کد خبر: ۱۴۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۹

ایرانی ها روزی 66 گرم قند و شکر می خورند

مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ایرانی ها از متوسط جهانی بیشتر قند و شکر مصرف می کنند.
 مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: ایرانی ها از متوسط جهانی بیشتر قند و شکر مصرف می کنند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ زهرا عبداللهی با اشاره به وضعیت سوء تغذیه در کشور، گفت: سوء تغذیه در کشور به دو دسته کمبود ریز مغذی‌ها و بیش‌خواری تقسیم می شود که در حوزه سوء تغذیه کودکان در دو دهه گذشته شاهد بروز ۲۰ درصدی کوتاه قدی و همچنین کم وزنی ۱۶.۶ درصد کودکان بوده‌ایم که البته با اقدامات انجام شده در دو سه سال اخیر شاهد هستیم که آمارها بهبود یافته است.
 
وی ضمن اشاره به برنامه غنی‌سازی آرد وزارت بهداشت، افزود: در سال ۹۰ به دلیل بالا بودن هزینه‌های غنی‌سازی این برنامه متوقف شد ولی از سال ۹۲ به بعد که این طرح مجددا آغاز شد و بیش از ۸۵ درصد کارخانه‌های آرد، غنی‌سازی را انجام می‌دهند.
 
عبدالهی به ارائه مکمل ویتامین D‌ به دانش آموزان دبیرستانی و سالمندان تحت پوشش شبکه درمانی اشاره کرد و افزود: مطالعات و آزمایشات برای غنی سازی آرد با ویتامین D‌ در حال انجام است و در صورت مثبت بودن این مطالعات علاوه بر غنی‌سازی آرد به آهن و اسید فولیک، ویتامین D‌ نیز وارد برنامه غنی‌سازی آرد می‌شود.
 
وی با بیان اینکه در سال گذشته با حمایت تولیدکنندگان شیر، شیر غنی شده با ویتامین D‌ به دانش آموزان ۱۵ استان در قالب برنامه شیر مدرسه ارائه شد، گفت: امسال همه استان‌ها شیر غنی شده با ویتامین D‌ به دانش آموزان خود می‌دهند.
 
عبداللهی یکی از مشکلات موجود در سلامت افراد را اضافه وزن و چاقی در کشور بیان کرد و گفت: نیمی از جمعیت ۱۵ تا ۶۵ ساله ایران دچار اضافه وزن هستند که این موضوع در زنان بیشتر دیده شده و متاسفانه در گروه ۵۵ تا ۶۵ ساله ایرانیان میزان چاقی به ۶۰ الی ۷۰ درصد رسیده است که این اضافه وزن و چاقی به دلیل الگوی نامناسب غذایی است.
 
مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس آمارهای جهانی هر نفر در روز باید ۴۰ گرم شکر دریافت کند، گفت: هر ایرانی روزانه ۶۶ گرم قند و شکر مصرف می‌کند و بر اساس مطالعات جهانی در سبد مطلوب غذایی روغن باید روزانه ۳۵ گرم مصرف شود اما ایرانی‌ها روزانه ۴۶ گرم چربی مصرف می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین مطالعات هر ایرانی روزانه ۱۰.۸ گرم نمک مصرف می‌کند، گفت: البته این میزان بهبود یافته است ولی مهمترین قدمی که می‌توانیم در راستای کاهش دریافت نمک توسط ایرانیان برداریم کاهش میزان نمک در نان است چرا که هر ایرانی روزانه ۶ تا ۷ گرم نمک از نان مصرفی‌اش را دریافت می‌کند و این در حالی است که باید کل مصرف نمک یک فرد در روز کمتر از ۵ گرم باشد.
 
عبدالهی با اشاره به مصوبه شورای عالی سلامت کشور مبنی بر کاهش میزان نمک در نان به یک درصد، گفت:‌ با اجرای این طرح، میزان نمک دریافتی هر ایرانی سه گرم در روز کاهش خواهد یافت.
 
مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت در ادامه در خصوص میزان قند و شکر در مواد غذایی بر لزوم کاهش ۱۰ درصدی قند نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با صنف شیرینی‌پزان در حال رایزنی هستیم تا میزان شکر مصرفی در این صنف کاهش یابد هر چند معتقدیم که باید سیاست‌ها در واردات شکر تغییر کند و ضمن افزایش تعرفه‌ها یارانه آن  نیز حذف شود چرا که شکر برای مردم بسیار ضرر دارد.
 
عبداللهی ضمن رد برخی شائبات مبنی بر اینکه آردهای وارداتی، آرد ذرت سبوس دار شده هستند، گفت: این مساله به طور جدی تکذیب می‌شود چرا که تاکنون مستندی در این خصوص که آرد ذرت سبوس‌دار شده به عنوان آرد گندم در نانوایی‌ها استفاده می‌شود نداشتیم و پیشنهاد می‌شود رسانه‌ها نیز از رسانه‌ای کردن هر موضوع کذبی خودداری کنند.
 
وی با بیان اینکه استاندارد آرد و نان توسط شورای عالی سلامت در حال بازنگری است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که به شدت به دنبال آن هستیم و درخواست‌های مکرری از وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم این است که استاندارد میزان سبوس‌گیری از آرد مورد بازنگری قرار گیرد؛ چرا که در حال حاضر میزان سبوس‌گیری از آرد حتی به رقم ۲۱ درصد نیز رسیده که این بسیار بالاست و با توجه به وضعیت سلامت مردم باید میزان سبوس‌گیری کاهش یابد.
 
مدیرکل بهبود تغذیه وزارت بهداشت، گفت: میزان سبوس گیری در نان سنگگ ۷ درصد و در سایر نان‌ها ۱۲ الی ۱۵ درصد بود اما بنا به دلایلی که برای وزارت بهداشت مشخص نیست میزان سبوس‌گیری به ۱۸ تا ۲۱ درصد رسید که در حال حاضر کارگروه فنی تشکیل شده و در حال اصلاح این مسئله هستیم.

*میزان