کد خبر: ۱۴۱۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۴
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

فضای مجلس سمت رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی است

 یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، گفت: مجلس دهم ادعا کرده که ضمن پایبندی به رسالت قانون‌گذاری و نظارتی خود با دولت هماهنگ و همسو است‌، بنابراین دلیلی بر رأی ندادن نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ عبدالله ناصری درباره نوع واکنش مجلس دهم به وزرای پیشنهادی دولت، اظهار کرد: در مجلس یک عده افراد محوری وجود دارند که در روند فعالیت مجلس موثر هستند. در کنار فراکسیون‌های مجلس، قدرتمندترین فرد و محور این مجلس، رییس مجلس است که در روند رأی‌گیری نقش بسیار موثری دارد.

وی در ادامه افزود: اصولگرایان اکثریت کمی مجلس دهم را تشکیل می‌دهند اما این اصولگرایان خردمند و عاقل هستند و فارغ از دغدغه‌های اصولگرایان مجلس نهم، صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی می‌کنند. پیش‌بینی من این است اگر اتفاق بیرون از مجلس در کار نباشد مدیریت مجلس به سمتی می‌رود که اصولگرایان متقاعد شوند که به وزرای پیشنهادی رأی دهند. فراکسیون امید هم که به وزرای پیشنهادی رأی خواهد داد.

ناصری در پاسخ به این انتقاد که چرا وزرایی معرفی شده‌اند که در مجلس نهم نتوانستند رأی اعتماد بگیرند، تصریح کرد: من این استدلال را منطقی نمی‌دانم، تمام تلاش مجلس قبل برای مخالفت و مقاومت در برابر دولت بود و تمام انرژی خود را صرف این موضوع کرده بود. به طور مثال در موضوع برجام اکثریت رادیکال مجلس بنا را بر مخالفت با دولت گذاشته بودند در حالی که این مخالفت هیچ منطقی نداشت و بنا بود در یک کار تشکیلاتی و محفلی،‌ به دولت فشار بیاید. جدا از مسأله برجام تندروهای مجلس نهم دنبال زمین‌گیر کردن وزرا بودند و میزان سوال از وزرا ، استیضاح آنها یا رأی ندادن به وزرای پیشنهادی یک پدیده عجیب و بی‌سابقه بود.

وی درباره وزرای پیشنهادی دولت، گفت: ابتدا باید بگویم پذیرش استعفای وزیر ارشاد برای من سوال‌برانگیز بود زیرا جنتی جزو وزرای موفق کابینه بود و عملکرد قابل قبولی داشت و به لحاظ شخصیتی فرد ممتازی بود اما وزیر ورزش و وزیر آموزش و پرورش با وجود اینکه شخصیت‌های دانشگاهی و برجسته و ممتازی بودند اما نتوانستند مشکلات حوزه خود را حل کنند. فانی به دلیل مشکلات مالی دولت نتوانست در زمینه پرداخت معوقات معلمان اقدام موثری انجام دهد و مدرن‌سازی نظام تعلیم و تربیت را نیز ارایه نداد و البته مسأله صندوق فرهنگیان هم در این زمینه تأثیرگذار بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با اشاره به اینکه در مجموع وزرای پیشنهادی را موفق می‌دانم، گفت: حوزه آموزش و پرورش منتظر آقای نجفی بود اما به هر حال این اتفاق نیفتاد و آقای آشتیانی که تجربه کار مدیریتی و تعلیم و تربیت را دارد به جای ایشان آمد. من با توجه به فضای مجلس دلیلی نمی‌بینم که وزرای پیشنهادی رأی نیاورند.

*ایسنا