کد خبر: ۱۴۰۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۴۱۳

حال و هواي مجلس در برابر وزراي پيشنهادي / صف‌آرايي اصولگرايان، حمايت فراكسيون اميد

يكشنبه آينده سه وزير پيشنهادي براي وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در حالي براي جلب راي اعتماد نمايندگان به ساختمان بهارستان مي‌روند كه تكليف فراكسيون‌هاي سياسي مجلس تا حد زيادي روشن شده است.
 يكشنبه آينده سه وزير پيشنهادي براي وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش در حالي براي جلب راي اعتماد نمايندگان به ساختمان بهارستان مي‌روند كه تكليف فراكسيون‌هاي سياسي مجلس تا حد زيادي روشن شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ چه آنكه دو روز قبل بالاخره اصولگرايان مجلس با محوريت وزراي سابق احمدي‌نژاد و نمايندگان نزديك به جبهه پايداري و البته بدون علي لاريجاني فراكسيون ولايت را به رياست حاجي بابايي تشكيل دادند. كمي قبل‌تر از آنها هم فراكسيون معتدلين به رياست كاظم جلالي شكل گرفته بود تا در كنار فراكسيون اميدي‌ها به رياست عارف سه فراكسيون سياسي مجلس را شكل دهند. حالا اين سه فراكسيون در نخستين قدرت‌نمايي خود بايد لابي‌هاي‌شان را براي راي اعتماد يا عدم راي اعتماد به وزراي پيشنهادي آغاز كنند. اما جلسه راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي براي علي لاريجاني، رييس مجلس هم يك تجربه تازه خواهد بود.

 او براي نخستين‌بار در تجربه هشت‌ساله نمايندگي‌اش عضو هيچ كدام از فراكسيون‌هاي سياسي مجلس نيست؛ هرچند در مقام رياست شوراي عالي فراكسيون‌ها قرار است ميان دو فراكسيون ولايت و مستقلين يا به تعبيري ميان دو طيف از اصولگرايان مجلس ريش‌سفيدي كند. حالا بايد ديد لاريجاني با موقعيت جديدي كه در مجلس پيدا كرده آيا باز هم مي‌تواند به كمك دولت بيايد؟

اصولگرايان ناراضي

تا آنجا كه از فضاي كلي حاكم بر نمايندگان برمي‌آيد وزراي پيشنهادي چندان راي موافق اصولگرايان مجلس را با خود نخواهند داشت.
اما از سوي ديگر در فراكسيون معتدلين سخن از شرط و شروط‌هايي براي وزراي پيشنهادي است. آنها با اين شرط از وزراي پيشنهادي حمايت خواهند كرد كه اين وزرا براي تشريح برنامه‌هاي‌شان در فراكسيون معتدلين حاضر شوند. جعفرزاده ايمن‌آبادي، عضو فراكسيون معتدلين در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: بنده به آقاي نوبخت پيغام دادم كه ما از وزراي پيشنهادي دعوت مي‌كنيم به فراكسيون مستقلين بيايند. اما اگر سه وزير پيشنهادي به فراكسيون معتدلين نيايند قول همكاري با آنها را نمي‌دهيم. در واقع ما چك سفيد به كسي نمي‌دهيم.

اميدي‌هاي حامي

اما در فراكسيون اميد سخن از حمايت از دولت است. نمايندگان فراكسيون اميد اگرچه گله‌مندي‌هايي از عدم مشورت رييس‌جمهور با اين فراكسيون براي معرفي سه گزينه پيشنهادي دارند اما اين را هم مي‌گويند كه به دليل شرايط دشوار دولت از تصميم آن حمايت خواهند كرد. فريده اولاد قباد در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: در فراكسيون اميد نه به صورت مصداقي اما به طور كلي درباره گزينه‌هاي پيشنهادي بحث شد. ما اگرچه از دولت به دليل عدم مشورت با نمايندگان گله‌مند هستيم اما گزينه‌هاي پيشنهادشده را به طور كلي كارآمد مي‌دانيم و از آنها حمايت مي‌كنيم. البته آنها بايد در فراكسيون اميد حاضر شوند و برنامه‌هاي خودشان را تشريح كنند. با همه اينها به نظر مي‌رسد وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور كار چندان سختي براي جلب راي اعتماد نمايندگان نداشته باشند. چه آنكه دست‌كم راي موافق فراكسيون اميد را با خود خواهند داشت. فراكسيون اميدي‌ها ١٥٠ عضو اكثريت مجلس را در دست دارند. اگر به اين تعداد ٨٠ راي مشروط معتدلين را هم بيفزاييم در اين صورت اصولگرايان مخالف دولت چيزي حدود ٤٠ راي خواهند داشت. اگرچه آنها در تازه‌ترين گردهمايي خود تعداد اعضا را ٩٣ نفر اعلام كردند اما ظاهرا اين عدد، كمي مبالغه‌آميز بوده است. به هر حال اميدي‌ها به رياست عارف و اصولگرايان دوباره به رياست لاريجاني روز يكشنبه هماورد تازه‌اي را تجربه خواهند كرد.