کد خبر: ۱۴۰۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۳۷
نوبخت :

بازگشت بهرام بیضایی را پیگیری می‌کنم / سلطانی‌فر انسان هوشمندی است / بعد از باخت‌های پرسپولیس غصه‌دار می‌شدم

نوبخت درباره بازگشت بیضایی گفت: الان دقیقا مطلع نیستم که کدام بخش از نظام برای ورود بیضایی مشکل یا نظر متفاوتی دارد اما می‌توانم این مساله را پیگیری کنم.
 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هر نوع کاستی فرهنگی را به دولت نسبت می‌دهند و دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد در حالی که دولت به اندازه مسئولیتش اختیار ندارد اما در تلاشیم حداقل در بودجه امسال امکان نظارت را برای دولت در هزینه‌کرد نهادهای فرهنگی غیر دولتی قوی‌تر کنیم.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «در جدول ۱۷ بودجه‌های فرهنگی؛ نهادهایی قرار دارند که عملا پاسخگویی به هیچ سازمانی درباره هزینه‌های فرهنگی خود ندارند آیا قرار نیست بر این سازمان‌ها و نهاد‌ها نظارتی صورت بگیرد؟» گفت: راجع به بودجه فرهنگی همانطور که شما اشاره کردید بیش از ۶۰ درصد از بودجه فرهنگ توسط دستگاه‌های غیردولتی دریافت و هزینه می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بخشی از این بودجه به شکل کمک و بخشی غیرکمک اعطا شده است که از جدول ۱۷ به جدول ۷ آمدند و مثل دستگاه‌های دولتی مستمری بگیر شدند؛ ما قطعا نسبت به آن دستگاه‌های غیر دولتی نظارت کمتری داریم یا امکان دسترسی به ریز هزینه‌کرد آن‌ها به دلایل مختلف نداریم.

نوبخت خاطرنشان کرد: من پیشنهاد کرده بودم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آتی بتوانیم این توافق را بکنیم؛ این پول از طرف دولت داده می‌شود و مسئولیت هم همه‌اش با دولت است. انتقاد هر کاستی فرهنگی را را به دولت می‌کنند و دولت باید پاسخگو باشد در حالی که به اندازه مسئولیتش اختیار ندارد اما در تلاشیم که حداقل در بودجه امسال امکان نظارت را قوی‌تر کنیم چون این مشکل وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که «سازمان مدیریت رشد بودجه‌های نهادهای فرهنگی خارج از دولت را می‌پذیرد؟» گفت: رشدی که شما در عرصه فرهنگی برای این‌ها دیدید ما به صورت موردی برای تک تک این‌ها قائل نیستیم؛ چون جدول ۱۷ یک سرجمع اعتباری است که داده می‌شود. آنچه در این رابطه قابل بحث است سهمی است که بخش غیردولتی از بودجه‌های دولتی در عرصه‌های فرهنگ می‌گیرند و همانطور که گفته شد به دلیل عدم نظارت پذیری کافی دولت مسئولیتی را می‌پذیرد در حالی که اختیاری در آن راستا ندارد.

نوبخت در خصوص تغییر وزرا نیز گفت: آقای رئیس جمهور تشخیص دادند اگر تغییرات در حوزه اجتماعی و به ویژه فرهنگ صورت بگیرد در این مقطع باعث افزایش کارایی شود چون مباحث فرهنگی بسیار مهم‌تر از مباحث اقتصادی است که مورد توجه مسئولان نظام است و این کار صورت می‌گیرد.

سخنگوی دولت یازدهم در پاسخ به سوالاتی مبنی بر مشکلات حوزه موسیقی، تئا‌تر و سینما گفت: در ارتباط با بخش‌های موردی که اشاره کردید فکر می‌کنم مسئولان حوزه فرهنگ پاسخگو باشند چون من اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم.

