گانه و فراکسیون امید را در سطح گسترده عینیت ببخشد.

همگرایی فراکسیون امید در حذف ۱۸ امضاء از پای استیضاح فانی

حسین‌زاده ادامه داد: نمونه این همگرایی استیضاح وزیر آموزش و پرورش است. در دو نشست شورای مرکزی و مجمع عمومی فراکسیون به تفصیل درباره دلایل استیضاح و بی‌اثر بودن این کار بر بهبود معیشت و وضعیت شغلی فرهنگیان صحبت کردیم. یکی از سوالات اساسی این بود که آیا با تغییر وزرای آموزش و پرورش در ۱۰ دولت گذشته تغییری در بهبود حقوق و دستمزد  فرهنگیان به وجود آورد؟ به این نتیجه رسیدیم که واقعا اینطور نبوده است به همین دلیل تصمیم جمعی این شد که ۱۸ اصلاح‌طلب امضاء‌کننده استیضاح رفتند امضای خود را پس گرفتند. این کار نشان دهنده یک حرکت انسجامی در اصلاح‌طلبان مجلس بود. حتی نظر برخی دوستان استیضاح برخی دیگر از وزرا بود که پس از بحث و تبادل نظر پذیرفتند که از عقل جمعی تبعیت کنند.

استراتژی تحکیم همبستگی جریان اصلاحات همچنان در دستورکار

نایب رییس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم تا همبستگی درون سازمانی اصلاح‌طلبان مجلس محکم‌تر شود همچنین در پی تسری این همبستگی  به بخش‌های خارج از مجلس جامعه اصلاح‌طلب هستیم تا صدای واحد و مشترکی از جریان اصلاحات در جامعه شنیده شود.

در انتخاب سال آینده رییس و هیات رییسه  مجلس منفعل نیستم

حسین‌زاده مشارکت فعال اصلاح‌طلبان مجلس در انتخابات سال آینده رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی را نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت دانست و افزود: برنامه‌ها و استراتژی اصلاح‌طلبان مجلس پس از  پایان انتخاب هیات رییسه فعلی مجلس آغاز شده است و  نسبت به انتخاب سال آینده رییس و هیات رییسه مجلس منفعل نخواهیم بود. همین طور برای سالهای باقی مانده از عمر مجلس دهم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. با تدوین اساسنامه و  آیین‌نامه‌های کمیته‌های فراکسیون، برنامه منسجمی را برای حضور فعال و با برنامه در این مجلس تدارک دیده‌ایم.

نایب رییس فراکسیون امید تاکید کرد: حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان مجلس را با نگاه خروجی‌گرایانه مورد بررسی قرار می‌دهیم. اینکه آیا در هر یک از دو قالب شکلی مذکور می‌توانیم خواسته‌ها و انتظارات مردم از جریان اصلاحات را عینیت ببخشیم، دنبال تحقق این مسئله هستیم.

منع احمدی‌نژاد تاثیری در حضور پررنگ انتخاباتی اصولگرایان ندارد

نایب رییس فراکسیون امید حسین‌زاده، در پاسخ به این پرسش که منع احمدی‌نژاد چه تاثیری بر حضور اصولگرایان در انتخابات ۹۶ خواهد داشت، گفت: رقابت جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در انتخابات سال آینده موجب پویایی اجتماعی جامعه می‌شود. متاسفانه یکی از مشکلات جامعه ما این است که امر سیاسی به مفهوم واقعی خود نتوانسته شکل بگیرد. جریان‌های سیاسی در نازل‌ترین مرتبه یعنی تنش‌ها، خودی و غیرخودی کردن‌ها و برچسب زدن به یکدیگر درجا زده‌اند. ای کاش فضای رقابتی خیلی خوبی برای انتخابات سال آینده به وجود بیاید تا اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با طرح اندیشه، ارائه برنامه و معرفی نامزدها سعی کنند تا حداکثر آراء مردم را کسب کنند.

وی ادامه داد: برخی تحلیل‌گران سیاسی و چهره‌های اصولگرا معتقدند با منع رییس دولت‌های نهم و دهم برای حضور در انتخابات سال آینده اصولگرایان نخواهند توانست حضور پررنگی در این انتخابات داشته باشند اما بنده با آنان موافق نیستم. فکر می‌کنم جریان اصولگرا اگر بخواهد می‌تواند به انسجام داخلی برسد و حتی روی یک گزینه به اجماع برسد و اصولگرایان نیز قطعا برای دو انتخابات سال ۹۶ برنامه دارند.

برای بهبود شرایط داخلی و خارجی پا به میدان گذاشتیم

حسین‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۶ صرفا برای از میدان به‌در کردن منتقدان تندروست یا برنامه‌ریزی برای آبادانی کشور، گفت: باید صادقانه پذیرفت که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، ایران عزیز را دوست دارند و نسبت به منافع ملی، حساس هستند. اگر اصلاح‌طلبان برای حضور در قدرت سیاسی کشور تلاش می‌کنند صرفا برای کسب قدرت نیست بلکه برای توسعه کشور و بهبود شرایط غیرقابل قبول در عرصه‌های بین‌المللی است. حضور اصلاح‌طلبان در  شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری برای کسب قدرت نیست بلکه هدف این است که با سهیم شدن در قدرت سیاسی، قدرت کشور در جهان افزایش یابد، منافع ملی تامین شود و توزیع درست و عادلانه قدرت اتفاق بیفتد. جریان اصلاحات در قالب کار تشکیلاتی و حزبی در پی عینیت‌بخشی به اهداف عالی و کلان کشور است.

