کد خبر: ۱۴۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۶

بازگشت به ايران، كابوس خاوری؟

 رئيس پيشين بانك مركزي جزو رستگارترين اختلاس‌كنندگان است. محمود خاوري در ماجراي اختلاس سه هزار ميليارد توماني رياست بانك ملي را برعهده داشت. برخي رسانه‌هاي اصولگرا وقتي خاوري استعفا داد، با تيتر «نخستين استعفا در شبكه بانكي» به نوعي اين استعفا را نشان از مسئوليت‌پذيري وي دانستند.
 
به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ خاوري در متن استعفا آورده بود: «سوءاستفاده گروه سرمايه‌گذاري اميرمنصور آريا، از ابزارهاي تامين مالي بانكي خشم افكار عمومي را برانگيخت و موجب قضاوت‌هاي متفاوتي درباره عملكرد نظام بانكي كشور شد. بي‌ترديد بانك ملي هم با تجاوز از حدود اختيارات خود در شكل‌گيري اين پديده شوم بي‌تاثير نبوده است.»
 
رئيس اسبق بانك ملي عذرخواهي هم كرد و گفت:«بديهي است دفاع از شخصيت حقيقي خود را موكول به فرصت مناسب مي‌نمايم» اما مشكل استعفاي خاوري اين بود كه از طريق يك فاكس و از هتلي در لندن ارسال شد. خاوري در قالب يك ماموريت بانكي به لندن رفت و تاكنون بيش از ۵ سال است كه همگان منتظر پاسخگويي خاوري هستند. اما مشكل اينجاست كه او برنامه‌اي براي بازگشت به ايران ندارد.
 
حذف خاوري از سايت پليس اينترپل كانادا
 
اختلاس خاوري نخستين اختلاس بود، اما آخرين نبود. بعد از آن هم فسادهاي اقتصادي پي در پي در دولت قبل افشا شد، اما رئيس پيشين بانك ملي هنوز مورد توجه است و حتي در ميان مردم نامش همچنان مي‌چرخد. مسئولان قضائي و پليسي هم همچنان به دنبال دستگيري خاوري هستند. تقريبا هر چند وقت يك‌بار خبري از خاوري تورنتو نشين به گوش مي­‌رسد. در همين هفته‌هاي اخير برخي رسانه‌ها با مبنا قرار دادن وب سايت پليس اينترپل اعلام كردند نام خاوري از ليست پليس بين‌الملل حذف شده است. اما سردار سعيد منتظرالمهدي سخنگوي نيروي انتظامي گفت: «اصولا متهماني كه تحت تعقيب بوده و محل اقامتشان معلوم نيست، از سوي سازمان اينترپل براي آنها اعلان قرمز صادر مي‌شود و همچنين مشخصات آنها بر روي پورتال عمومي سازمان اينترپل ثبت مي‌شود، اما به محض اينكه محل اقامت آنها مشخص و بين پليس اينترپل دو كشور ارتباط برقرار شد، به‌طور خودكار نام اين افراد از روي پورتال عمومي برداشته مي‌شود.»
 
شناسايي خاوري
 
در جديدترين خبر درباره محمود خاوري ديروز سردار مسعود رضواني رئيس پليس بين‌الملل ناجا گفت:«پليس، خاوري را شناسايي كرده، اما براي ادامه بايد مقامات قضائي و سياسي اقدام كنند. ما با مقامات اينترپل در اين مورد صحبت كرده‌ايم و نمي‌دانم كه سيستم قضائي كانادا چطور است كه بعد از سال‌ها هنوز به آن رسيدگي نشده است.» وي افزود: «ناجا با ۱۹۰ كشور دنيا از طريق اينترپل ارتباط دارد و در ۷۰ درصد پرونده‌ها براي استرداد يا شناسايي متهمان موفق عمل كرديم.»
 
به نظر مي­‌رسد اهميت ارتباط با كشورهاي ديگر و تعامل اين‌بار هم خودش را نشان داد. در اواخر تابستان ۹۱ بود كه دولت وقت كانادا اعلام كرد روابط ديپلماتيك با ايران را به حالت تعليق در­مي­‌آورد. با توجه به سياست خارجي پر تنش دولت قبل اين نوع اتفاقات قابل پيش‌بيني بود. اكنون در حالي ناجا تحويل خاوري را به اراده سياسي پيوند مي‌دهد كه دولت دكتر روحاني با توجه به راهبرد تعامل در سياست خارجي خود اميدوار است با برقراري مجدد روابط با كانادا از ديگر مزايا همچون منافع اقتصادي در روابط دو كشور هم سود ببرد.
 
از طرفي دولت محافظه‌كار كانادا هم جاي خود را به «كابيه جاستين ترودو» داده است كه نشان داده ديدگاهي ليبرال در سياست خارجي دارد. نخستين ديدار وزراي خارجه دو كشور بعد از قطع روابط شهريور امسال در نيويورك و درحاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شد. استفان ديون وزير خارجه كانادا ضمن اعلام اين خبر گفت:«در اين ديداردرباره وضعيت روابط دوجانبه و همچنين مسائل مربوط به اتباع دو كشور صحبت كرديم.»
 
او همچنين ماه مارس در يك سخنراني در دانشگاه اتاوا گفت:«قطع روابط با ايران هيچ اثر مثبتي براي هيچ‌كس نداشته است.» برخي پيش‌بيني‌ها نشان از احتمال برقراري روابط تهران- اتاوا و بازگشايي سفارت‌ها در تابستان سال آينده دارد؛ خبري كه شايد بيش از همه براي خاوري نگران‌كننده باشد. شايد اين‌بار هم مذاكره و تعامل بتواند كليد راهگشاي مشكل ۵ ساله فرار آقاي رئيس‌سابق باشد.
*آرمان امروز