نوبخت در پاسخ به این موضوع که «تعدادی از هنرمندان شاخص نسبت به برخی تصمیمات دولت معترض هستند» گفت: در جهت تکریم پیشکسوتان هنرمند فکر می‌کنم اگر شما به آخرین جلسه‌ای که دوستان هنرمند با دولت داشتند و اظهارنظرهایی که مبنی بر تقدیر و تشکر از دولت یازدهم شد؛ مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که ما با تواضع و درک واقعی جایگاه ممتاز هنرمندان تلاش کردیم تعامل مناسبی با آن‌ها داشته باشیم؛ دوستان قدردان بودند و این را به عنوان نقطه مثبت این دولت قبول داشتند.

او در پاسخ به این سوال که «دولت هنوز به طور رسمی نماینده‌ای برای عیادت از محمدرضا شجریان و پیگیری وضعیت این هنرمند اعزام نکرده است، گفت: فکر می‌کنم رضایت آن بخش دیگر یعنی هنرمندان معترض را هم جلب کنیم؛ ضمن اینکه استاد شجریان شخصیت ممتاز و یکی از چهره‌های ماندگار در عرصه هنر ایران زمین است.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که «هنرمندی مثل بهرام بیضایی به عنوان پیشکسوت تئا‌تر و سینما چند سال است که ایران را ترک کرده؛ آیا سعی می‌کنید موانع برای بازگشت بیضایی برطرف شود؟» گفت: الان دقیقا مطلع نیستم که کدام بخش از نظام برای ورود بیضایی مشکل یا نظر متفاوتی دارد اما می‌توانم این مساله را پیگیری کنم.

امکان بازگرداندن لایحه اصلاح قانون کار وجود دارد

«محمد باقر نوبخت»، معاون رئیس جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار سرویس کارگری در ارتباط با امکان برگرداندن لایحه اصلاح قانون کار علیرغم مخالفت‌های شدید جامعه کارگری گفت: با رئیس جمهور صحبت می‌کنم و تلاش می‌کنیم جلسات مشترکی با علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و با حضور جامعه کارگری برگزار کنیم تا همه صداها شنیده شود.

وی بابیان اینکه باید از وزارت کار پرسید که در خصوص طرح درخواست بازپسگیری لایحه اصلاح قانون کار از مجلس شورای اسلامی چه اقداماتی انجام داده است؛ ادامه داد: اگر استراتژی کلی و نظرات کارگران و کارفرمایان بر برگرداندن این لایحه باشد، رئیس جمهور با توجه به علاقه‌ای که به کارگران دارد، تصمیم شایسته را خواهد گرفت و بدیهی است که امکان بازگرداندن لایحه وجود دارد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که چرا لایحه‌ای که در تدوین آن، سه جانبه گرایی لحاظ نشده، بدون تغییر به مجلس ارسال شده، گفت: بایستی حتما سه جانبه گرایی در نظر گرفته شود و طبیعی است که برای بهبود بازار کار، دولت باید نظرات شرکای اجتماعی را بشنود و آنها را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کند.

وی در پایان در برابر  این پرسش که چرا افزایش بن مسکن کارگران بعد از گذشت نزدیک به دو سال هنوز ابلاغ نشده، ابراز بی‌اطلاعی کرد و افزود: انشالله به زودی ابلاغ خواهد شد.

بعد از باخت‌های پرسپولیس غصه‌دار می‌شدم/ سلطانی‌فر انسان هوشمندی است

محمدباقر نوبخت در خصوص مهم‌ترین مسائل حوزه ورزش نیز واکنش نشان داد. او همچنین ابراز امیدواری کرد با معرفی سلطانی‌فر شرایط وزارت ورزش و جوانان به سمت تغییر و تحولات مثبت پیش برود.