نایب رییس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: معتقدیم اگر سطوح زنجیره فعالیت سیاسی اعم از شورای شهر، کنش‌گران و نخبگان مراکز استانی، شاخه‌های احزاب در استان‌ها، فراکسیون امید و شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با یکدیگر همبستگی نداشته باشند قاعدتا به یک خروجی مشترک برمبنای استراتژی و اهداف کلان جریان اصلاحات نمی‌رسیم. باید کشور را متعالی‌تر از این که هست، اداره کرد و کل درآمدهای نفتی در دولت‌های گذشته باید خودش را در توسعه پایدار ایران، ظهور می‌داد و مردم این انتظار را دارند.

نگاه استراتژیک اصلاح‌طلبان به انقلاب و نظام ضروری است

حسین‌زاده تاکید کرد: اصلاح‌طلبان باید نگاه استراتژیک به انقلاب اسلامی، نظام، امنیت و منافع ملی داشته باشند و برای تحقق آن باید درون خود اتحاد و هبستگی به وجود آورند. نسبت عملکرد جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باید به گونه‌ای باشد که مردم تفاوت عملکرد هر دو جریان را به روشنی درک کنند به بیان دیگر این نگرش‌ها و رویکردهای متفاوت به فعالیت سیاسی و اداره امور است که بین جریان‌های سیاسی تفاوت به وجود می‌آورد و مردم را به سطحی از آگاهی و تحلیل می‌رساند که به کدام جریان رای بدهد.

برخی چهره‌های سیاسی با درگیری‌های سیاسی مردم را سردرگم کرده‌اند

نایب رییس فراکسیون امید اظهار تاسف کرد: برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی با ایجاد فضای غبارآلود، زد و بند، بگم‌بگم و درگیری‌های سیاسی و بی‌اخلاقی جامعه را سردرگم کردند. خواهشم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان این است که با برنامه در انتخابات سال آینده حضور یابند تا مردم دچار سردرگمی نشده و بتوانند آینده ترسیم شده خود را براساس برنامه‌ریزی‌های حزبی رقم بزنند.

پول توجیبی دانستن اصلاح‌طلبان توهین است

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به این سخن برخی اصلاح‌طلبان که معتقدند «رییس‌جمهور به اصلاح‌طلبان به چشم پول توجیبی می‌نگرد» واکنش نشان داد و  گفت: نباید همه چیز را سیاه دید. ادبیات پول توجیبی از سوی هر کسی که مطرح شده باشد، ادبیات در شان اصلاح‌طلبان نیست. این سخن توهین به کل اصلاح‌طلبان و کوچک کردن این جریان است. چرا گفتمان خود را سیاسی نکنیم؟

حسین‌زاده ادامه داد: شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای این به وجود آمد تا ضمن احترام به تفاوت نظرات و سلایق در جریان اصلاح‌طلب بر اساس یک عقل جمعی، رفتار حزبی و جریانی نشان دهند و همه اجزاء شورای عالی از نظر اخلاقی موظف به پایبندی به تصمیمات جمعی هستند.

نایب رییس فراکسیون امید با وارد دانستن انتقاداتی به عملکرد دولت، گفت: در این که به عملکرد دولت در بخش‌های مختلف انتقاداتی وارد است، شکی نیست حتی ممکن است دلیل شکل‌گیری بخشی از انتقادات عدم اطلاع‌رسانی دولت از عملکرد خود باشد مهم این است که منتقدان مجال طرح نظرات خود را پیدا کنند. معتقدم در دولت در حوزه سیاست خارجی خیلی خوب عمل کرده است اما در حوزه اقتصادی نیازمند تلاش بیشتری است هرچند که توانسته کشور را از بحران‌های سنگینی نجات دهد. معتقدم باید با این دولت کار را ادامه داد منتهی با برنامه و راهبرد مشخص.

روحانی باید فرصت به سرانجام رساندن برنامه‌هایش را داشته باشد

حسین‌زاده بنده معتقدم با وجود تمام مشکلات و تنگناها و با همه انتقاداتی که به دولت روحانی وارد است، ایشان باید فرصت به سرانجام رساندن برنامه‌هایش در دولت آینده را داشته باشد. این نظر شخصی بنده است اما نظر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان  چه خواهد بود؟ به نظر بنده باید صبر کرد تا طی یک ماه آینده پس از بحث، بررسی و ارائه ادله‌های مختلف و چکش‌کاری آنها، سیاست واحد اصلاحات مشخص شود. ائتلاف اصلاح‌طلبان و دولت در قالب گفت‌وگو و نقادی مبانی نظری و خواسته‌های دو طرف شکل خواهد گرفت و سهم مطالبات جمعی مردم در این ائتلاف نباید فراموش شود.

تشریح دلایل انجام نشدن نشست اصلاح‌طلبان و رییس‌جمهور

نایب رییس فراکسیون امید در واکنش به این پرسش که چرا رییس‌جمهور به درخواست دیدار اصلاح‌طلبان مجلس که اواسط شهریورماه ارائه شده است توجهی نکرده است، گفت: فراکسیون امید از رییس‌جمهور درخواست دیدار کرده است اما به دلیل سفر رییس‌جمهور به نیویورک و سفرهای دوره‌ای ایشان، این درخواست بی‌جواب مانده است البته شورای مرکزی بیکار ننشست و در این مدت با امیری، انصاری و نوبخت معاونان پارلمانی و حقوقی و سخنگوی دولت دیدار و گفت‌وگو داشت و در آینده نیز  با رییس‌جمهور دیدار خواهیم داشت.

