کد خبر: ۱۴۱۱۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۱
تایمز:

خطر گرسنگی کشنده در کمین میلیون‌ها یمنی

 روزنامه تایمز روز پنجشنبه در گزارشی هشدار داد که میلیون‌ها یمنی بر اثر جنگ تحمیل ‌شده بر آنها از سوی عربستان و متحدانش و کارشکنی سعودی ها در تحویل محموله های غذایی به مردم نیازمند، هم اینک با گرسنگی و قحطی کشنده و مرگبار دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ این روزنامه نوشت: همزمان با انتشار عکس‌های تکان‌دهنده از یمنی‌هایی که از گرسنگی در معرض مرگ هستند، سازمان ملل نسبت به گسترش قحطی و گرسنگی در این کشور هشدار داده است.

تایمز افزود: براساس گزارش 'برنامه جهانی غذا' سازمان ملل متحد که روز گذشته منتشر شد، هم ‌اینک یمن دارای بالاترین نرخ سوءتغذیه در جهان است.

این روزنامه نوشت: براساس گزارش این نهاد سازمان ملل در حال حاضر بیش از 14 میلیون یمنی دچار گرسنگی هستند که نیمی از آنها به دلیل گرسنگی شدید در معرض خطر قرار دارند و از 21 استان این کشور حداقل ده استان با قحطی مواجه هستند .

تایمز نوشت: نبود غذا در این کشور بسیار فقیر حوزه خاورمیانه عمدتاً ناشی از بمباران‌های هوایی عربستان سعودی و حامیان آن است که از مارس سال گذشته میلادی شروع‌ شده است.

این روزنامه افزود: محمدهادی مسئول برنامه جهانی غذا در خاورمیانه می‌گوید: گرسنگی مدام در یمن در حال افزایش است و هم‌اکنون میلیون‌ها تن از مردم این کشور بدون کمک‌های خارجی قادر به ادامه حیات نیستند.'

تایمز اضافه کرد: مدیر برنامه جهانی غذا در یمن نیز می‌گوید 'یک نسل کامل از مردم یمن هم‌اینک دچار یک گرسنگی فلج‌کننده شده است.'

این روزنامه نوشت: در طی 18 ماه گذشته حداقل 10 هزار نفر در جریان جنگ یمن کشته‌ شده‌اند که یک‌سوم از آنها غیرنظامی هستند. ضمن اینکه 21 میلیون نفر از مردم این کشور هم‌اینک نیازمند کمک‌های غذایی و دارویی شده‌اند.

تایمز افزود: تصاویر منتشر شده از یک دختر جوان یمنی در شهر الحدیده در کرانه دریای سرخ که به دلیل سوءتغذیه، بشدت لاغر شده ، هم‌اینک در شبکه‌های اجتماعی به شکل گسترده‌ای منتشر شده است.

این روزنامه نوشت: این دختر 18 ساله که سعیده احد بقیلی نام دارد و از روز شنبه گذشته در بیمارستان الثورا بستری‌شده، در حال حاضر به دلیل سوءتغذیه شدید قادر به خوردن غذا نیست و به گفته کارکنان این بیمارستان، او تنها با خوردن شیر، چای و آب‌میوه زنده مانده است.

تایمز افزود: کشور یمن تا قبل از شروع جنگ تا 90درصد از مواد غذایی و دارویی مورد نیازش و نیز سوخت خود را از خارج وارد می‌کرد که با شروع جنگ و کارشکنی سعودی‌ها ، این روند مختل شده است.

این روزنامه اضافه کرد: مقامات سازمان ملل می‌گویند که سعودی ها اغلب مانع از تحویل مواد غذایی و سایر مایحتاج عمومی به مردم نیازمند می‌شوند و این در حالی است که تحول آنها مورد تایید قرار گرفته است.

حمله همه جانبه عربستان به همراه ائتلافش به یمن در ماه مارس 2015 (ششم فروردین 94) برای حمایت از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن آغاز شد که تاکنون نتیجه ای جز ویرانی تاسیسات زیر بنایی و اماکن غیرنظامی یمن و کشته یا زخمی شدن هزاران تن نداشته است.
*ایرنا