کد خبر: ۱۴۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۷۹

خشکی دریاچه و افزایش فشار خون ارومیه‌ای‌ ها

 همزمان با انتشار این اظهارنظر که فشار خون مردم حوضه دریاچه ارومیه به علت تنفس نمک بیش از گذشته بالا رفته است، مدیر دفتر برنامه‌ ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: «اینکه برخی ادعا می‌کنند کف دریاچه ارومیه تا یک متر بالا آمده است، تقریبا غیر ممکن است.» مدت‌هاست که دریاچه ارومیه حال و روز خوشی ندارد.
 
هر چند دولتمردان ادعا می کنند تلاش های زیادی برای احیای این دریاچه داشته‌اند، اما شواهد امر نشان می دهد که برای رسیدن به شرایط مطلوب به زمان نیاز است. از سوی دیگر، یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور احیای دریاچه بود و قرار شد که دریاچه در مدت ١۰ سال احیا شود، اما سخنان نماینده ارومیه بر این اساس است که وضعیت دریاچه ارومیه مناسب نیست و هیچ یک از مسئولان به آن رسیدگی نمی ‌کنند، در حالی که از سال‌ های گذشته مطالعات فراوانی برای مدیریت دریاچه توسط بخش دولتی صورت گرفته، اما تاکنون نتایج این مطالعات آنچنان که باید به مرحله اجرا نرسیده است.
 
بنابراین با توجه به هشدار کارشناسان ضروری است که هر چه زودتر فکری اساسی برای نجات دریاچه ارومیه کرد؛ چرا که متولیان گردشگری معتقدند که وجود چنین دریاچه‌ای در هر منطقه ای می ‌تواند موجب خیر و برکات فراوانی شود و با برنامه‌ ریزی دقیق و اصولی و اجرای طرح‌ های متناسب با وضعیت دریاچه شغل‌ های فراوانی ایجاد کرد.
 
دستگاه‌های اجرایی، مسئول خشکی دریاچه
 
«فشار خون مردم حوضه دریاچه ارومیه بیش از گذشته بالا رفته است، چون نمک تنفس می کنند.» این اظهارنظر روز گذشته توسط دبیر و مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شد. به گفته عیسی کلانتری برداشت از آب های زیرزمینی کشور ۶۱ میلیارد مترمکعب است، در حالی که ۲۹ میلیارد مترمکعب آب به آبخوان های کشور برمی گردد. او عنوان کرد: وزارت نیرو برای اولین بار در مرداد سال گذشته حقابه طبیعت را ۸/۱۱ میلیارد مترمکعب تعیین کرد که سهم دریاچه ارومیه از آن دو میلیارد و ۵۸۰ میلیون متر مکعب است و سازمان محیط زیست باید این حقابه را از وزارت نیرو بگیرد.
 
او تاکید کرد: دریاچه از نظر حق و حقوق، دولتی و برداشت برای حکومت و سازمان محیط زیست به عنوان نماینده حکومت است؛ محیط زیست باید فعال باقی بماند تا وزارت نیرو حق نداشته باشد بیش از ۴۵ درصد آب را بفروشد. او با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از دریاچه های در حال خشک شدن است، تصریح کرد: اکنون ۶۳۰ دریاچه زیرزمینی در حال خشک شدن داریم و آبخوان های زیر زمینی در حال ازبین رفتن هستند. کلانتری تاکید کرد: روند رشد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منفی است.
 
بنابراین آب هدر خواهد رفت، شاید جمعیتی بیکار شوند، اما آب شوخی بردار نیست. او ادامه داد: هزینه خشک شدن دریاچه ارومیه ۱۰۰۰ میلیارد دلار است، در حالی که هزینه احیای آن بین شش تا هفت میلیارد دلار تخمین زده شده است. این اعداد نشان می دهد که احیای دریاچه ارومیه بسیار مقرون به‌ صرفه‌تر است. کلانتری بیان کرد: سال ٨٢ نامه ای به رئیس جهمور وقت نوشتم و رونوشت آن را هم به سازمان رئیس حفاظت وقت محیط زیست ارسال کرد که وضعیت دریاچه خوب نیست، اما هر دو نهاد اعلام کردند که خطری دریاچه را تهدید نمی کند. او ادامه داد: به هر حال دریاچه خشک شد و زمانی که دکتر روحانی رئیس مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، در جریان کامل وضعیت دریاچه قرار گرفت. به گزارش مهر، کلانتری بیان کرد: اکنون مهم‌ترین مساله ای که دریاچه ارومیه را تهدید می کند، نبود اعتبارات است.
 
کف دریاچه ارومیه بالا نیامده است
 
«در سال ۱۳۹۲ مطالعاتی از سوی موسسه تحقیقات آب صورت گرفت که طی آن عمق دریاچه را اندازه گرفته، سپس با لحاظ کردن عمق و سطح آب، حجم دریاچه را به دست‌آوردند.» این اظهار نظر روز گذشته توسط مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه انجام شد. به گفته مسعود تجریشی در بحر المیت هم مثل دریاچه ارومیه میزان رسوب‌ گذاری بالا بوده و در سال بین ۵/۲ تا پنج سانت بوده است برای همین طی دو سال اصلا انتظار نداریم کف دریاچه ارومیه یک متر بالا بیاید که نتوانیم از عمق استفاده کنیم. به گزارش ایسنا، این مقام مسئول ادامه داد: برای سال ۱۳۹۶ در نظر گرفتیم که موسسه تحقیقات آب، عمق‌سنجی مجدد انجام دهد تا بدانیم عمق، کف و حجم آب دریاچه ارومیه به چه نسبتی است. در مطالعات مجدد قرار است با کمک تصاویر ماهواره‌ای و اندازه‌گیری‌های میدانی نمودار موجود را بازبینی کنیم.

*آرمان