مردم قاضی خوبی برای قضاوت چرایی دیدار نکردن رییس‌جمهور با اصلاح‌طلبان هستند

حسین‌زاده با اشاره به تاثیر  بی‌توجهی رییس‌جمهور به این درخواست اصلاح‌طلبان و اثر آن بر بدنه اجتماعی جامعه، گفت: این دیدار باید حتما انجام شود. مبنای این درخواست، ملت ایران و بدنه‌ای از ملت است که پرسشگر است و می‌خواهد از کانال اصلاح‌طلبان به پاسخ‌هایش برسد. اگر این جلسه تشکیل نشود به فضای سیاسی و ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت بی‌احترامی خواهد شد و مردم قضاوت خواهند کرد.

آقای رییس‌جمهور، باید صدای اصلاح‌طلبان را بشنوید

نایب رییس فراکسیون امید خطاب به دکتر روحانی هشدار داد: اگر آینده سیاسی خود و برنامه‌های دولت برای‌تان مهم است باید با اصلاح‌طلبان نشست داشته باشید و صدا و نظرات آنان را بشنوید. ما و شما ادعا می کنیم هدف مشترک داریم. آیا این ادعا، یک شوی انتخاباتی است یا مبنای واقعی ائتلاف است؟ سر بزنگاه‌هاست که ابهامات و انتقادات باید پاسخ داده شود.

جمع‌آوری و دسته‌بندی سوالات اصلاح‌طلبان در دبیرخانه فراکسیون امید

حسین‌زاده از جمع‌آوری و دسته‌بندی سوالات اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور توسط دبیرخانه شورای مرکزی فراکسیون امید خبر داد و افزود: فرم‌های سوال را از همه دوستان دریافت کرده‌ایم حتی سوالات اصلاح‌طلبان خارج از مجلس را هم گردآوری کرده‌ایم و دبیرخانه همه سوالات را پالایش کرده و در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی، اقوام و مذاهب، اصلاح‌طلبان، مطالبات اقتصادی، فرهنگی و اداری دسته‌بندی کرده است و بی‌آنکه بخواهیم  مچ‌گیری کنیم، سوالات‌مان را از رییس‌جمهور و سایر دولت‌مردان خواهیم پرسید حتی آمارسنجی کرده‌ایم و اطلاعات را در قالب نمودارهای سینوسی مصور کرده‌ایم.

​​

نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد: دبیرخانه فراکسیون امید برنامه های وزرای کابینه یازدهم را براساس برنامه هایشان پایش و خروجی های کار آنان را آنالیز کرده است. این مسئله یکی از مهمترین مطالبات مردم و اصلاح طلبان است که در جلسه مشترک با رییس جمهور حتما درباره آن صحبت می کنیم. البته انتقادات فراکسیون به عملکرد وزرا و مدیران اجرایی را به صورت جدی در جلسات مشترک با معاونان پارلمانی، حقوقی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح شده است.

فقط رییس‌جمهور می‌تواند ضعف مدیران دولت را حل کند

حسین‌زاده با تشریح انتقادات فراکسیون امید نسبت به عملکرد دولت، گفت: فراکسیون نسبت به تعامل دولت با اصلاح طلبان، عملکرد مدیران دولت و کم توجهی مدیران اجرایی به مواردی که دلسوزانه بیان شده است، نقد جدی دارد. مطرح کردن این مسائل با سه مسئول دولتی فوق دردی را دوا نمی کند چون تصمیم گیرنده شخص رییس جمهور است.

نایب رییس فراکسیون امید با بیان اینکه همه برنامه های دولت صددرصد کامل نبوده، گفت: دولت مسیری را شروع کرده که در برخی امور جواب داده، در برخی امور جواب نداده و در برخی امور نیز در آینده خودش را نشان خواهد داد. مثلا موضوع برجام، هنوز به صورت ملموس تاثیرات خودش را در حوزه های اقتصادی نگذاشته اما امید بر این است که تاثیرات مثبت خود را در این حوزه بگذارد. برای تاثیر ملموس برجام در حوزه های اقتصادی نیازمند تداوم روند جاری در عرصه دیپلماسی هستیم.

ترمیم کابینه عقلا و منطقا لازم بود

حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به عزم دولت برای ترمیم کابینه جهت تامین نظر مردم و جریان های سیاسی، گفت: ترمیم کابینه هم عقلا و هم منطقا تصمیمی درست و لازم بود. نه تنها سه وزیر  فرهنگ، ورزش و آموزش و پرورش بلکه هر وزیر و تیم اجرایی که عملکرد ضعیف و غیرقابل دفاعی داشته باشد، اگر تغییر نکند به برنامه ها، اهداف  و شخص رییس جمهور ضربه می زند. ترمیم کابینه در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی که دچار مشکلات متعددی است، لازم و ضروری است.

نایب رییس فراکسیون امید تاکید کرد: مدیران تغییر می کنند برای خروجی های بهتر، حال با نگاه کارکردگرایانه باشد یا با نگاه انتخاباتی.

