کد خبر: ۱۴۱۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۵

تجمع اعتراضی علیه سفر شاه بحرین به انگلیس

 ده‌ها تن از فعالان بحرینی و حقوق بشر در اعتراض به سفر 'حمد بن عیسی آل خلیفه' شاه بحرین به انگلیس، عصر روز چهارشنبه همزمان با دیدارش با 'ترزا می' نخست وزیر انگلیس، در برابر 'داونینگ استریت' در قلب لندن تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ معترضین در برابر 'داونینگ استریت'، شعارهایی را علیه رژیم آل خلیفه و حمایت انگلیس از این رژیم سرکوبگر سر می‌دادند.

تجمع‌کنندگان خواهان پایان دادن به حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی دولت محافظه‌کار 'ترزا می' از رژیم سرکوبگر آل خلیفه شدند.

برخی از تظاهرکنندگان در زمان خروج خودرو حمید بن عیسی آل خلیفه از داونینگ استریت تلاش ‌کردند که مانع از حرکت این خودرو شوند که پلیس انگلیس مانع از اقدام آنها شد.

به گفته شاهدان عینی، دو تن فعالان حقوق بشری بحرینی که تلاش کردند به خودروی حامل شاه بحرین نزدیک شوند، توسط پلیس بازداشت شدند.

در همین حال یک سخنگوی داونینگ استریت شامگاه چهارشنبه در مورد دیدار شاه بحرین با نخست‌وزیر انگلیس، گفت: در جریان این دیدار در مورد اهمیت روابط دوجانبه لندن و منامه گفت‌وگو صورت گرفت.

وی افزود: نخست‌وزیر انگلیس در این دیدار بار دیگر بر تعهد کشورش بر امنیت در منطقه خلیج‌فارس از جمله از طریق پایگاه دریایی بحرین ( که ناوگان دریایی انگلیس در آن مستقر است)، تأکید کرد.

این سخنگو افزود: آنها همچنین در مورد پیشبرد روند اصلاحات داخلی در بحرین، توسط 'حمد بن عیسی آل خلیفه ' با هدف فراگیر شدن مشارکت سیاسی و اقتصادی در این کشور، گفت‌وگو کردند.

به گفته این سخنگو، مسایل منطقه‌ای از جمله بحران یمن و نیز اهمیت دستیابی به یک آتش‌بس طولانی ‌مدت در این کشور و نیز مبارزه مشترک علیه داعش در عراق و سوریه و اهمیت تداوم روند صلح خاورمیانه از دیگر محورهای مذاکرات نخست‌وزیر انگلیس و شاه بحرین بود.

این سخنگو افزود: شاه بحرین در این دیدار همچنین از 'ترزا می' برای حضور در نشست شورای همکاری خلیج‌فارس که قرار است در ماه دسامبر به میزبانی بحرین صورت گیرد، دعوت به عمل آورد که از سوی نخست‌وزیر انگلیس مورد استقبال قرار گرفت.

حمد بن عیسی آل خلیفه که در لندن به سر می‌برد، روز سه‌شنبه گذشته با ملکه انگلیس دیدار کرده بود.

سفر شاه بحرین به لندن در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های انگلیسی در مورد این سفر کاملا سکوت کرده‌اند و به نظر می‌رسد این اقدام هدفمند به‌منظور جلوگیری از ایجاد حساسیت در مورد این سفر بوده است.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 (23 بهمن 1390)، شاهد اعتراضات مردمی علیه رژیم آل خلیفه است و مردم بحرین خواستار اصلاحات، برخورداری از آزادی، عدالت و روی کار آمدن حکومت منتخب در کشور خود هستند.

رژیم آل خلیفه در این میان، با کمک نظامیان سعودی و مأموران امنیتی امارات که در قالب نیروهای سپر جزیره و نظامیان دیگر کشورهای عربی در بحرین مستقر شده اند، اعتراضات مردمی این کشور را سرکوب می کنند.

رژیم آل خلیفه علاوه بر زندانی و شکنجه کردن مخالفان و حبس خانگی علمای این کشور، صدد سلب تابعیت از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم رهبر شعیان بحرین است.

مردم بحرین پس از گذشت بیش از 100 روز از محاصره ظالمانه شهرک الدراز محل اقامت شیخ عیسی قاسم، با تجمع در اطراف منزل وی، خواستار پایان دادن به این امر از سوی رژیم آل خلیفه هستند.

تاکنون دهها شهروند بحرینی و عالم دینی شیعه، پس از اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم از سوی عوامل رژیم آل خلیفه به بهانه تجمع غیر قانونی دستگیر و زندانی شده اند.

در این میان گروه های مدافع حقوق بشر و حتی نمایندگان پارلمان انگلیس و رهبران احزاب سیاسی مخالف همچون جرمی کوربین رهبر حزب کارگر بارها خواستار تجدید نظر در روابط لندن با منامه شده اند.

39 تن از نمایندگان پارلمان انگلیس در 23 جولای گذشته در نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه این کشور خواستار تجدیدنظر در حمایت ها و کمک های لندن به منامه به دلیل موارد نقض حقوق بشر توسط رژیم آل خلیفه شده بودند.

*ایرنا