کد خبر: ۱۴۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۳

ضرورت رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی

 رئیس جمهور با این هدف که هم در کابینه وحدت و انسجام میان اعضای هیات دولت ایجاد کند و هم بتواند زمینه را برای تحقق مطالبات مردم بهتر فراهم نماید، دست به تغییر و ترمیم کابینه زده است. او برای نیل به این هدف وزرایی را به مجلس معرفی کرد که از سوابق و پیشینه لازم برای ایفای نقش در مدیریت های کلان کشور برخوردارند.

اما به تازگی پرسش‌هایی به میان آمد، مبنی بر اینکه چرا حسن روحانی به جای معرفی وزیر، اتلاف وقت و سرمایه‌گذاری کوتاه مدت در این شش ماه باقیمانده به عمر دولت خود به همان وجود سرپرست در این سه وزارتخانه اکتفا نمی‌کند؟! باید اذعان داشت هرچند زمان زیادی تا اتمام عمردولت یازدهم باقی نمانده، اما به هر حال اداره این سه وزارتخانه به وسیله سرپرست‌ها بسیار دشوار است و دولت نمی‌تواند کاری از پیش ببرد.

به همین علت بسیاری از نمایندگان مجلس مشکلات دولت را به خوبی درک کرده و سعی در همراهی با دولت روحانی را دارند. نمایندگان هم که با وزرای پیشنهادی روحانی مخالفند واقعیت‌ها را پذیرفته و مانند سایر نمایندگان موافق که در پی همراهی با دولت روحانی هستند، می‌توانند با رای اعتمادشان گامی مثبت در جهت همراهی با دولت بردارند. علاوه بر آن سه وزارتخانه مذکور از حساسیت های بسیار ویژه‌ای برخوردار است که نمی‌توان آنها را بدون متولی و مدیری توانمند رها کرد.

 از طرفی با توجه به این فرصت محدود اداره این سه وزارتخانه به وسیله سرپرست به صلاح دولت و کشور نیست و اکتفا به سرپرست بیش از حد تصور خواسته و مطالبات عمومی را به تعویق می‌اندازد. نگارنده معتقد است با توجه به اینکه سه وزیر پیشنهادی از گذشته مورد توجه آقای روحانی بودند همکاری آنها با رئیس جمهور تنها به این دولت منتهی نخواهد شد. بلکه وی برای یک دوره دراز مدت روی آنها متمرکز شده است.

بر این اساس حتی در این مدت کوتاه نیز باید وزرای جدید همه تلاش خود را برای جبران کاستی‌ها و آسیب های موجود در سه وزارتخانه مورد نظر به عمل آوردند، زیرا عملکرد آنها با توجه به مطالباتی که در جامعه نسبت به حوزه‌های آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و فرهنگ وجود دارد، در آینده سیاسی روحانی تاثیر خواهد گذاشت. گرچه مردم ایران واقع بین بوده و در انتخابات مشکلات دولت را در نظر دارند، اما باز هم لازم است وزرای جدید همه توان و هم و غم خود را برای اصلاح امور در این سه وزارتخانه در راستای مسئولیت خود به کار ببرند.

برای نیل به این هدف لازم است وزرای جدید اتاق فکر تشکیل داده و از نیروهای نخبه و کارآمد برای تحقق اهداف دولت بهره ببرند. همچنین آنها باید مردم را در جریان بی‌کم و کاست مسائل و امور خود قرار دهند و پذیرای انتقادها باشند. در مجموع از آنجا که این وزارتخانه‌ها بسترساز فعالیت درهمه زمینه‌ها و رشد نیروی انسانی هستند، باید حوزه‌های تخصصی مجلس، سایر دستگاه‌های ذیربط نیز و حتی جامعه با آنها همکاری کنند. اگرچه ممکن است بسیاری از مشکلات موجود در آنها حل نشود، اما می‌توان زمینه‌ها را برای رفع برخی از مسائل در آن ایجاد کرد؛ چراکه تلاش‌ها در این مدت کم می‌تواند نقطه امیدی در میان مطالبه گران فرهنگ، ورزش و آموزش ایجاد کند.
حسین کاشفی/آرمان