تاکید بر تعامل صددرصدی فراکسیون امید با دولت

حسین‌زاده با اشاره به کیفیت تعامل دولت و مجلس، گفت: فراکسیون امید تعامل صددرصدی با دولت داشته است. برآیند تعامل مجلس دهم نسبت به مجلس نهم با دولت بهتر بوده اما این سخن به معنای این نیست که مجلس نهم تعامل خوبی با دولت نداشت. مجلس نهم در مسئله برجام نشان داد همراهی خوبی با دولت داشت که اگر این طور نبود به این راحتی ها حل نمی شد.

از حرف حق وزرا و لوایح دولت حمایت می‌کنیم

نایب رییس فراکسیون امید ادامه داد: تمام هم و غم فراکسیون امید حمایت از دولت است به همین دلیل وقتی احساس می کنیم وزرا یا لوایح مختلف دولت حرف حقی می زند، از آن حمایت می کنیم. این اقدام ما به معنای این نیست که فراکسیون از عقلانیت، ایده و خلاقیت تهی است. در برخی مسائل پیام ها و سیگنال های منفی به دولت می دهیم اما این کارمان نیز به معنای مخالفت با دولت نیست بلکه مسیر مدنظر دولت در موضوع مورد نظر را درست نمی دانیم و معتقدیم باید اصلاح شود.

متاسفانه تعامل دولت با اصلاح‌طلبان حداکثری نیست

حسین‌زاده تاکید کرد: سعی مان تعامل حداکثری با مدیران اجرایی است اما به نظر می رسد تعامل حداکثری چندان مورد دولتمردان  نیست. تا زمانی که نشست اصلاح طلبان و رییس جمهور برگزار نشود، نمی توان انتقادات دلسوزانه خود را آن طور که باید به گوش دکتر روحانی برسانیم.

این نماینده اهل سنت مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد شدید به توهین یک مداح مشهور به ساحت امام حسین (ع)، گفت: تحریف، افترا، تهمت و توهین به اهل بیت پیامبر (ص) توسط هر کسی انجام شود، مذموم است و گوینده باید دیدگاه و گفتار خود را اصلاح کند.‍‍‍‍‍

متهم کردن مسئولان اجرایی توسط تریبون‌داران محکوم است

حسین‌زاده متهم کردن مسئولان اجرایی توسط برخی جریان ها و چهره های صاحب تریبون را نکوهش کرد و افزود: همه افراد و چهره ها و جریان های سیاسی اخلاقا موظف به رعایت اخلاق انسانی هستند. حالا اگر جریان یا فردی به این اخلاق توجهی نکرد، چطور می توان فرد یا جریان مورد نظر را اصلاح کرد؟ اگر نقدی وجود دارد باید براساس اطلاعات و آمار دقیق و از طریق گفت و گو باید مطرح شود. اصلاح طلبان نیز به عملکرد احمدی نژاد نقد داشتند. نقدشان را هم براساس عملکرد دولت وی در هزینه‌کرد منابع عظیمی نفتی بیان کردند و توهینی به ایشان نکردند. افراد و جریان های سیاسی تا خود نخواهند اصول اخلاقی و انسانی رعایت نمی شود.

نایب رییس فراکسیون امید با اظهار تاسف از شکل گیری چنین فضایی از سوی منتقدان غیرمنصف دولت، گفت: متاسفانه از چند ماه قبل که هنوز فضای انتخابات شکل نگرفته است، هجمه‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و توهین‌های سازماندهی شده‌ای علیه دولت شکل گرفته است. آیا دستگاه‌های نظارتی و قضایی اقدامی برای برخورد با هتاکان انجام داده اند؟ اگر دستگاه قضایی، دستگاه های امنیتی و وزارت کشور سفت و سخت در برابر توهین کنندگان می ایستادند و تلاش می کردند ساحت فضای سیاسی و اجتماعی بی‌آنکه امنیتی یا بسته شود از هر بی‌اخلاقی پاک شود، موجب رسیده شدن حرف و سخن جریان‌های سیاسی به گوش مردم می شد و آنان در فضای بهتری دست به انتخاب می‌زدند.

حسین‌زاده تاکید کرد: دستگاه‌های امنیتی با همکاری دستگاه قضایی و وزارت کشور  باید توهین کنندگان به مسئولان و نامزدهای انتخابات را شناسایی و طبق قانون با آنان برخورد کنند.

منع احمدی‌نژاد به معنای حمایت نظام از روحانی نیست

حسین‌زاده منع احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات ۹۶ را به معنای حمایت نظام از دکتر روحانی ندانست و اظهار کرد: این تحلیل درست نیست و بنده نمی‌خواهم نیت‌خوانی کنم. مقام معظم رهبری در همه دوره‌ها سعی در بی‌طرفی داشته‌اند اما هزینه جدی حضور احمدی‌نژاد، تنش شدید در جامعه، چندپارگی سیاسی و خدشه‌دار شدن وفاق ملی می‌بود. اصولگرایان گزینه‌های متعدد دیگری برای مطرح کردن دارند.

تخریب دولت با برنامه انجام می‌شود

نایب رییس فراکسیون امید با اشاره به اقدامات منتقدان اصولگرای دولت یازدهم، گفت: سطح بالای تخریب دولت و زیر سوال بردن اقدامات دو سال گذشته و بی‌اخلاقی‌های سیاسی قطعا بی‌برنامه انجام نمی‌شود.

توجه به سیاستهای کلی انتخابات حق‌الناس را بیشتر حفظ می‌کند

حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سیاستهای کلی انتخابات، گفت: در گذشته موارد متعددی وجود داشت که مقام معظم رهبری تصمیم به ابلاغ این سیاستها گرفتند. معظم له شناخت، نگاه عمیق تر و بالاتر و پیش بینی های بهتری نسبت به جامعه دارند که در قالب شعار سال ابلاغ می شود. یقینا در  ابلاغ سیاستهای کلی انتخابات نیز دغدغه ها و نگرانی هایی وجود دارد که توجه به آنها می تواند حق‌الناس را بیشتر حفظ کند.

