کد خبر: ۱۴۱۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۴
اقدام برای گرفتن تأییدیه لباس‌های پوشیده ایرانی

تلاش برای ورود بانوان وزنه‌بردار ایرانی به صحنه

 مدال‌آوری اولین زن محجبه در رقابت‌های وزنه‌برداری بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریودوژانیرو، آن قدر در دنیا سروصدا به پا کرد که مسئولان ورزش ایران را هم مجاب کرد تا هرچه جدی‌تر برای راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان اقدام کنند. اگرچه علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری پیش از این خبر داده بود که در تلاش است تا زمینه فعالیت زنان را در این رشته فراهم کند، اما قهرمانی سارا احمد، وزنه‌بردار مصری، در المپیک ریو بیش‌‎ازپیش موج مثبتی را به وجود آورده تا به راه‌اندازی این رشته برای بانوان ایرانی کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ بانوانی که پتانسیل این را دارند مانند سارا احمد که در اولین تجربه حضورش در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان، مدال طلا گرفت، بدرخشند و مدال بگیرند.
 
از طرفی کسب اولین مدال المپیکی تاریخ

بانوان ایران از سوی کیمیا علیزاده و حضور پررنگ بانوان در المپیک و پارالمپیک که مورد توجه رهبری و مسئولان نظام قرار گرفت، نشان داد ورزش بانوان ایران می‌تواند در عرصه‌های بیشتری خودش را ثابت کند. خبر امیدوارکننده برای جامعه ورزش بانوان این است که از فدراسیون وزنه‌برداری خبر می‌رسد لباس بانوان وزنه‌بردار طراحی شده تا در آینده نزدیک استارت کار رسمی آنها نیز زده شود.

در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با داوود باقری، نایب‌رئیس فدراسیون وزنه‌برداری دراین‌باره می‌خوانید.
 
بعد از المپیک آقای مرادی حرف‌های امیدوارکنند‌ه‌ای درباره راه‌اندازی وزنه‌برداری بانوان زدند. امیدوار باشیم که این اقدام مثبت هرچه زودتر شکل بگیرد؟

بله، حتما همین‌طور است. ما خیلی جدی کارمان را از بعد المپیک شروع کردیم؛ طوری‌که کارگروهی مختص این قضیه تشکیل دادیم تا همه امور را با دقت هرچه بیشتر انجام دهیم. به‌هرحال راه‌اندازی یک ورزش برای قشر بانوان حساسیت‌های خودش را دارد و ما باید سعی کنیم طوری گام برداریم که همه ارزش‌ها حفظ شود و تنشی ایجاد نشود.

فکر می‌کنم اولین قدم برای فعالیت خانم‌ها در رشته وزنه‌برداری طراحی لباس برای آنهاست. در این زمینه کاری صورت گرفته است؟

بله، ما درحال‌حاضر با موافقت معاونت بانوان وزارت ورزش و جوانان لباسی را طراحی کرده‌ایم که تمام مسائل شرعی و اسلامی در آن رعایت شده است. فکر می‌کنم لباسی که ما در ایران طراحی کرده‌ایم، حتی از لباس آن خانم وزنه‌بردار محجبه مصری که مورد قبول همه قرار گرفته است، بهتر و پوشیده‌تر است.

لباسی که شما طراحی کردید با لباس آن خانم مصری چه فرقی دارد؟


علاوه بر اینکه تمام بدن را می‌پوشاند، یک دامن هم برای قسمت نیم‌تنه پایین روی آن پوشیده می‌شود.

این لباس کی رونمایی می‌شود؟

فعلا در حال برطرف کردن ایرادات آن هستیم. ان‌شاءالله به‌زودی بعد از تکمیل آن، در مراسمی با دعوت از مسئولان وزارت ورزش و سایر بخش‌های مربوطه رونمایی خواهد شد.
 
لباسی که سارا احمد در المپیک ریو پوشید، مورد موافقت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری قرار گرفته بود. طبیعتا لباس ما هم باید به این فدراسیون ارسال شود تا تأیید نهایی را بدهند. چه زمانی آن را به فدراسیون جهانی می‌فرستید؟

بعد از اینکه این لباس در کشور خودمان به تصویب رسید، در نظر داریم با سایر کشورهای اسلامی مذاکره کنیم و این لباس را به آنها هم نشان بدهیم تا با همکاری آنها این لباس را برای فدراسیون جهانی ارسال کنیم. مطمئنا وقتی درخواست چند کشور اسلامی برای به‌تصویب‌رساندن این لباس با هم صورت بگیرد، خیلی زودتر تأییدیه را خواهیم گرفت.

