کد خبر: ۱۴۱۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۹

افشای سخنان هشداردهندۀ ترزا می علیه برگزیت

  روزنامه گاردین روز چهارشنبه اقدام به انتشار سخنرانی پخش نشده ای از 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس کرد که در جریان آن، درست در یک ماه قبل از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن، نسبت به آثار منفی برگزیت هشدار داده بود.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این اظهارات هشدار گونه 'ترزا می' علیه برگزیت در زمانی که وزیر کشور کابینه 'دیوید کامرون ' بود، کاملا در جهت مخالف آن چیزی است که هم اینکه به عنوان نخست وزیر انگلیس به زبان می آورد.

بر اساس گزارش گاردین، 'ترزا می ' در جریان یک دیدار خصوصی در موسسه خدمات مالی و بانکداری' گلدمن ساکس' در 26 ماه 'می' و یک ماه قبل از برگزاری همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه )، هشدار می دهد که اگر مردم انگلیس رأی به برگزیت بدهند، شرکت ها اقدام به ترک بریتانیا خواهند کرد.

'ترزا می' در جریان سخنرانی اش در این نشست که در حدود یک ساعت به طول انجامیده و نوار آن از سوی گاردین منتشر شده است ، به طور روشن توضیح می دهد که به نفع اقتصاد بریتانیا است که همچنان در اتحادیه اروپا باقی بماند.

وی می گوید: 'من فکر می کنم بحث های اقتصادی در این خصوص کاملا واضح هستند. به نظرم حضور در بازار 500 میلیونی اتحادیه اروپا برای ما مهم شمرده می شود و به باورم یکی از دلایلی که بسیاری از مردم در بریتانیا سرمایه گذاری کرده اند به این دلیل بوده که بریتانیا بخشی از این اتحادیه است.'

'ترزا می' افزود:' اگر ما در اروپا نباشیم، فکر می کنم موسسه ها و شرکت ها به دنبال پاسخ به این سؤال خواهند بود که بهترین نیست به جای حضور در بریتانیا به کارمان در کشورهای عضو اتحادیه اروپا توسعه بخشیم ؟. بنابراین فکر می کنم که حضور در این اتحادیه دارای مزایای قطعی اقتصادی برای بریتانیا است .'

وی همچنین عنوان کرده است که از نظر امنیتی نیز امنیت انگلیس با ادامه حضور در اتحادیه اروپا به دلیل وجود ابزارهایی همانند 'حکم بازداشت اروپایی ' و ' اشتراک گذاری اطلاعات میان دستگاه های اطلاعاتی و پلیس ' بهترین تامین خواهد شد.
این سخنان 'ترزا می' در حالی فاش می شود که او در کنفرانس حزب محافظه کار که اخیرا در بیرمنگام برگزار شد،از خروج کشورش از اتحادیه اروپا (برگزیت) دفاع و از آن به عنوان یک'انقلاب آرام' یاد کرد.

نخست وزیر انگلیس گفت :«ما اتحادیه اروپا را ترک نمی کنیم تا کنترل مهاجرت را مجددا به این اتحادیه واگذار کنیم و ما از اتحادیه اروپا خارج نمی شویم که مجددا به حوزه صلاحت قضایی دادگاه اروپایی عدالت بازگردیم.»

رهبر حزب محافظه کار با بیان اینکه خروج از اتحادیه اروپا صرفا برای کنترل مهاجرت نبوده است، گفت که خواهان کسب مجدد استقلال و حاکمیت ملی کشورش از این اتحادیه است.

نخست وزیر انگلیس در همین راستا گفت: «لایحه لغو بزرگ» با هدف پایان دادن به استیلای قوانین اتحادیه اروپا بر قوانین این کشور، را ضمن گنجاندن در متن سخنرانی آینده ملکه الیزابت، در بهار آینده به مجلس عوام ارایه خواهد داد.

به هر حال اظهارات فاش شده 'ترزا می'، به همان اندازه که برای حامیان برگزیت شوک آور خواهد بود، برای حامیان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا نیز جالب توجه است.