نایب رییس فراکسیون امید افزود: قانون انتخابات کشورهای توسعه یافته برای نامزدهای ثبت نام کننده انتخابات در نظر می گیرد. اگر نامزدها نتواند نصاب لازم را کسب کند باید هزینه های پرداخت شده توسط حزب را بازپرداخت کنند. این کار، کار درستی است که در ایران نیز ساز و کار دقیقی در همه حوزه ها برای  انتخابات داشته باشیم. ستاد برگزاری انتخابات وزارت کشور و مجلس با همکاری دستگاه های مسئول در امر نظارت و اجرای انتخابات در تدوین قانون سیاستهای اجرایی انتخابات باید مطالعات جامعی داشته باشند به نحوی که این قانون پیش‌بینهای خوبی برای شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی و ممنوعیت دخالت نیروهای نظامی و قوای سه گانه در فرآیند انتخابات داشته باشند.

منابع مالی و نفوذ سیاسی و اقتصادی نیروهای مسلح و قوای سه گانه نباید صرف پیروزی یا شکست نامزدهای انتخابات شود

حسین‌زاده ادامه داد: اینکه عده ای امنیت برگزاری دقیق انتخابات را بر عهده داشته باشند به معنای حفاظت و حراست از حق انتخاب مردم است که اقدام خوبی است اما اگر عکس این مسئله اتفاق بیفتد موضوع زیر سوال می رود. مقام معظم رهبری در بند ۱۶ سیاستهای ابلاغی انتخابات بر عدم حمایت نظامیان و دولتی ها از نامزدهای انتخابات تاکید کرده اند و این یعنی منابع مالی و نفوذ سیاسی و اقتصادی نیروهای مسلح و قوای سه گانه نباید صرف پیروزی یا شکست نامزدهای انتخابات شود.

انتشار فیش‌های حقوقی اصلاح‌طلبان اعتماد جامعه به بدنه اصلاح‌طلب را بیشتر می‌کند

نایب رییس فراکسیون امید در بخش دیگری از این گفت‌وگو با استقبال از انتشار فیش های حقوقی اصلاح طلبان، گفت:  قطعا این پیشنهاد تاثیرات مثبتی برای اصلاح طلبان خواهد داشت. بنده این پیشنهاد را خیلی خوب می دانم. انتشار فیش های حقوقی اصلاح طلبان موجب اعتماد جامعه به بدنه اصلاح طلب می شود. این مسئله را در جلسه هیات رییسه فراکسیون امید مطرح کردم که با استقبال دوستان همراه شد.

وی در واکنش به این پرسش که آیا در جریان اصلاحات فرد یا افرادی وظیفه لابی‌گری با چهره‌ها و جریان اصولگرا برای حداکثر کردن مباحث اخلاقی و حداقل کردن تخریب‌ها بر عهده دارند، گفت: هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم بر شدت هجمه های چهره های اصولگرا افزوده می شود و وجود چهره‌هایی که بتوانند از چنین مسائلی جلوگیری کنند، بیشتر احساس می شود. باید برای تعیین فرد یا افراد برنامه‌ریزی کنیم.

حسین‌زاده در واکنش به این پرسش که چرا رییس فراکسیون امید پس از شکست در انتخابات ریاست مجلس چه در فراکسیون و چه در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با چراغ خاموش حرکت می کند، گفت: دکتر عارف تمام وقتش را برای پیگیری کارهای فراکسیون گذاشته است و اقدامات هیات رییسه فراکسیون براساس جهت‌دهی‌های ایشان انجام می‌شود. کارهای خوبی در حال شکل گیری است اما اینکه چرا اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم، ضعف تشکیلاتی اصلاح‌طلبان و دولتمردان است، این مسئله به معنای بیکار نشستن ما نیست.

برای عارف تصمیم‌گیری نمی‌کنیم بلکه تقسیم کار می‌کنیم

نایب رییس فراکسیون امید افزود: به دلایل مختلف در شورای مرکزی فراکسیون تصمیم گرفتیم ایشان نامزد ریاست کمیسیون آموزش و تحقیقات نشود. هیات رییسه فراکسیون هرگز برای دکتر عارف تصمیم گیری نمی کنند بلکه براساس رای جمعی و راهبردهای تشکیلاتی در صحن علنی، فراکسیون امید و کمیسیون های تخصصی تقسیم کار کرده‌ایم و  دکتر عارف نیز تابع نظرات جمعی است.

در نشست خبری محدودیت‌های اصلاح‌طلبان را تشریح می‌کنیم

حسین‌زاده در واکنش به این پرسش که خروجی کار فراکسیون امید طی چند ماه گذشته چه بوده، گفت: محدودیتهای فراکسیون بسیار زیاد است. می توانیم در قالب نشست خبری و در پاسخ به پرسشگری رسانه ها بخش هایی از این محدودیت ها را به اطلاع افکار عمومی برسانیم.