سلطانی‌فر بسیار هوشمند است

سخنگوی دولت در خصوص انتخاب سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت ورزش گفت: او مدت‌ها قائم مقام سازمان تربیت‌بدنی بود و از این حیث شخص باتجربه‌ای است. مجلس فعلی هم با دولت همراه است و به همین دلیل آقای سلطانی‌فر شانس بالایی برای موفقیت دارد. او انسان هوشمندی است و نکات مثبت زیادی دارد که در مجموع می‌تواند کمک‌های شایانی به ورزش کشور کند. ضمن اینکه پشتیبانی از دو تیم استقلال و پرسپولیس هم با دولت است. این حمایت بسیار اهمیت دارد و این هم از دیگر خواسته‌های ما از وزیر جدید خواهد بود. این دو تیم سرمایه‌های ما هستند. ما هم در برابر آن‌ها مسئولیم.

وی همچنین ضمن قدردانی از زحمات گودرزی، وزیر سابق ورزش و جوانان تاکید کرد: آقای دکتر گودرزی برای بهتر شدن اوضاع ورزش کشور زحمت فراوانی کشید. بسیار دانشمند و مطلع بود. تحصیلکرده ورزشی بود و ما باید از زحمات ایشان قدردانی کنیم.

وضعیت تیم ملی باعث افتخار است

وی درباره وضعیت تیم ملی نیز گفت: خوشبختانه تیم ملی ایران نیز در جایگاه نخست آسیا قرار دارد. اخیرا هم در رنکینگ جهانی صعود قابل توجهی داشتیم. چون صعود 10 پله‌ای در رنکینگ فیفا باعث افتخار است. اخیرا هم خبر خوش دیگری داشتیم که تیم ملی جوانان هم به جام جهانی صعود کرده است که این موضوع هم بسیار خوشایند است و جا دارد به همه عزیزان که در این راه زحمت کشیدند خسته نباشید بگوییم.

سلطانی‌فر مسئولیت سنگینی دارد

نوبخت در پاسخ به این سئوال که آیا سلطانی‌فر می‌تواند انتظارات دولت را در وزارت ورزش برآورده کند، اینگونه سخن گفت: این وزارتخانه دو قسمت بسیار مهم دارد. قسمت نخست آن ورزش و قسمت دوم آن نیز جوانان است که باید به خوبی به هر دو پرداخته شود. ضمن اینکه ورزش ما تنها شامل ورزش قهرمانی نیست و ورزش همگانی هم بسیار اهمیت دارد. من فکر می‌کنم به دلیل اهمیت سلامت جامعه باید بخش‌هایی از این وزارتخانه با وزارت بهداشت هم در تعامل باشد.

من آبی هستم پسرم قرمز

نوبخت سپس در پاسخ به این سوال که طرفدار کدام یک از تیم‌های پایتخت هستید، با صراحت قابل توجهی گفت: من آبی هستم. البته خیلی فوتبالی نیستم و وقت زیادی برای دیدن فوتبال ندارم. اما پسر من پرسپولیسی‌ است و برای اینکه با هم کل‌کل فوتبالی داشته باشیم من رنگ آبی را انتخاب کردم.

بعد از باخت‌های پرسپولیس غصه‌دار می‌شدم

به گزارش ایلنا، سخنگوی دولت در ادامه گفت:‌ چند سال بود که این دو تیم در حد نام خود نبودند و دچار نوسان بودند. پرسپولیس فصل پیش وضعیت خوبی نداشت که البته در پایان لیگ شرایط را به سود خودش تغییر داد. اما وضعیت این تیم در طول فصل طوری شده بود که پس از هر باخت آن‌ها غصه دار می‌شدم. البته الحمدالله وضعیت آن‌ها بهتر شده است. من سال گذشته نیز از موفقیت‌های این تیم خوشحال شدم. آنها پایان فصل درخشش خوبی داشتند. استقلال هم متاسفانه در ابتدای این فصل دچار افت شد که البته الان روندی صعودی در پیش گرفته است و امیدواریم به درخشش خود ادامه دهد. باید بررسی شود که چرا این چنین نوساناتی در این دو تیم زیاد است.