کد خبر: ۱۴۱۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۸۹
توضیحات تکمیلی عضو فراکسیون امید درباره ماجرای روزنامه «همشهری» :

تعابیر تند قالیباف را برای حرمت‌داری نگفتیم

 سخنان روز سه‌شنبه علیرضا رحیمی، عضو فراکسیون امید، از جلسه مجمع نمایندگان تهران با باقر قالیباف، شهردار تهران، حواشی زیادی داشته که همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ اظهارات ابتدایی رحیمی و در پی آن واکنش مدیرمسئول روزنامه همشهری، موجب شد رحیمی توضیحات تکمیلی خود درباره آن نشست را ارائه دهد.

مدیرمسئول و سردبیر روزنامه همشهری که پس از انتشار خبر اولیه، در صفحه توییتر خود، سخنان نماینده تهران را «کذب محض» خوانده بود، در سرمقاله روز گذشته همشهری هم نوشت: «روز دوشنبه گذشته و در جریان تماس تلفنی شهردار محترم تهران با بنده که چندین موضوع مطرح شد بود، ایشان درباره همان توصیه به رعایت انصاف در پرداختن به عملکرد دولت هم نکاتی را مطرح کردند.

 عصر آن روز هم برخی از نمایندگان محترم در جلسه مجمع نمایندگان شهر تهران، درباره سوژه‌های تعقیبی و تیترهای همشهری درباره دولت، نکاتی را با آقای دکتر قالیباف در میان گذاشتند که ایشان هم چنین بیان کردند که تحریریه روزنامه همشهری براساس قواعد حرفه‌ای بدون هیچ‌گونه اعمال نظری تصمیم می‌گیرد و استراتژی روزانه این روزنامه از سوی مدیران و تحریریه این روزنامه تعیین می‌شود و ممکن است بنده نیز گلایه‌هایی درباره برخی تیترها داشته باشم که با مدیرمسئول روزنامه (مثل همین امروز) در میان می‌گذارم؛ بنابراین اینکه از ایشان نقل قول شده که از تیترهای روزنامه همشهری متنفر هستند؛ منطبق با واقعیت نیست». 

اما دیروز و پس از پایان جلسه علنی مجلس، رحیمی در جمع خبرنگاران پارلمانی حاضر شد و گفت: «قالیباف برای اثبات صداقت خود به جمع، درباره انتقاداتش از همشهری، تعابیر بسیار تندی علیه مدیرمسئول روزنامه همشهری مطرح کردند که ما حرمت‌داری کردیم و تعابیر تند آقای شهردار را در حد ابراز نفرت عنوان کردیم». رحیمی در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد مدیرمسئول روزنامه همشهری کمی شتاب‌زده وارد موضوع شدند و بهتر بود ابتدا از رئیس و مسئولان خود در شهرداری تهران تحقیق کرده و سپس اظهارنظر می‌کردند.                                         

مطلبی که از قول آقای قالیباف مطرح کردم، مسئله‌ای بود که در حضور معاونان شهردار تهران و همچنین حدود ۱۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان شد و قالیباف برای اثبات صداقت خود به جمع، تعابیر بسیار تندی علیه مدیرمسئول روزنامه همشهری مطرح کردند که ما حرمت‌داری کردیم و تعابیر تند آقای شهردار را در حد ابراز نفرت عنوان کردیم». عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی همچنین یادآور شد: «در جمعی ۲۰‌نفره متشکل از نمایندگان مجلس و مقام‌های بلندپایه شهرداری امکان تحریف یک مسئله وجود ندارد و بهتر است به جای این قضاوت شتاب‌زده، روش خود را عوض کنند و با اصلاح رویکرد، در عمل به جامعه اثبات کنند که برای مصالح عمومی اهمیت قائل هستند و نگاه جناحی ندارند».   

 این نماینده اصلاح‌طلب مجلس افزود: «درصورتی‌که نگاه قالیباف و شهرداری تهران به دولت، نگاه تعاملی و مثبت است، باید این مسئله را در عمل به اثبات برسانند بااین‌حال، آنچه برای ما اهمیت دارد، در وهله نخست تغییر رویکرد شهرداری تهران و روزنامه همشهری و در ادامه استفاده از تیترهای وحدت‌بخش در این روزنامه است».   

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: «درصورتی‌که قرار است از فرمایش‎های رهبری در بیلبوردهای شهری استفاده شود، باید توجه کنند بیانات وحدت‌بخش ایشان بسیار زیاد است که می‌تواند آرامش بیشتری میان مردم ایجاد کند و افکار عمومی را به سمت هم‌گرایی و وحدت سوق دهد و تا زمانی که این روش‌های سلیقه‌ای و غلط را در پیش بگیریم، از طرف جامعه و افکار عمومی قابل‌قبول نیست». نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در پاسخ به سؤالی درباره انتصاب‌های جناحی در شهرداری تهران، گفت: «به‌هرحال زمان جلسه بسیار کوتاه بود و به‌ویژه زمانی که به پاسخ‌گویی قالیباف اختصاص یافت، برای اینکه بتوانند درباره تمامی سؤال‌ها پاسخ‌گو باشند، کافی نبود؛ چراکه بیش از ۵۰ موضوع اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی مطرح شد».

او ادامه داد: «بااین‌حال درباره انتصاب‌ها هیچ مخالفت یا اعتراضی از سوی قالیباف و معاونان، درباره آنچه بیان شد صورت نگرفت؛ بااین‌حال نمایندگان برپایه این سکوت قضاوت نمی‌کنند، اما درصورتی‌که قالیباف نگاه تشکیلاتی و انتخاباتی به شهرداری تهران ندارد، بهتر است که نسبت به شائبه‌هایی که نزد افکار عمومی ایجاد شده، پاسخ‌گو باشند».

عضو فراکسیون امید در مجلس دهم یادآور شد: «شاه‌کلید صحبت‌های قالیباف این بود که روابط شهرداری تهران با دولت یازدهم بهترین رابطه در طول تاریخ روابط شهرداری و دولت است و در هیچ دولتی شاهد این سطح از روابط مثبت نبودیم، اما مردم باخبر نشده‌اند و بنابر این انتظار داریم درصورتی‌که این مسئله حقیقت دارد، نمود آن ‌را در عملکرد شهرداری و به‌ویژه در ارگان رسمی این سازمان که روزنامه همشهری است، ببینیم».

رحیمی در پایان تصریح کرد: «درصورتی‌‎که مسئولان روزنامه همشهری قصد دارند، در این مورد ارزیابی داشته باشند، بهتر است که از خود شهردار یا دفتر او استعلام کنند». اما به‌هرترتیب به نظر می‌رسد توضیح دیروز رحیمی، پایان کار نباشد؛ چراکه توضیحات تکمیلی رحیمی از اظهارات قالیباف، تندتر از آنچه هست که در ابتدا گفته بود و با واکنش مدیرمسئول روزنامه همشهری مواجه شد.

*شرق