نایب رییس فراکسیون امید بر تقویت تعامل فراکسیون امید با رسانه ها تاکید کرد و افزود: فراکسیون امید طبق اساسنامه هر شش ماه گزارش کارنامه خود را به اطلاع افکار عمومی خواهد رساند علاوه بر آن با استقبال هیات رییسه فراکسیون به ویژه شخص دکتر عارف قرار است به زودی نشست های خبری با حضور رسانه ها برگزاری کنیم تا  هم در جریان مطالبات رسانه ها از فراکسیون قرار بگیرم و هم فراکسیون بتواند از نظرات رسانه ها برای رفع ایرادات و کاستی ها استفاده کند. قطعا آن جامعیت نگاهی که رسانه ها در ارزیابی فضای سیاسی کشور و رصد جریان های سیاسی دارند ما در فراکسیون نداریم.

اگر به رسانه ها پاسخگو نباشیم هر آنچه انجام می دهیم فقط شوی سیاسی است

حسین‌زاده پیشنهاد داد: چه خوب است رسانه وزینی چون ایسنا با تهیه فرم پرسشنامه ای مطالبات  نخبگان جامعه و عموم مردم در بخش های مختلف را جویا شود سپس این پرسشنامه ها در اختیار دبیرخانه فراکسیون گذاشته شود تا فراکسیون بتواند در جهت تامین نظرات نخبگان و مردم اصلاح روش کند. اگر نخواهیم به رسانه ها و مردم پاسخگو نباشیم هر آنچه انجام می دهیم فقط یک شوی سیاسی است. اگر واقعا به دنبال خروجی مناسب هستیم باید این نشست ها برگزار شود.

نایب رییس فراکسیون امید در پیشنهاد دیگری خواستار حضور خبرنگاران رسانه ها در دبیرخانه فراکسیون و اطلاع از روند کار فراکسیون و اعلام عمومی عملکردهای مثبت و منفی فراکسیون از طریق گزارش ها و مقالات خبری  به مردم شد.

وی اظهار کرد: باورم این است که خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و روزنامه‌ها از نهادهای ناظر خوب، سالم و واقعی هستند که می‌توانند کمک خوبی برای دستگاه‌های ناظر باشد. قطعا اگر عشق و علاقه در این حرفه نباشد هیچ فردی نمی‌تواند ادامه دهد. حقوق و مزایای صنف مطبوعاتی‌ها بسیار ناچیز است. سیاست‌مداران و نمایندگان باید نشان دهند که به مشکلات صنفی خبرنگاران و رسانه‌ها توجه جدی دارند.

متهم کردن افراد قبل از اثبات جرم در مسئله حقوق‌های نامتعارف، غیراخلاقی بود

حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو نام بردن از اشخاص در مسئله حقوق های نامتعارف قبل از صدور حکم توسط دادگاه را محکوم کرد و افزود: حالا که هنوز حکم محکومیتی برای افرادی که اسم شان مطرح شده صادر نشده است، انتظار می رفت از خودشان پرسیده می شد. متهم کردن افراد بی آنکه درباره کم و کیف کار و حقیقت ماجرا پرسیده شود، کار غیراخلاقی بود که متاسفانه توسط مدعیان دینداری و قانونمداری انجام شد.

نایب رییس فراکسیون امید تاکید کرد: باید با ریشه های فساد چه در حقوقهای نجومی و چه در املاک نجومی به شدت برخورد شود.

املاک نجومی واکنش به حقوق‌های نجومی نیست

حسین‌زاده در واکنش به این مسئله که آیا دلیل ورود مجلس و اصلاح طلبان به تخلفات شهرداری تهران در واگذاری املاک به برخی مدیران واکنش به انتشار نام افراد متهم در حقوق های نامتعارف است با بیان لفظ جلاله، گفت: لِاللهً هدفی جز پرسشگری نداریم. اینکه برخی تلقین می کنند تحقیق و تفحص از شهرداری تهران واکنش به حقوق های نجومی یا مچ گیری از اصولگرایان است را به شدت رد می کند. موضوع تفحص از شهرداری تهران از سال آخر مجلس نهم  کلید خورد. در آن مقطع اصلا صحبتی از حقوق‌های نامتعارف مطرح نبود که حالا عده‌ای موضوع تحقیق و تفحص را به حقوق‌های نامتعارف مرتبط می‌کنند. مدیران شهرداری نیز تا حدود زیادی از این مسئله مطلع بودند.

نایب رییس فراکسیون امید بر ضرورت تحقیق و تفحص از شهرداری تهران تاکید کرد.

تشریح محورهای تفحص از شهرداری تهران

حسین‌زاده تاکید کرد: مردم تهران حق دارند بپرسند عوارضی که به شهرداری می پردازند در کجا و چگونه هزینه می شود. با سازمانی روبرو هستیم که بودجه های سالیانه اش اندازه بودجه های دولتی است. با ساختار انسانی حدود ۷۰ هزار نفری و مجموعه پرداخت‌های چند صد میلیارد تومانی روبرو هستیم. روی چنین ساختاری باید نظارت مالی دقیق شود. گذشته از آن، امورات واگذاری پیمان‌ها، پروژه‌ها و قراردادها و نوع انجام کارها، راستی‌آزمایی طرح‌های جامع و تفصیلی و یافتن این پرسش که چرا در تهران همه چیز توسط شهرداری فروخته می شود؟ را در قالب محورهای تحقیق و تفحص دنبال می‌کنیم.

این عضو کمیسیون عمران ادامه داد: همه اینها باعث می‌شود متقاضیان تحقیق و تفحص در دسته‌بندی‌های فنی، مالی، اقتصادی و اداری شهرداری تهران را مورد پرسشگری قرار دهیم.