برخی از حامیان ادامه حضور در اتحادیه اروپا اخیر ادعا کرده بودند که 'ترزا می' در جریان همه پرسی 23 ژوئن حاضر به حمایت آشکار از ادامه حضور بریتانیا در این اتحادیه نبوده است.

به هرحال بایستی منتظر واکنش 'ترزا می' که هم اینک عملاً در جناح حامیان 'خروج سخت ' از اتحادیه اروپا قرارگرفته است، شد اگرچه احتمالا او نیز همانند بوریس جانسون وزیر خارجه اش اقدام به توجیه این سخنان خواهد کرد.

نشریه ساندی تایمز در 25 مهرماه گذشته نیز دست به انتشار یک یادداشت منتشرنشده از 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس که در آن از ادامه حضور کشورش در اتحادیه اروپا حمایت کرده بود، زد.

جانسون در این یادداشت که در 19 فوریه، دو روز قبل از اینکه به نحو شوک آوری از کارزار تبلیغاتی حامی برگزیت حمایت کند، نوشته شده است، هشدار می دهد که 'برگزیت می تواند منجر به یک شوک اقتصادی، استقلال اسکاتلند و سبب تجاوز روسیه شود.'

جانسون که در جریان همه پرسی 23 ژوئن از رهبران کارزار تبلیغاتی حامی برگزیت بود، در این یادداشت که برای روزنامه دیلی تلگراف نوشته بود، اما هیچ گاه منتشر نشد، از مردم انگلیس خواسته بود که به ادامه حضور کشورشان در اتحادیه اروپا رأی دهند.

محتویات یادداشت بوریس جانسون نیز در تضاد با مواضعی است که هم اینک به عنوان وزیر خارجه انگلیس در دولت 'ترزا می ' درارتباط با برگزیت اعلام می کند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس به دنبال جنجال برپا شده پس از برملا شدن یادداشتش منتشر نشده اش در خصوص حمایت از ادامه حضور در اتحادیه اروپا، گفت که موارد مطرح شده در آن ربطی به دیدگاه فعلی اش ندارد.

در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) 51.9 درصد مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آنها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در حال حاضر از 'بوریس جانسون'، 'لیام فاکس' وزیر تجارت بین الملل و 'دیوید دیویس' وزیر برگزیت به عنوان کسانی یاد می شود که خواهان 'خروج سخت ' از اتحادیه اروپا هستند.

تشدید کنترل های مرزی، محدود کردن شمار مهاجران به ویژه مهاجران اروپایی، مخالفت با تردد آزاد نیروی کار اروپایی و خروج از بازار واحد اروپایی از جمله معیارهایی است که برای 'خروج سخت' از اتحادیه اروپا یاد می شود.

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس اعلام کرده که ماده 50 پیمان لیسبون را تا پیش از پایان ماه مارس سال آینده (6 ماه آینده) فعال خواهد کرد و پس از آن لندن دو سال وقت خواهد داشت که از این اتحادیه خارج شود.

دیوید دیویس وزیر برگزیت اخیرا در مجلس عوام گفت: 'ما وظیفه اجرای خواسته مردم که در همه پرسی تجلی یافت داریم و هر گونه تلاشی برای خنثی کردن نتیجه این همه پرسی و ایجاد تاخیر در روند آن و یا هرگونه تلاشی برای حفظ انگلیس در اتحادیه اروپا از طریق 'درب پشتی' از سوی کسانی که علاقه ای به شنیدن پاسخی که در همه پرسی 23 ژوئن دریافت کرده اند، ندارند، رد خواهیم کرد.'
وی افزود: 'دیدگاه نخست وزیر این در خصوص روش است، ما خواهان تفسیری در این روند نیستیم ،و این راهی برای رسیدن به یک توافق درست برای انگلیس بشمار نمی آید . اما ما متعهد به شفاف بودن در خصوص آنچه می توانیم صورت دهیم، هستیم.'

*ایرنا