کد خبر: ۱۴۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۲

پوتین: اشتباه آمریکایی‌ها در برابر تروریسم تکرار می شود

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت: تعهدهای آمریکا برای مبارزه با تروریسم عملی نشده است و مقام های این کشور همچنان اشتباههای گذشته خود را در این زمینه تکرار می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پوتین در مراسم پایانی نشست باشگاه مباحثه والدای در شهر سوچی گفت: اکنون ضرورت دارد که همه چالش ها و خطرها در عرصه بین المللی را با همکاری و همراهی یکدیگر براساس قوانین و مقررات جهانی برطرف کنیم.

خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از سخنان وی نوشت: هنوز جبهه واحد (جهانی) مبارزه با تروریسم تشکیل نشده است و از سوی دیگر کسانی که با گروههای افراط گرا بازی می کنند همواره بازنده هستند، زیرا تروریست ها زیرک تر و هوشیار تر از آنان هستند.

پوتین خطاب به کشورهای پشتیبان تروریست ها در خاورمیانه هشدار داد: گروههای تروریستی همچنان تسلیح می شوند و آموزش می بینند به این امید که برای دستیابی به اهداف خاص استفاده شوند. این بازی خطرناکی است و می خواهم تاکید کنم این بازی کردن ها خطرساز است.

وی در ادامه هشدار خود تاکید کرد: تروریست ها از شما زیرک تر و هشیارتر هستند و در بازی با آنها همیشه بازنده اید. حمله های تروریستی سال های اخیر از جمله در فرانسه و آمریکا نشان داد، تروریست ها نیاز به هسته مرکزی ندارند و به تنهایی اقدام می کنند. مردم آشکارا می ترسند، زیرا تروریسم از یک خطر دوردست به امری روزمره تبدیل شده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین با انتقاد از کمک های غرب به گروههای تروریستی ضدسوری گفت: برخی کشورهای غربی گروه‌های تروریستی را تسلیح و تقویت می‌کنند و به هیچ عنوان در سوریه شاهد جنگ تمام عیار غرب علیه تروریسم نیستیم.

پوتین همچنین از خودداری آمریکا و متحدانش از مبارزه با گروههای تروریستی به شدت انتقاد کرد و گفت که تنها اقدام این کشورها به راه انداختن جنگ و خونریزی در سوریه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اتهام های مطرح شده مبنی بر تلاش روسیه برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اظهار کرد که آیا مقام های این کشور واقعا تصور می‌کنند، مسکو می تواند چنین کاری کند و آیا آمریکا کشوری ضعیف است؟ باید گفت مشغول کردن مردم با ادعای حمله سایبری روسیه ساده‌تر از حل مشکلات داخلی است.

پوتین همچنین با بیان اینکه آمریکا با تحمیل یکجانبه گرایی بر امنیت جهانی تاثیر گذاشته است، از رویکرد واشنگتن در وضع تحریم علیه کشورهای دیگر انتقاد کرد و افزود: اعمال تحریم و مجازات‌های اقتصادی بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی است.

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود نیز با بیان اینکه ارائه طرح هایی برای احیای اقتصادی و حکومت داری در کشورهای خاورمیانه لازم است به لزوم توجه به نقش سازمان ملل در حل مسائل مختلف جهانی تاکید کرد و گفت که این سازمان باید میدانی بی نظیر برای گفت وگوهای برابری باشد.

وی همچنین اظهار کرد: روسیه در پی سلطه جویی و برتری خواهی در جهان نیست و نمی خواهد رویاروی هیچ کشوری قرار گیرد.

در نشست چهار روزه باشگاه مباحثه والدای که 137 مقام دولتی، شخصیت سیاسی و کارشناسان از 35 کشور شرکت داشتند، مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تنش های بین المللی زیر عنوان «حواشی دنیای فردا» بررسی شد.

در این کنفرانس ایگور شووالف معاون نخست وزیر، سرگئی لاوروف وزیر و میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه و هاینس فیشر رئیس جمهوری پیشین اتریش نیز حضور داشتند.

سنایی سفیر ایران در مسکو عضو باشگاه والدای افزون بر ارائه سخنرانی مستقل در مباحث مختلف این کنفرانس شرکت داشت.

باشگاه سیاسی بین المللی والدای سال 2004 به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی تاسیس شده است.
*ایرنا