شهردار تهران در ۱۱ سال گذشته با بودجه و امکانات شهرداری چه کرده است؟

وی گفت: آیا تهرانی که حدود یک چهارم جمعیت ایران را در خودش جای داده و جمعیت روزانه‌اش بالغ بر ۱۶ میلیون نفر و در شب با جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر روبروست و اعتبارات شهری هزاران میلیارد تومانی دارد، نباید از مدیرانش که ۱۱ سال است در مصدر کار قرار دارند پرسشگری کرد که طی این مدت چه کرده‌اند؟ چرا هر کس شهردار تهران می شود به فکر می افتد تا رییس جمهور شود؟ در شهرداری تهران سازمان دهی های وسیعی وجود دارد.

مدیران شهرداری صادقانه به پرسش‌ها پاسخ دهند

حسین‌زاده تاکید کرد: چرا نباید در شهرداری تهران شفاف‌سازی شود؟ اصلاح‌طلبان آنقدر شهامت دارند که اگر بعد از تحقیق و تفحص از شهرداری متوجه پاک بودن مدیران این سازمان بزرگ شدند به صراحت به اشتباه خود اعتراف کنند به شرط آنکه مدیران شهرداری صادقانه به پرسش‌های نمایندگان پاسخ دهند.

این عضو کمیسیون عمران افزود: کمیسیون عمران کلیه اسناد و مدارک را جمع آوری کرده و به زودی با متقاضیان تحقیق و تفحص جلسه خواهد داشت. اگر متقاضیان قصد ادامه تفحص را داشته باشند، کمیسیون عالی‌ترین مقام شهرداری تهران یعنی شهردار را برای پاسخگویی به کمیسیون دعوت می کند. بعد از آن مجددا از متقاضیان تفحص پرسیده می شود که آیا توضیحات شهردار را قانع کننده می دانند یا خیر. در صورت منفی بودن پاسخ ظرف یک هفته کمیسیون، تقاضا را به صحن علنی مجلس ارجاع خواهد داد.

منتشر کننده فساد شهرداری سوالاتی داشته که نمایندگان نیز همان سوالات را دارند

حسین‌زاده برخورد تند شهرداری تهران با منتشر کننده فساد شهرداری را نکوهش کرد و افزود: کاش شهرداری تهران ابتدا حقانیت خود را اثبات می کرد و بعد از منتشر کننده فساد در واگذاری املاک نجومی، شکایت می کرد. در جامعه یک نوع بی اعتمادی به این رفتار شهرداری تهران به وجود آمده است. چرا با خبرنگاران مربوطه چنین ناروا برخورد شد. آنان سوالاتی را مطرح کردند که نمایندگان مجلس نیز همان سوالات را دارند.

رفتار دوگانه دستگاه قضا در تقدیر و برخورد با منتشرکنندگان نام متخلفان

این عضو کمیسیون عمران با اشاره به رفتار دستگاه قضایی در تقدیر از منتشر کنندگان نام متخلفان فیش های حقوقی و برخورد شدید با منتشر کنندگان فساد در شهرداری تهران و تاثیر منفی این رفتار بر جامعه، گفت: برخورد دستگاه قضایی را در رسیدگی به این دو پرونده را عادلانه نمی دانم. بزرگترین اختلاس ها صورت گرفت، تا سالها نام افراد به صورت اختصار نوشته میشد. سرجمع حقوق های نامتعارف هر قدر بوده باید با متخلفان برخورد شود اما رفتار دستگاه قضایی باید عادلانه باشد. مگر قانون اساسی غیر از این قوای سه گانه طلب دارد؟

وی تاکید کرد: برخی از نمایندگان این مسئله را در مجلس تذکر داده اند.

شهرداری تهران سال‌هاست همه چیز شهر را می‌فروشد

حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که  چرا کمیسیون عمران به مسئله فروش تراکم در تهران ورود نمی کند، گفت: یکی از نقاط ضعف کمیسیون عمران در همه دوره های مجلس همین مسئله است. شهرداری تهران سالهاست که همه چیز شهر را می فروشد. از هوا و فضا گرفته تا دید منظری و غیره. آیا شهرداری حق چنین کاری را دارد؟

معضلات ترافیکی با ساخت اتوبان صدر بیشتر شد

این عضو کمیسیون عمران از مدیران شهرداری تهران پرسید: با ساخت اتوبان سه طبقه صدر ضریب سرنشین در تهران نه تنها افزایش  نیافته بلکه کاهش داشته است. زمانی می توان معضلات شهر تهران در حوزه ترافیک را حل کرد که ضریب سرنشین حداقل به ۲.۵ نفر کاهش یابد. هنوز ضریب سرنشین در تهران بین ۱.۲ تا ۱.۷ است. هر چه اتوبان بیشتری ساخته می شود خودروی بیشتری هم در آنها تردد می کند.

اتوبان صدر مرز افراشتگی ایجاد کرد

حسین‌زاده متذکر شد: فروش تراکم فقط محدود به فروش فضا نیست بلکه اینها مرزهای افراشتگی است که شهرداری تهران می‌فروشد. اتوبان صدر برای کل فضای پیرامونی اش مرز افراشتگی به وجود آورده است. یکی از موضوعاتی که مدیران شهرداری و ناظران بر این نهاد عمومی غیردولتی بی تفاوت بوده اند، مخاطراتی است که امروز شهر تهران در حوزه فروش تراکم، آلودگی های زیست محیطی، ترافیک لجام گسیخته و افزایش رو به رشد جمعیت با آنها روبروست.