واکنش استان‌های کشور به راه‌اندازی وزنه‌برداری برای خانم‌ها چطور بوده؟

هیأت‌های ورزشی از زمانی که شنیده‌اند که ما می‌خواهیم وزنه‌بردار بانوان را فعال کنیم، خیلی درخواست داده‌اند که اجازه این را بگیرند تا شرایط تمرینات خانم‌ها را هم زیر نظر هیأت فراهم کنند. اما فعلا دستورالعمل آن را نداده‌ایم. ان‌شاءالله رفته‌رفته هم این اتفاق خواهد افتاد.

مطلع هستید که در کشور چه تعداد از خانم‌ها در رشته‌های وزنه‌برداری به صورت شخصی تمرین می‌کنند و در این رشته فعالیت دارند؟

در اخباری که ما داریم اکثر خانم‌های علاقه‌مند در این رشته، کسانی هستند که از خانواده وزنه‌برداری هستند؛ مثلا پدر، برادر یا بستگانشان قبلا وزنه‌بردار بودند یا درحال‌حاضر هم هستند؛ طوری که شنیدیم این خانم‌ها زیر نظر پدر و برادرنشان تمرین کنند و رکوردهای خوبی را هم به ثبت رساندند. فکر می‌کنم ما قبل از اینکه این کار را شروع کنیم، خودش شروع شده است!

اولین موقعیتی را که این خانم‌ها در آینده بخواهند به میدان بروند هم مشخص کرده‌اید؟

فعلا نه. ما در وهله اول در نظر داریم از یک مدرس خارجی دعوت کنیم تا به ایران بیاید، برای اینکه بتوانیم سطح مربیان خانمی را که در این رشته داریم، ارتقا بدهیم. قطعا اولین فراخوان ما در وزنه‌برداری بانوان در همین خصوص خواهد بود. ما باید سعی کنیم یک کار را اساسی شروع کنیم. به‌هرحال خانم‌ها در این رشته هیچ فعالیت رسمی نداشتند، باید طوری رفتار کنیم که دچار حاشیه نشوند. هر وقت مربیان را تربیت کردیم، بعد از آن استارت مسابقات هم زده خواهد شد.

ان‌شاءالله اگر برنامه‌ها به همین سرعت روال خود را طی کند، اولین حضور شما در میادین بین‌المللی چه زمانی خواهد بود؟

اگر امسال بتوانیم کار تدریس مربیان را انجام بدهیم و کمیته بانوان هیأت‌ها را فعال کنیم، فکر می‌کنم دو سال دیگر بتوانیم یک نتیجه خوب در میادین بین‌المللی بگیریم.
 
اگر بانوان ما بتوانند در رشته وزنه‌برداری فعالیت کنند، بدون شک اتفاق خوبی در ورزش ایران رقم خواهد خورد؛چراکه با توجه به پتانسیل بالایی که ما در این رشته داریم به جمع مدال‌هایمان در مسابقات آسیایی و جهانی، به‌‌ویژه المپیک اضافه خواهد شد.

آنچه امروز از ورزش وزنه‌برداری کشور در صحنه بین‌المللی دیده می‌شود، تنها نیمی از توان ماست، چون مسابقات این رشته در هشت وزن برای آقایان و هفت وزن برای بانوان برگزار می‌شود. فدراسیون جهانی و مجامع بین‌المللی با نوع پوشش بانوان کشورهای اسلامی در رقابت‌های بین‌المللی موافقت کرده‌اند؛ طوری که در بازی‌های المپیک ٢٠١٦ ریو، یک بانوی مسلمان مصری با پوشش اسلامی موفق به کسب مدال طلا شد.

با توجه به اینکه علاقه‌مندان به این رشته روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و بانوان نیز اظهار تمایل بسیاری برای انجام وزنه‌برداری داشته‌اند مباحث اسلامی و پوششی را در مجامع مختلف به بحث و تبادل نظر گذاشته‌ایم و به تفاهم و نتایج خوبی رسیدیم. ان‌شاءالله بتوانیم با این حرکت علاوه بر انجام یک اقدام مثبت برای خانم‌ها که نیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند، در تصاحب سکوهای جهانی و المپیک مفید باشیم.