کد خبر: ۱۴۰۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۷
واشنگتن پست:

پوتین می‌خواهد از امنیت هسته‌ای به نفع خود استفاده کند

 «پوتین اکنون تلاش دارد تا از امنیت هسته‌ای به عنوان عاملی برای چانه زنی استفاده کند. او ضمن انتقاد از روابط غیردوستانه آمریکا خواستار آن شده است تا آمریکا و اتحادیه اروپا به همه تحریم‌های اعمال رشد علیه روسیه پایان دهند.»

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این بخشی از گزارش واشنگتن پست است که در ادامه آن می‌نویسد: بهبود امنیت مواد هسته‌ای مثل اورانیوم و پلوتونیوم مناسب برای ساخت تسلیحات هسته‌ای و همین‌طور کاهش تسلیحات زرادخانه‌ها باعث همکاری آمریکا و روسیه طی ۲۵ سال گذشته شده است. اما منافع مشترک به دلیل این‌که موضع ولادیمیر پوتین نسبت به آمریکاو عمیق شدن تنش‌ها میان دو طرف بر سر بحران اوکراین و روسیه از بین رفت، معاهده تجهیزات هسته‌ای با برد متوسط زمانی که در سال ۱۹۸۷  میان دو طرف به امضا رسید، نخستین معاهده ای بود که باعث حذف یک کلاس کامل از تجهیزات هسته‌ای می‌شد. روسیه تعهدات شوروری را برای حذف موشک‌های بالستیک و کروز با رنج میان ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل را به ارث برده است.

اما آمریکا مدعی است که روسیه با ساخت موشک‌های کروز جدید این پیمان را نقض کرده است و گزارش های اخیر نشان می‌دهد که روسیه ممکن است تعداد بیشتری از آن‌ها را بسازد. اگرچه روسیه نقض این معاهده را تکذیب می‌کند؛ هم‌اکنون دولت اوباما خواستار آن شده است تا کمیسیون مشترکی از دو کشور برای رفع این مشکل تشکیل شود.

نقض این معاهده نباید نادیده گرفته شود، شکست حل این مسئله می‌تواند به تضعیف معاهده منجر شود. پیشتر، پوتین دستور لغو توافقی را که بنابر آن آمریکا و روسیه باید ۳۴ متریک تن از ذخایر پلوتونیوم خود را از بین ببرند را صادر کرد.

هدف از این توافق آن بود که به جهان نشان داده شود دو کشور تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی قاچاقچیان و تروریست‌ها به مواد شکافت‌پذیر انجام می‌دهند. این تنها بخشی کوچکی از تلاش‌ها برای ایمن‌سازی تسلیحات هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی در دوره شوروی سابق و آمریکا بود.

برنامه آمریکا ترکیب پلوتونیوم با اورانیوم و تبدیل آن به سوخت راکتور بود.   اما کارشناسان معتقد بودند که دفن پلوتونیوم روش بسیار ارزان تری خواهد بود. روسیه نیز از پلوتونیوم برای ترکیب با اورانیوم استفاده می‌کرد اما اکنون موضع‌گیری را در پیش گرفته که استفاده از پلوتونیوم برای تامین سوخت راکتورهای سریع زاینده نوترونی خود است. هر دو کشور اکنون آزاد هستند تا به روش خود ادامه دهند اما قطعیت یک معاهده مشترک کاهش یافته است. روسیه مدعی است که از این پلوتونیوم برای تولید سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد اما آیا می‌توان از این امر مطمئن بود؟

پوتین اکنون تلاش دارد تا امنیت هسته‌ای را به عاملی برای چانه‌زنی استفاده کند. او ضمن انتقاد از روابط غیردوستانه آمریکا خواستار پایان دادن به همه تحریم های اعمال شده غرب علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین شده است که این خواستار غرامتی برای روسیه است که خود این کشور مسبب آن بوده است.

*ایسنا