وی خطاب به شهردار و مدیران شهرداری تهران، اظهار کرد: این میزان تراکم فروشی شاید در کوتاه مدت پولی را عاید شما کند که تازه مشخص نیست به چه شکلی و در کجاها هزینه شده است اما در حوادث طبیعی و غیرطبیعی مثل آتش سوزی و زلزله مخاطرات به خوبی خودنمایی می کند. در کلان شهرهای کشورهای توسعه یافته هرگز برخورد بی رحمانه ای که شهرداری تهران با این شهر داشته وجود ندارد. شهرداری تهران به راحتی حتی فضاهای عمومی و فضاهای سبز شهر را می‌فروشد.

حسین‌زاده با خودانتقادی نسبت به عملکرد کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: این ضعف بنده و امثال بنده است که نظارت خود بر شهرداری تهران را در پایین ترین سطح اعمال کرده‌ایم. شهرسازی در تهران باید به مقیاس‌های انسانی نزدیک‌تر شود.

قانون جامع شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی در برنامه پنجم و ششم مغفول ماند

این عضو کمیسیون عمران با انتقاد از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بی توجهی به تدوین قانون جامع شهرسازی و معماری ایرانی - اسلامی در برنامه پنجم، اظهار کرد: این قانون در برنامه پنجم نوشته نشد و حالا مجددا در برنامه ششم از قلم افتاده است و حتی در صورت تدوین هم با توجه به روند تداوم یافته گذشته هیچ نظارتی بر اجرای درست آن نخواهد شد.

نقایص اتوبان ارتش ضعف برنامه‌ریزی‌های ترافیکی را نشان می‌دهد

حسین‌زاده با اشاره موانع تاسیساتی توسعه اتوبان ارتش و حذف کنارگذر در این اتوبان، گفت: این مسئله ناشی از ضعف برنامه‌ریزی‌های ترافیکی  و محاسباتی مهندسان راهسازی شهرداری است. اتوبان‌ها به خیال کاهش بار ترافیکی و تقسیم این بار در معابر و اتوبان‌های مختلف ساخته می‌شوند اما حقیقت این است که بار ترافیکی دقیقا به همان اتوبان‌ها سرازیر می‌شود. برای حل این مشکل محدودیت سرعت بر روی معابر و پل‌های پیرامونی به اجرا گذاشته می‌شود.

دلایل فرو ریزش‌های ایستگاه‌های مترو محور تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

وی جمع آوری اطلاعات فرو ریزش‌ها و فرونشست های متعدد معابر و تونلهای ایستگاه های در حال ساخت متروی تهران را از دیگر محورهای تحقیق و تفحص از شهرداری تهران دانست و خاطرنشان کرد: متقاضیان تحقیق و تفحص در حال جمع آوری داده های مربوطه هستند. نشست ها و فرونشست‌های ایستگاه‌های در دست ساخت متروی تهران حس عدم اطمینان و بی‌اعتمادی در شهروندان را به وجود آورده است. شهردار تهران باید در کمیسیون عمران به معضلات به وجود آمده در شهران، قیام و محلاتی پاسخ دهد.

افزایش برداشت آب از ذخائر زیرزمینی دلیل فرو ریزش‌های ایستگاه‌های مترو

حسین‌زاده مهمترین دلیل افزایش فرونشست های زمین محل احداث ایستگاه های متروی تهران را افزایش بی حساب و کتاب برداشت آب از ذخائر زیرزمینی دانست و افزود: نوع برخوردها با اکوسیستم بسیار بی‌رحمانه است به نحوی که از هیچ برنامه‌ریزی و روندهای توسعه پایدارانه‌ای تبعیت نشده است. متاسفانه نسل‌های آینده جایگاهی در برنامه‌ریزی‌های شهری ندارند. درصد استفاده از آبهای زیرزمینی در کشورهای توسعه یافته ۸ درصد است اما این عدد در ایران ۸۰ درصد است علاوه بر آن هدر رفت آب کشاورزی در ایران ۹۰ درصد است، این عدد عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

سازمان حفاظت محیط زیست باید به دستگاه اجرایی تبدیل شود

این عضو کمیسیون عمران سازمان حفاظت محیط زیست را مصون از پرسشگری دانست و در پیشنهادی خواستار مبدل شدن این سازمان به دستگاه اجرایی برای اعمال نظارت مجلس شد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در حال حاضر در حد یک سازمان توصیه‌گر و راهبر باقی مانده است. این سازمان حتی قدرت نصب تابلو برای حفاظت از محیط زیست را ندارد چون یک سازمان اجرایی نیست. تا مادامی که این سازمان به دستگاه اجرایی تغییر وضعیت ندهد نمی تواند اهداف راهبردی را پیاده کند.

حسین‌زاده در پایان از برنامه‌ریزی برخی نمایندگان برای ارائه طرح تبدیل وضعیت سازمان حفاظت محیط زیست از سازمان توصیه‌ای به دستگاه اجرایی خبر داد و افزود: اگر دولت لایحه ندهد خودمان این کار را انجام می‌دهیم. محیط بانان جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه هستند. هستی و خانواد خود را برای محافظت از گونه‌های جانوری و گیاهی  کشور هزینه می‌کنند اما  به راحتی کشته می‌شوند، مورد بی‌حرمتی قرار می گیرند، فحش می خورند و حقوق و مزایای ناچیزی دریافت می کنند. چرا باید این طور باشد؟ باید برای این مسائل تدبیر کرد.